۰۵/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۴ دوشنبه

صبح قزوین همایش استعدادهای درخشان به همراه تجلیل از برگزیدگان علمی برگزار شد
کد خبر: ۱۷۵۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور؛

همایش استعدادهای درخشان به همراه تجلیل از برگزیدگان علمی برگزار شد

همایش استعدادهای درخشان به همراه تجلیل از برگزیدگان علمی دانشگاه با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور برگزار شد.

همایش استعدادهای درخشان به همراه تجلیل از برگزیدگان علمی برگزار شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)؛ بعد از ظهر روز شنبه همایش استعدادهای درخشان با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور، ریاست دانشگاه، نماینده نهاد رهبری، معاونت فرهنگی، اعضای هیأت علمی، استادان، برگزیدگان علمی و سایر مسؤولین دانشگاه در سالن شهدای گمنام برگزار شد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور ضمن اشاره به نهضت علمی جمهوری اسلامی گفت: جنگ تحمیلی انقلاب نوپای ایران را دچار گرفتاری و مشکلات زیادی کرد؛ بسیاری از کشورهای غربی و شرقی با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی حمایت هایی را از کشور متجاوز انجام دادند که تصمیمات آن ها با فداکاری ملت بزرگ ایران و از خودگذشتگی جوانان خنثی شد.
دکتر سعید سهراب پور رشادت جوانان ایرانی را یکی از عوامل حفظ تمامی خاک وطن دانست و بیان داشت: در طی هشت سال جنگ تحمیلی ذره ای از خاک این مملکت در اختیار دشمن قرار نگرفت و خون شهیدان و فداکاری های مردم باعث ایستادگی و بقای این نظام و ملت شد.
1392_09_23 107 وی اتمام جنگ را شروع دوران بازسازی دانست و اظهار داشت: این دوران مخارج بسیاری را به مردم تحمیل کرد زیرا برنامه ای دشوار و سنگین بود؛ با توجه به این که محدودیت های دوران دفاع مقدس زمینه ساز ابتکارات و ابداعاتی توسط جوانان بود اما نهضت علمی از 15 سال پیش در کشور آغاز شد.
رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف مقام معظم رهبری را پرچم دار این نهضت خواند و ابراز داشت: حضرت آیت الله خامنه ای ضمن پیگیری و تشویق مداوم نسبت به جنبش علمی، در سال 1384 دستور تشکیل بنیاد ملی نخبگان را صادر کردند که این بنیاد یک نهاد فرا وزارتخانه ای بوده و با وزارتخانه های بسیاری در ارتباط و همکاری است.
سهراب پور شناسایی، حمایت و هدایت را از اهداف و وظایف بنیاد ملی نخبگان نامید و تشریح کرد: جذب نخبگان علمی هدف غایی این بنیاد است که برای هر یک از این اهداف آیین نامه هایی درنظر گرفته شده که انتقادهایی را به همراه داشته است و هم اکنون گروه هایی در حال بررسی و رفع مشکلات موجود می باشند بنابراین از هرگونه پیشنهاد و اظهارنظری برای ارتقای این آیین نامه ها استقبال می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به فرمایشات رهبری در 24 بهمن 1389 اذعان داشت: مقام معظم رهبری در جلسه ای با حضور سران سه قوه و وزرای مربوطه پیشنهاد ایجاد سند راهبردی و بانک اطلاعاتی برای این بنیاد را ارائه فرمودند که بلافاصله اقداماتی جهت تهیه آن انجام شد که در نهایت این سند در سال 1391 ابلاغ شد اما در حال حاضر به مرحله اجرا نرسیده است و اکنون شورای انقلاب فرهنگی در حال تلاش برای جاری شدن این سند است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور 90 درصد از بانک اطلاعاتی بنیاد را تکمیل شده خواند و اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون اطلاعات بسیاری از نفرات نخست کنکور و المپیادها در این بانک ثبت شده است.
سهراب پور مسائل اقتصادی و علمی را از تاکیدات مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: ایشان در جلسه شورای انقلاب فرهنگی مسائل اقتصادی و علمی را الویت برنامه های دولت یازدهم دانستند.
وی تاسیس شرکت های دانش بنیان را فصل جدیدی در دانشگاه و تربیت دانشجویان نامید و تشریح کرد: یک زمانی دانشگاه ها دانشجویان را برای استخدام در ارگان های دولتی تربیت می کردند اما امروز دوره تاسیس شرکت های دانش بنیان است زیرا دولت توان گسترش بیش از این را ندارد بنابراین دانشجویان فارغ التحصیل با تاسیس این شرکت ها می توانند افراد دیگری را هم جذب و به کار گیرند.
این مسؤول درباره ماهیت این شرکت ها توضیح داد: این شرکت ها می توانند در زمینه های علمی، خدماتی، تحقیقاتی و یا در حوزه های دیگر فعالیت داشته باشند که در نهایت افرادی که زیر پوشش بنیاد هستند و از سطح علمی بالایی برخوردارند به طور ویژه برای جذب در دانشگاه ها حمایت می شوند.
استاد فنی دانشگاه صنعتی شریف ایجاد ساختارهای جدید را زمینه ساز جذب نخبگان خواند و گفت: وزارت خانه های پردر آمد همچون صنایع، نفت و نیرو باید در کنار دانشگاه ها اقدام به راه اندازی پژوهشکده هایی در زمینه فعالیت خود کنند تا استعدادهای بیشتری به کار گرفته شود.
سهراب پور حمایت از شرکت های دانش بنیان را از محوری ترین فعالیت های این بنیاد نامید و اظهار کرد: صندوق حمایت از این شرکت ها فعال شده است و علاوه بر تامین تسهیلات و بودجه، مدیریت صحیح بر نخبگان هم باید در نظر گرفته شود زیرا بسیاری از ارگان های خصوصی و دولتی از آگاهی لازم در این زمینه برخوردار نیستند اما با این همه، بعضی از پژوهشکده ها در دانشگاه ها فعالیت های عظیم و درخشانی انجام داده اند که به علت محرمانه بودن آن ها نمی توان به تشریح این فعالیت ها پرداخت.
رییس سابق دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تشریح افراد نخبه بیان کرد: کسانی که موفق به کسب رتبه 100 در کنکور سراسری و یا مدال طلا در المپیاد می شوند جزء نخبگان محسوب نمی شوند بلکه استادان برجسته دانشگاه ها بعد از سال ها تلاش، زحمت و تولید به این عنوان دست می یابند و باید تلاش کرد تا استعدادهای برتر کشور به سمت نخبگی پیشروی کنند.
دکتر سعید سهراب پور در پایان با اشاره به دوستان شهید خود چون شهیدان مصطفی چمران، علی محمدی، احمدی روشن یادآور شد: دانشجویان نخبه در برابر این موهبت الهی مسؤول هستند و باید همواره قدردان این مسأله باشند و بدانند که زندگی به معنای امید و حرکت است و اگر جامعه ای خالی از امید باشد هرگز پیشرفت نمی کند.
ریاست دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان دیگر سخنران این برنامه با اشاره به هدف برگزاری این همایش اذعان داشت: تجلیل از دانشجویان و استادان و همچنین نمایان ساختن تلاش های آن ها از مهم ترین اهداف برپایی این مراسم است.
عبدالعلی آل بویه خاطرنشان کرد: انسان به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین و اشرف مخلوقات باید تمام توان خود را نخست برای ارتقای سطح انسانیت خویش و سپس در جهت ارتقا و پیشرفت جامعه و دنیا به کار گیرد زیرا او از موهبت خرد و عقل برخوردار است.
1392_09_23 052 وی تلاش جوانان هر کشور را زمینه ساز پیشرفت آن مملکت دانست و ابراز کرد: جوانان به عنوان آینده سازان این کشور باید از تمام امکانات موجود برای ساخت آینده ای بهتر بهره ببرند و با توجه به این که ایران همواره نقش موثری را در جهان ایفا کرده است و با کسب تجربه از گذشتگان می بایست در حال حاضر برنامه ریزی هایی را برای نیل به آینده ای درخشان تر انجام دهند.
معان آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در قسمت دیگری از برنامه تجمع بزرگ استعدادهای درخشان و نخبگان دانشگاهی را یکی از اهداف برگزاری این همایش دانست و بیان کرد: این همایش با رویکرد افزایش تعامل فکری و تقدیر از تعدادی از برگزیدگاه علمی که موفق به کسب رتبه های درخشان در سطح المپیاد و کنکور سراسری شده اند انجام شده است.
جعفر احمدی اضافه کرد: زمانی که پتانسیل موجود در افراد استعداد درخشان فعلیت و عینیت یابد می توان تاثیر این استعدادها را در پیشرفت های جامعه لمس کرد که تحق این امر یکی از مهم ترین اهداف معاونت آموزشی و دفتر نخبگان است و باید بعد از شناسایی استعدادهای درخشان و جذب آن ها در یک بستر و محیط مناسب استعداد آن ها را شکوفا کرد و موجب تبدیل آن ها به نخبگی شد زیرا در آن زمان می توان شاهد تاثیرگذاری آن ها در سطح کشور بود؛ یکی از اصلی ترین محورها در امور استعدادهای درخشان باقی ماندن آن ها به صورت برتر و حتی ارتقای سطح علمی است.
1392_09_23 041 وی یادآور شد: نخبگان دانشگاهی خود را دربرابر این موهبت الهی مکلف و موظف می دانند و آن را در جهت پیش برد اهداف خود و جامعه به کار می گیرند.
این مسؤول با بیان این که بنیاد علمی نخبگان زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می کند اذعان داشت: تاکنون بالغ بر 10 هزار نفر در این کانون عضو هستند و هرساله تعدادی از استعدادهای درخشان و برترین هایی که موفق به کسب رتبه های بالایی در المپیادها و کنکور کارشناسی ارشد شده اند نیز به این کانون افزوده می شوند؛ در بعد مادی بسته های حمایتی در اختیار این نخبگان قرار می گیرد و در بعد معنوی تشویق ها و حمایت هایی برای ایجاد انگیزه به ادامه تحصیل در دانشجویان انجام می شود.
احمدی تحصیل هم زمان در دوران کارشناسی ارشد را از دیگر حمایت هی مبذول شده خواند و تصریح کرد: دانشجویانی که بین دو تا چهار نیم سال تحصیلی موفق به کسب حداقل معدل 17 شده و یا جزو 10 درصد نخست ورودی خود قرار گرفته باشند می توانند در دوران کارشناسی ارشد در کنار رشته اصلی خود در حوزه دیگری به ادامه تحصیل بپردازند؛ در کارشناسی 10 درصد نخست دانشجویان هر ورودی می توانند بدون آزمون وارد مقطع ارشد شوند و در دوران کارشناسی ارشد رتبه های یک تا سه هر رشته نیز می توانند بدون آزمون به مقطع دکتری ورود پیدا کنند.
وی تشکیل تیم های رقابتی در سطح کشور را یکی از رسالت های دفتر استعدادهای درخشان نامید و اظهار کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) موفق به کسب رتبه های درخشان در 9 رشته و گروه در سطح کشوری شده است که در مقایسه با دانشگاه های پرقدمت تهران ستودنی است.
مدیر دفتر استعدادهای درخشان به عنوان دیگر سخنران این همایش تصویب حمایت از تیم های المپیادی را از جمله فعالیت های این کانون نامید و گفت: دفتر استعدادهای درخشان تیم های 12 گانه ای را در زمینه المپیاد شکل داده است.
نوشین بیگدلی ضمن اشاره به هدف برگزاری این همایش بیان کرد: شناسایی و تجلیل از دانشجویان، مهم ترین هدف برگزاری این مراسم بود که بیش از 700 نفر از دانشجویان دانشگاه عنوان برترین های علمی شناخته شده اند.
1392_09_23 077 وی تخفیف های 50 درصدی را هدیه ویژه معاونت فرهنگی دانشگاه خواند و اظهار کرد: به کارگیری بیش از 650 نفر از دوستان شاغل به تحصیل و یا فارغ التحصیل از دیگر حمایت های درنظر گرفته شده برای دانشجویان استعداد درخشان است.
گفتنی است در پایان این همایش مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی دانشگاه توسط دکتر سعید سهراب پور، دکتر عبدالعلی آل بویه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی، دکتر فرزاد جهانبین و سایر مسؤولین انجام شد.
1392_09_23 435 1392_09_23 502 انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان