۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین پدافند غیرعامل باید بر مبنای آمایش سرزمینی رعایت شود
کد خبر: ۲۱۶۷۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۰ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

پدافند غیرعامل باید بر مبنای آمایش سرزمینی رعایت شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: پدافند غیرعامل باید بر مبنای آمایش سرزمینی رعایت شود به عبارتی پراکندگی جمعیت، احداث تاسیسات، زیرساخت‌ها، امکانات و صنایع به شکلی باشد که در شرایط بحرانی، قابلیت دفاع داشته و برای دشمنان و معاندین کار را سخت کند.

پدافند غیرعامل باید بر مبنای آمایش سرزمینی رعایت شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) در همایش رابطین پدافند غیرعامل مدارس استان که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه تدابیر غیرنظامی گفته می‌شود که برای ارتقاء ضریب امنیت و مصونیت جامعه در ابعاد مختلف به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: امروز در همه ارکان نظام نسبت به این موضوع حساس هستند به طوریکه هم در اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری به این امر تاکید شده و هم در برنامه پنجم توسعه در چند ماده به پدافند غیر عامل اشاره شده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته تا با ورود آن به صحن مجلس مورد بررسی گیرد و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به ضرورت این موضوع تحقیق مفصلی را انجام داده است.

وی تصریح کرد: به نظر من در گذشته نه چندان دور به این موضوع مهم توجه لازم نشده زیرا یکی از پایه‌های اساسی پدافند غیرعامل، آمایش سرزمینی است و ما به این موضوع دقت کافی نداشتیم.

محمدی عنوان کرد: اوایل پیروزی انقلاب جمعیت شهری کشور کمتر از 30 درصد و جمعیت روستایی بیش از 70 درصد بود که این معادله امروز برعکس شده است یعنی امروز در استان قزوین 73 درصد جمعیت شهری و 27 درصد جمعیت روستایی داریم.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بیان کرد: پدافند غیرعامل باید بر مبنای آمایش سرزمینی رعایت شود به عبارتی پراکندگی جمعیت، احداث تاسیسات، زیرساخت‌ها، امکانات و صنایع به شکلی باشد که در شرایط بحرانی، قابلیت دفاع داشته و برای دشمنان و معاندین کار را سخت کند.

وی ادامه داد: تقریبا 70 درصد جمعیت در مراکز شهری مستقر هستند به طور مثال یک چهارم جمعیت کشور در استان تهران و البرز ساکن هستند و این امر خدمات رسانی و مدیریت لازم را در شرایط حساس که حادثه‌ای رخ دهد با مشکل مواجه می‌کند.

محمدی تاکید کرد: پدافند غیرعامل بدون آمایش سرزمینی مفهوم کامل و رسایی نخواهد داشت امروز نیز که در راستای توسعه خدمات رسانی به روستاها تلاش می‌شود برای این است که با جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها به آمایش سرزمینی مناسبی دست یابیم تا مشکلاتی در زمان بروز حوادث برای ما ایجاد نکند.

وی ادامه داد: این امر در حوزه‌های مختلف قابل تسری است در فضای مجازی و سایبری با تهدید مواجه هستیم از سویی دیگر در افزایش ایمن سازی مدارس، ساخت و سازها، تاسیسات اساسی و ایمنی ایجاب کند که پدافند غیرعامل را جدی بگیریم.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بیان کرد: آموزش و پرورش در این موضوع اهتمام فراوانی داشته است و فعالیتهای خوبی انجام داده تا این فرهنگ در بین دانش‌آموزان نهادینه شود تا بتوانیم ضریب ایمن سازی و مصونیت جامعه را ارتقاء بخشیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان