۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین اجرای فاز دوم مرمت بنای تاریخی حسینیه امینی ها
کد خبر: ۲۱۵۶۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین خبر داد؛

اجرای فاز دوم مرمت بنای تاریخی حسینیه امینی ها

فاز دوم عملیات مرمت پروژه حسینیه امینیها به منظور نگهداری و صیانت از مواریث کهن تاریخی-فرهنگی در قزوین اجرا شد.

اجرای فاز دوم مرمت بنای تاریخی حسینیه امینی ها

به گزارش صبح قزوین، حمید رضا قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: مرمت خانه تاریخی امینیها که به حسینیه امینها معروف است از پاییز سال 92 در دو فاز تعریف شد که فاز اول به پایان رسیده و از اوایل بهمن ماه نیز فاز دوم پروژه احیاء و باز، زنده سازی این بنای فاخر تاریخی آغاز گردید.

قاسمی با اشاره به روند مرمت این بنای تاریخی افزود: فاز اول پروژه مرمت در محور جنوب غربی این بنای از اوایل آذر ماه سال جاری در دستور کار تیم فنی و کارشناسان این اداره کل قرار گرفت و فعالیت‌هایی شامل اندود کاری، سفیدکاری و مرمت گچ‌بریها و نیز پاکسازی و روغن کاری کل آثار چوبی، ارسی‌ها و نیز ایزوله پشت بام ساختمان انجام شد.

وی رونق دوباره بافت تاریخی را در گرو مرمت و بازسازی اماکن تاریخی خواند و تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و حضور گردشگران علاقمند به بازدید از بناهای تاریخی فازدوم مرمت حسینیه امینیها زودتر ازموعد مقرر و از اوایل بهمن ماه سال جاری آغاز شد که شامل برداشت بافت فرسوده، نازک کاری و اجرای نازک کاری در زیرزمین جنوبی، مرمت و بازسازی گچبری‌های داخل زیر زمین و بنای جنوب غربی و در نهایت مرمت و بازسازی ارسی‌های بنای غربی می‌باشد.

شایان ذکر است: حسینینه امینی‌ها یکی از خانه‌های ارزشمند و منحصر به فرد متعلق به دوره قاجار در استان قزوین است که در سال 1327 به شماره 377 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و آنچه که امروز از این خانه به جای مانده است شامل شامل چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه همکف و زیر زمین است.
زیباترین قسمت این خانه از سه تالار تشکیل شده است که به موازات یکدیگر قرار گرفته و توسط ارسی های زیبایی به یکدیگر متصل شده اند .
این بنای تاریخی متعلق به حاج محمد رضا امینی از تجار معتبر شهر قزوین بوده که بخشی از آن وقف حسینینه شده است.

منبع: روابط عمومی میراث فرهنگی استان قزوین انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان