۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین تماس جنسی ایذر را تشدید می کند
کد خبر: ۱۷۵۸۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان:

تماس جنسی ایذر را تشدید می کند

نجف پور گفت:۳۰ درصد تماس جنسی منجر به ایذر می شود.خویشتن داری و وفاداری به همسر یکی از را ههای جلوگیری از این بیماری است.

تماس جنسی ایذر را تشدید می کند

 بهزاد نجف‌پور مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان در همایش بیماری ایذردر گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین ،اظهار کرد: بیماری ایذر برای اولین بار در سال 1981 توسط مردان همجنس باز آغاز شد و 2 سال بعد از خون افراد مبتلا شده جدا کردند.
در سال 1985 با استفاده از روش های تشخیصی به درمان آن پرداختند.

  مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در ادامه گفت: شایع ترین عامل عفونی ناشی از ویروس ایذر در سطح جهان اچ ای وی حساس و ظریف اما موذی است که درون سیستم ایمنی بدن رشد کرده و سبب کاهش دفاع بدن علیه بیماری می شود.

images (11)

نجف پور در خصوص راه های انتقال این بیماری عنوان کرد: تماس خونی از طریق تزریق خون و فراورده های آلوده ،اعتیاد تزریقی و تماس های تصادفی ،استفاده مشترک از ابزار،اهداءعضو می باشد.
تماس جنسی  30درصد است که در معرض بیماری ایذر است.
مادر به نوزاد که در دوران حاملگی،زایمان تا 40 درصد و زنان شیر ده تا 30 درصد می باشد.

وی در ادامه به مراحل مختلف ایذر اشاره و تشریح کرد: در مرحله اول ویروس وارد بدن شده است اما تست آزمایشگاهی منفی نشان می دهد و علامتی ندارد.
  زمان آن از 2 هفته تا 6 ماه طول می کشد.
در مرحله دوم،تست آزمایشگاه مثبت است اما فرد هیچ علامتی را مشاهده نمی کند و به صورت عادی زندگی می کند و زمان آن بین 5 تا 20 سال ادامه می یابد.
ولی در مرحله بیماری، بیماری ظاهر می شود و می تواند منجر به مرگ افراد شود، علائم آن مشابه شایع بیماری ها است.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری درباره اصول پیگیری تماس جنسی بیان کرد: خویشتن داری، وفاداری به همسر، پرهیز از اعتیاد، استفاده از وسایل استریل و کنترل خون های اهدایی انتخاب کنندگان می باشد.
برای مادران پرهیز از شیردهی و تجویز دارو بسیار اهمیت دارد.

images (12)

وی اضافه کرد: نیش حشرات، خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک، راههایی از راه تنفس، تماس های معمولی از جمله دست دادن و استفاده از وسایل عمومی مانند تلفن از راههای انتقال ایدزمی باشد.

نجف پور در باره هدف نهایی پیشگیری از ایذر توضیح داد: کنترل و پیشگیری ایذر در جمعیت، عمومی است که باید تمام ارگان ها همکاری کنند، آموزش و اطلاع رسانی سطح مردم افزایش یابد، تامین سلامت خون، مشاهده و آزمایش داوطلبانه، کاهش آسیب و پیشگیری از انتقال جنسی، مراقبت و درمان بیماری های آمیزشی و حمایت و توانمند سازی، تقویت زیر ساخت های لازم می باشد.

مسئول مرکز  افزود: البته باید سازمان های دست اندر کار در تدوین برنامه کشوری  هم مانند وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت تعاون و رفاه اجتماعی همکاری داشته باشند.

وی در پایان اذعان کرد: جوانان، مصرف کنندگان مواد مخدر، شغل های دور از خانه از جمله رانندگان، بیماران مقاربتی و شرکای جنسی، پناهندگان و زندانیان در معرض بیماری ایذر هستند.
البته افرادی از جمله معتادین تزریقی، تن فروشان، کودکان خیابانی از افراد پر خطر این بیماری هستند.

انتهای پیام/7007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان