۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین قدرت قضات باید با اخلاق و معنویت مهار شود
کد خبر: ۱۹۹۲۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

قدرت قضات باید با اخلاق و معنویت مهار شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: قدرتی که دست قاضی و دادستان است اگر با بند اخلاق و معنویت مهار نشود، سر به طغیان گذاشته و آدمی را ساقط می کند.

قدرت قضات باید با اخلاق و معنویت مهار شود
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام هادی صادقی در نشست خبری که در سالن اجتماعات دادگستری استان برگزار شد، بیان کرد: معاونت فرهنگی در همه استان های کشور راه اندازی می شود که در حال حاضر در 11 استان احکام را دریافت کرده اند و مراسم معارفه تاکنون در سه استان برگزار شده است.
وی ادامه داد: در آسیب شناسی دستگاه قضا، یکی از موضوعاتی که وجود دارد، کمبود شدید نیروی انسانی است به طوری که نسبت نیروی انسانی به پرونده ها و مراجعات درست نیست و این سبب تراکم کار در شعب و طول زمان در کار می شود.
معاون فرهنگی قوه قضائیه اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی موجب می شود تا قضات مجبور شوند با سرعت بیشتر به پرونده ها رسیدگی کرده و در نتیجه دقت کاهش یابد و گاه آثار اخلاقی و رفتاری را نیز بر جای می گذارد البته در چند سال اخیر اقداماتی برای جذب قاضی شده است و طی دو تا سه سال آینده این امر برطرف می شود.
وی با اشاره به شأن بالای دستگاه قضا افزود: دستگاه قضایی شأن بالایی دارد و مردم برای حل و فصل مشکلات شان به این دستگاه اتکا دارند؛ این دستگاه در بین دستگاه های دولتی، جزو بهترین ها است زیرا فرهیختگانی در آن هستند و قضاتی در این مجموعه کار می کنند که در تربیت روحی و مهارتی آنها بسیار تلاش می شود.
IMG_1745 حجت الاسلام صادقی تأکید کرد: البته این امر به معنای نبود خطا در این مجموعه نیست ولی باید توجه داشت که در دیگر کشورها به راحتی اجازه نمی دهند به قاضی بی احترامی شود و یا قاضی را زیرسوال ببرند بنابراین رسانه ها باید احترام قضا و قضاوت را حفظ کنند و رسانه ای کردن همه امور نه تنها مفید نیست بلکه به ضرر جامعه تمام می شود.
وی با اشاره به نقش دستگاه های فرهنگی در تبیین مسائل حقوقی اظهار کرد: دستگاه های فرهنگ ساز در مسائل حقوقی و فرهنگ حقوقی جامعه نیازمند کارهای بسیاری هستند که تاکنون انجام نشده است و همه دستگاه های فرهنگ ساز دچار کم کاری شدید هستند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه عنوان کرد: در این بین رسانه ها نیز مسائل سیاسی را در اولویت قرار دادند ولی به حقوق عمومی مردم، دولت و مردم و مردم و دولت کم توجه شده است و باید سطح آگاهی مردم را در این عرصه بالا برده و این رسالت رسانه ها است.
وی تأکید کرد: رسانه ها می توانند سازنده باشند و اطلاع رسانی یکی از کارهایی است که می توانند در این راستا انجام دهد و اقدام دیگر ایجاد جریان فرهنگی است و مردم نیازمند این هستند که با قانون و جایگاه آن آشنا شوند و اینکه قانون ضامن حفظ حقوق آنها است.
حجت الاسلام صادقی یادآور شد: قانون معیوب اجرا شود بهتر از بی قانونی است و متأسفانه در گذشته برخی حرمت قانون را زیرپا گذاشتند و این امر از سوی برخی مسئولان رخ داد و آسیب جدی به فرهنگ قانون وارد شد.
وی خاطر نشان کرد: همه رسانه ها باید در این راستا اهتمام کنند و جو عمومی در احترام به قانون ایجاد شود و اینگونه بخش زیادی از مشکلات حل می شود.
معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به روش گسترش بحث های فرهنگی در بین قضات گفت: این روش، یک روش واحد نیست بلکه از شیوه های مختلف استفاده می شود که در این راستا برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است که برگزاری کلاس های اخلاق، برگزاری مسابقات قرآن و آوردن فضای قرآنی در بین کارمندان و غیره از جمله این اقدامات است.
وی اضافه کرد: البته طرح های جامعی در حال تدوین است تا همه قشرها زیرپوشش این طرح قرار گیرند؛ ما همچنین در بحث فرهنگ عمومی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم تحقیقاتی را آغاز کردیم و ساخت انیمیشن نیز یکی از اقداماتی است که در دستور کار داریم و در حوزه مجازی نیز اقداماتی صورت گرفته است.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اهمیت برنامه های قرآن و لزوم توجه به این کتاب آسمانی اظهار کرد: ما باید از پیشگاه قرآن عذرخواهی کنیم زیرا آنگونه که باید این کتاب در صحنه زندگی حاضر، ناظر و جاری نیست؛ البته جامعه ما به قرآن عشق می ورزد و اکثر افراد جامعه ما نیز مومن به قرآن بوده و تسلیم آن هستند ولی آشنایی با معارف قرآن و عمل به تمامی ابعاد و احکام آن باید بیشتر شود.
IMG_1948 وی عنوان کرد: به ظواهر قرآن بعد از انقلاب توجه شده است ولی باید به مبانی و باطن قرآن نیز توجه شود البته در این راستا کارهای خوبی نیز صورت گرفته است و رشته هایی در دانشگاه وجود دارد ولی باید به متن قرآن بیشتر توجه کنیم.
معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: البته فهم قرآن بین ایرانیان جلوتر از عرب ها و ترکیه ای ها و غیره است و عمل به احکام قرآن در کشور ما وجود دارد و پای آن نیز ایستاده ایم و اینکه می گوییم مرگ بر غاصبان و برائت از مشرکان، دستور قرآن است و داریم هزینه آن را نیز می پردازیم.
وی یادآور شد: ما به دنبال این هستیم قرآن در حکومت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ ما حاکم باشد و هیچ کشور اسلامی این کار را نکرده است.
روابط عمومی دادگستری استان قزوین انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان