۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین دامپزشکی قزوین نسبت به بیماری‌های ویروسی دام و طیور هشدار داد
کد خبر: ۲۴۱۶۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۳۱ ساعت: ۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

با شروع فصل بهار؛

دامپزشکی قزوین نسبت به بیماری‌های ویروسی دام و طیور هشدار داد

با شروع فصل بهار و احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی ، از کلیه افرادی که تمایل به خرید و یا فروش دام و طیور زنده و نگهداری آن دارند درخواست می‌شود نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

 دامپزشکی قزوین نسبت به بیماری‌های ویروسی دام و طیور هشدار داد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ با شروع فصل بهار و احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی، دامپزشکی قزوین از کلیه افرادی که تمایل به خرید و یا فروش دام وطیور زنده و نگهداری آن دارند درخواست کرد موارد بهداشتی ذیل را رعایت کنند:

- از هرگونه خرید و فروش طیور بومی، خارج از منطقه ای که در آن ساکن هستند، بخصوص دست­فروشان فصلی که در بخش‌های تابعه و یا روستاها اقدام به خرید و فروش می‌کنند، پرهیز داشته باشند.

-نسبت به انجام واکسیناسیون طیور بومی ( به صورت منطقه ای ) اقدام کنند تا در صورت بروز بیماری، کلیه طیور منطقه ایمن بوده و مانع شیوع بیماری شوند.
 
-درخصوص خرید دام زنده سنگین، حتما نسبت به انجام واکسیناسیون های دوره ای ( تب برفکی، بروسلوز و لمپی اسکین ) اطمینان حاصل کنند.

-در صورت خرید گاو شیری صنعتی، از انجام تست سل و بروسلوز و واکسیناسیون آنها اطمینان حاصل کنند.

-در خصوص خرید دام زنده سبک، علاوه بر انجام واکسیناسیون‌های دوره ای، نسبت به انجام مبارزه با انگل‌های خارجی ( استفاده از حمام کنه ) نیز اطمینان حاصل کنند.

-قبل از هرگونه حمل دام نسبت به دریافت مجوز قرنطینه اقدام کنند تا در صورت وجود بیماری و یا هرگونه مشکل دیگری در مقصد و یا مبدا آن، اطلاع حاصل شود.

-نسبت به شستشو و ضد عفونی ماشین حمل دام زنده قبل از بارگیری و بعد از تخلیه آن اطمینان حاصل گردد تا از انتقال بیماریهی قابل انتقال از این طریق جلوگیری شود.

-پس از تخلیه دام‌های وارده از سایر نقاط به شهرستان ، نسبت به اعلام تایید تخلیه آن به اداره دامپزشکی شهرستان اقدام نمایند.

بدیهی است انجام موارد فوق، مانع از وقوع بیماری‌های مختلف ( مانند لمپی اسکین و تب برفکی و یا آنفلوآنزای پرندگان ) خواهد شد.

گفتنی است؛ با هماهنگی بعمل آمده با نیروی انتظامی، در صورت مشاهده مواردی از جمله دستفروشی طیور و یا حمل دام بدون مجوز قرنطینه، محموله مذکور توقیف خواهد شد و نسبت به برخورد قانونی با فرد خاطی اقدام می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان