۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین ذائقه ناشناسی کودکان در برپایی غرفه‌ها/ فروش عینک آفتابی، شیرینی و شکلات در نمایشگاه خلاقیت!
کد خبر: ۲۰۷۷۰۰ نویسنده: سمانه روح الله تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳۱ ساعت: ۱۵:۳۴ ↗ لینک کوتاه

به بهانه برگزاری نمایشگاه "کودک و نوجوان" در قزوین؛

ذائقه ناشناسی کودکان در برپایی غرفه‌ها/ فروش عینک آفتابی، شیرینی و شکلات در نمایشگاه خلاقیت!

برگزاری نمایشگاه "کودک، نوجوان" در قزوین می‌توانست با سنجش نیازهای واقعی کودکان در زمینه مسائل فکری و پرورش خلاقیت، پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها و فرزندان آنها باشد تا سطح کیفی این دست از نمایشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد.

ذائقه ناشناسی کودکان در برپایی غرفه‌ها/ فروش عینک آفتابی، شیرینی و شکلات در نمایشگاه خلاقیت!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، هیچ کودکی نابغه به دنیا نمی‌آید اما نقش شخصی که او را پرورش می‌دهد و درباره اهمیت آموزش قبل از دبستان و رشد مغزی کودکان اطلاع دارد، بسیار مهم است زیرا این شانس را به کودک می‌دهد تا بیشتر از همسالانش بیاموزد و استعدادهای نهفته‌اش به شکوفایی برسد.
البته اغلب ما قدرت آموختن کودکان را دست‌کم گرفته و به توانایی‌های فرزندان خود توجه صحیحی نداریم، در حالی که این موضوع در درجه اول اهمیت قرار دارد.
آیا تا به امروز تمام تلاش خود را برای رشد ذهنی فرزندان‌مان انجام داده‌ایم؟
از زمان نوزادی برایشان کتاب خواندهایم؟ سرگرمی‌های فکری و اسباب بازی‌های ذهنی برایشان تهیه کرده‌ایم؟ به چه میزان آنها را با کتابخانه آشنا کردیم؟
پدر و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیت‌های بزرگ‌تر وی در آینده خواهند کرد.
اکنون محققان معتقدند که تحریک‌های ذهنی کودکان از سوی والدین و مربیان آموزشی نقشی بسیار مهم در تقویت هوش آنها دارد.
80تا 90درصد مغز انسان‌ها زیر 5 سالگی رشد می‌کند که متاسفانه در کشورهای جهان سوم به این موضوع کمتر توجه می‌شود.
در این کشورها بیشتر رشد جسمانی کودکان و نوجوانان مدنظر بوده و به رشد مغز و تکامل سیستم عصبی کمتر بهاد داده می‌شود.
عوامل محیطی در رشد مغز کودکان تاثیر بسزایی دارد و بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه در قتل، اعتیاد و حتی تصادفات رانندگی ریشه در عدم رشد مغز و تکامل سیستم عصبی دارد.
امروزه در کشور ما مسئولین و سیاستگذاران به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه گذاری در زمینه فراهم سازی بسترهای مناسب برای کودکان می‌تواند در کوتاه مدت جامعه را به سمت پویایی و نشاط سوق دهد.

این بسترسازی کمک همه سازمانها و ادارات از جمله شهرداری، بهزیستی، آموزش و پرورش و بهداشت را می‌طلبد.
اگاهی بخشی به خانوادها در زمینه بازی، سرگرمی، اسباب بازی فکری و سالم و متنوع می‌تواند یکی از عوامل محیطی در رشد خلاقیت و استعداد و سیستم عصبی کودک باشد.
به همین منظور عصر شنبه هفته جاری هشتمین نمایشگاه کودک، نوجوان و سرگرمی با حضور جمعی از مسئولان استان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان قزوین افتتاح شد.
هدف این نمایشگاه ارتقای سطح نگرش جامعه، معرفی بازی‌ و اسباب‌بازی‌های سالم و متنوع در راستای رشد سلامت فکری و جسمی آنان و همچنین ایجاد اوقات فراغت سالم برای کودکان و نوجوانان است.
مینا احمدی، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه درباره مزایای این نمایشگاه می‌گوید: برپایی این نمایشگاه فرصت خوبی برای کودکان و نوجوانان است تا با شناخت بازی و سرگرمی سالم بتوانند استعدادهای خود را کشف و خلاقیت خود را افزایش دهند.

شهروندان دیگری هم افتتاح این نمایشگاه را حرکت خوبی برای رشد فکری کودکان و نوجوانان می‌داستند اما برخی از بازدیدکنندگان برگزاری هشتمین نمایشگاه کودک، نوجوان و سرگرمی قزوین را در دنبال کردن اهدافش ناتوان می‌دانند.
وجود برخی از غرفه‌های غیرمرتبط مثل فروش عینک آفتابی، شیرینی و شکلات و کمبود غرفه‌های معرفی بازی‌های فکری و استعدادیابی کودکان از جمله دلایل این بازدیدکنندگان بود.
ندا حسین پور یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌گوید: فروش رختخواب و فرش با اهداف این نمایشگاه مغایرت دارد.
وی ادامه داد: این نمایشگاه با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با بازی‌های سالم و متنوع و سرگرمی و آموزشی متناسب با سطوح سنی کودکان و نوجوان برگزار شده است در حالی که از این 60 غرفه فقط حدود چند غرفه آن با موضوع بازی و کشف استعداد کودکان و نوجوانان بود.
امیر حسین رحمانی یکی دیگر از بازدیدکنندگان ابراز می‌کند: اینگونه نمایشگاه‌ها بیشتر با هدف کسب درآمد برگزار می‌شود و به جای توجه به نیاز کودکان، محصولاتی را که عموم مردم به دنبال خرید آن هستند، ارائه شده است.
احمدی یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه کودک و نوجوان به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: در این نمایشگاه خدمات شایانی در زمینه آگاهی بخشی به کودکان و والدین ارائه نشده است، مثلا شما از خانواده‌ها سوال کنید پس از بازدید از این نمایشگاه چه تغییر نگرشی در آنها به وجود آمده است؟
رشوند، پدر یکی از کودکانی است که به همراه فرزندش برای بازدید از نمایشگاه آمده، وی عنوان می‌کند: برای کاهش ساعت بازی کودکان با رایانه و تبلت باید چارهای اندیشه شود و به وسیله رواج بازی‌های قدیمی و پرتحرک مسئولین می‌توانند فرهنگسازی خوبی را داشته باشند؛ البته نقش خانواده‌ها هم در این زمینه بی تاثیر نیست.

احمدی مادر یکی از نوجوانان بازدیدکننده این نمایشگاه تصریح می‌کند: در سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان باید به آنها اجازه داد که خود فکر کرده و راه حل‌های متفاوتی را تجربه کنند تا بدین وسیله صفاتی چون خلاقیت، استعداد و اعتماد به نفس آنها تقویت شود، در صورتی که در این نمایشگاه غرفه‌هایی که کودک و نوجوان بتواند این صفات را در خود پیدا کند، بسیار اندک بود.

هشتمین نمایشگاه "کودک و نوجوان و سرگرمی" که در استان با 60 غرفه در زمینه کتاب، اسباب بازی، رختخواب، لباس، لوازم ورزشی، و لوازم اتاق کودک برگزار شده است، می‌توانست با سنجش نیازهای واقعی کودکان در زمینه مسائل فکری و پرورش خلاقیت پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها و فرزندان آنها باشد تا سطح کیفی این دست از نمایشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد اما هشتمین دوره نمایشگاه کودک و نوجوان و سرگرمی امسال با وجود ارائه غرفه‌ها و سرگرمی‌های زیادی برای کودکان، اما دست بسیاری از خانواده‌های قزوینی را در ارائه مباحث فکری و آموزشی برای فرزندانشان خالی گذاشت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان