۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین برخوردهاي قانوني با متخلفان سايبر ضروری است/ خانواده‌ها از پیامدهای منفی تلفن همراه غفلت کرده‌اند
کد خبر: ۲۳۵۹۰۳ نویسنده: مرتضی امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ساعت: ۸:۳۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فضای مجازی:

برخوردهاي قانوني با متخلفان سايبر ضروری است/ خانواده‌ها از پیامدهای منفی تلفن همراه غفلت کرده‌اند

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: آگاهسازي و ارتقاي سطح فرهنگ جامعه و فرهنگ سازي خصوصا در زمينه استفاده از فناوري‌هاي نوين ارتباطاتي، برخوردهاي قانوني با متخلفين سايبر، از جمله راهكارهاي مهم براي مقابله با تبعات منفي تلفن همراه شمرده مي‌شود

برخوردهاي قانوني با متخلفان سايبر ضروری است/ خانواده‌ها از پیامدهای منفی تلفن همراه غفلت کرده‌اند
مرتضی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره تلفن همراه و آسيب‌هاي اجتماعي اظهار کرد: تلفن همراه نيز مانند ساير فناورهاي نوين چون تلويزيون، ويديو و ماهواره علاوه بر داشتن جنبه‌هاي بسيار مثبت آن، مي‌تواند آثار منفي اجتماعي و يا اخلاقي به دنبال داشته باشد.

کارشناس فضای مجازی اذعان کرد: علاوه بر اينكه به دليل توسعه و چند رسانه‌ايي شدن تلفن‌هاي همراه نسل جديد كه از دوربين‌هاي عكاسي و فيلم برداري و سيستم بلوثوت برخوردار هستند، آثار و تبعات مثبت و منفي اين فناوري جديد نيز دائم در حال گسترش و پيچيده شدن است.

وی افزود: با توجه به رشد روزافزون فناوري‌ها، احتمال اينكه تلفن‌هاي همراه از فناوري‌هاي جديد ديگري در آينده نزديك برخوردار شوند، بسيار زياد است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: سهولت در دسترس بودن افراد، سرعت بخشيدن به بسياري از كارها، از ميان بردن بسياري از نگراني‌ها و كاسته شدن از حجم ترافيك به لحاظ انجام بسياري از كارهاي بانكي توسط اين دستگاه از جمله فوايد تلفن همراه است.

وی تصریح کرد: انجام تخلف در محيط سايبر و مخدوش شدن ارزش‌هاي اخلاقي و قانوني به دليل تخلفات ياد شده و سوءاستفاده از تلفن همراه، كاهش تماس‌هاي رو در رو، از جمله مشكلات ناشي از اين فناوري گفته شده است.

امیری یادآور شد: براي مقابله با اينگونه تخلفات قانوني و نيز آسيب‌هاي اجتماعي چون زير سوال بردن ارزش‌هاي اخلاقي، كم شدن ارتباطات رودررو افراد، مطالعات و تلاش‌هايي در تمامي كشورها از جمله ايران در حال انجام شدن است.

راهکارهای استفاده صحیح از تلفن همراه
این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: آگاه نمودن افراد جامعه، پايبندي به ارزش‌هاي اسلامي، تربيت فرزندان از دوره تحصيل، استفاده از شيوه‌هاي جديد تربيتي و معرفي الگو، راهكارهايي است كه در نخستين همايش چالش‌ها و كاركردهاي موبايل به عنوان كاهش آسيب‌هاي اجتماعي تلفن همراه مطرح شد.

وی ابراز کرد: تلفن همراه علاوه بر وجوه مثبت رسانه‌اي، پيامدهاي نامناسب اجتماعي را به دنبال دارد که خانوادهها باید آنها را مدنظر قرار بگیرند تا فرزندانشان دچار آسیب‌های غیرقابل جبرا نشوند.

این مدرس دانشگاه افزود: امكان گفتمان، در اختيارداشتن محيط چند رسانه‌اي، همگرايي،تعامل دوسويه، دسترسي سريع و موثر باكيفيت بالا، ايجاد محيط غني مجازي، كاهش هزينه و ترددهاي شهري و از ميان برداشتن قسمتي از محدوديت‌هاي ناشي از معلوليت‌هاي جسمي از جمله فوايد مطرح شده در مورد موبايل است.

وی ادامه داد: كاهش تعاملات اجتماعي، تزلزل ارزش‌ها، ظهور تخلفات سايبر، كاربرد مخرب بلوتوث و پيامك‌هاي مستهجن نيز از آثار مخرب اين وسيله الكترونيك محسوب مي‌شود.

امیری تصریح کرد: عمده ترين راهكارهاي اصلاح و بازنگري در بهره گيري مناسب از تلفن همراه شامل افزايش بودجه فرهنگي، اطلاع رساني و فرهنگ سازي استفاده از اين وسيله براي كاهش جرايم، آموزش كاربرد تلفن همراه، گسترش مهارت‌هاي زندگي از طريق تلفن همراه، ارتقاي سواد رسانه اي و گسترش شهر الكترونيك، است.

تاثير تلفن همراه بر خانواده و جوانان
وی عنوان کرد: نتايج حاصله از يك كنكاش علمي در زمينه ياد شده نشان مي‌دهد كه وجود تلفن همراه فراگير شده و بر سبد اقتصادي، استحكام و گسست خانواده و شخصيت جوانان به شدت تاثير گذاشته است كه در زمان حاضر تاثيرات منفي آن بيشتر از تاثيرات مثبت آن است.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: رايانه، موبايل و رسانه و اينترنت نه تنها به عنوان ابزارهاي جهاني شدن كه به مثابه نمادهاي عيني جهاني شدن علاوه بر تعريفي پويا و بارز از فرهنگ و هويت‌هاي فرهنگي، ملي و ديني در عصر جهاني شدن، به فرآيندهايي عطف شدند كه امكان جوششي را به جوانان مي‌بخشد كه بجاي تقليد و انفعال بستر تحولات آتي را رقم زنند.

وی گفت: به نظر مي‌رسد كه باتوجه به پيچيده و گسترده بودن آثار منفي فناوري‌هاي جديد خصوصا فناوري‌هاي ارتباطاتي، توجه جدي تر به اين موضوع بسيار مهم است.

امیری اذعان کرد: به گفته بسياري از محققان، آگاهسازي و ارتقاي سطح فرهنگ جامعه و فرهنگ ـ سازي خصوصا در زمينه استفاده از فناوري‌هاي نوين ارتباطاتي، برخوردهاي قانوني با متخلفين سايبر، از جمله راهكارهاي مهم براي مقابله با تبعات منفي تلفن همراه شمرده مي‌شود كه لازم است دراين خصوصا سرمايه گذاري و توجه بيش از پيش صورت پذيرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان