۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین تیشه بر ریشه نخل‌های ۵۰ ساله اهوازی
کد خبر: ۲۲۰۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

توسط زمین‌داران صورت می‌گیرد

تیشه بر ریشه نخل‌های ۵۰ ساله اهوازی

عده‌ای زمین‌دار که می‌خواهند ساخت و ساز کنند قصد تیشه زدن بر ریشه‌ نخل‌های ۵۰ ساله را داشته و هم اکنون در انتهای بلوار معین‌زاده روبه‌روی اسب دوانی منطقه چهار اهواز مستقر شده تا نخل‌ها را قطع کنند.

تیشه بر ریشه نخل‌های ۵۰ ساله اهوازی
به گزارش صبح قزوین به نقل از خبرگزاری فارس، عده‌ای زمین‌دار که می‌خواهند در منطقه‌های تحت مالکیت خود ساخت و ساز کنند قصد تیشه زدن بر ریشه‌ نخل‌های 50 ساله را داشته و هم اکنون در انتهای بلوار معین‌زاده روبه‌روی اسب دوانی منطقه چهار اهواز مستقر شده تا نخل‌ها را قطع کنند.
شهردار اهواز نیز در حال حضور یافتن در محل مورد نظر بوده و درصدد است معضل پیش‌رو را مرتفع کند.
جالب است که این موضوع در آستانه سال نو و همزمان با روز درختکاری در حال انجام است.
  نخل درختی است که یکسال تمام می‌تواند هزینه زندگی یک کشاورز را تامین کند.
در تابستان از میوه تازه آن، رطب و در زمستان از خرمای آن استفاده می‌کنند، در سایه‌اش می‌خوابند و از الیاف و برگ‌های و ساقه‌های آن خانه و منزل به صورت لهر و سرگ ساخته و از فرآورده‌های آن قند خرما، شیره خرما، سرکه و الکل به دست می‌آورند.
هسته خرما مصرف غذایی برای دام‌ها دارد و از برگ آن برای بافتن زیراندازی به نام تک و سبد و دیگر محصولات حصیری مانند کنتله بادبزن، سرجهله، جارو، طناب حصیری استفاده می‌شود؛ از خوشه خرما که به پنگ نیز معروف است سبد درست می‌کنند، از سیس خرما (الیاف وسط شاخه‌ها) به منظور شستن ظرف و بافتن طناب محکمی به نام پوران که برای بالا رفتن از درخت ساخته می‌شود، استفاده می‌کنند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان