۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین عزاداری بدون شناخت اهداف امام حسین (ع) کافی نیست
کد خبر: ۱۵۱۳۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه و دانشگاه قزوین:

عزاداری بدون شناخت اهداف امام حسین (ع) کافی نیست

عابدی ها: باید این موضوع را در نظر بگیریم که سید الشهدا (ع) اهدافش چه بوده و برای چه هدف بالاتری به شهادت رسیده است بعد با بصیرتی آگاهانه به عزاداری آن حضرت بپردازیم.

عزاداری بدون شناخت اهداف امام حسین (ع) کافی نیست

 به گزارش صبح قزوین؛ نهضت ابي عبدالله الحسين (ع) شخصي و فردي نبود ، بلكه كلي و انساني بود و به خاطر حقيقت و عدالت و مساوات صورت گرفت و نهضتي كه به خاطر حق و عدالت باشد همه افراد بشر آن را دوست دارند و به آن ارج مي نهند.

همانطوري كه پيامبر (ص) براي امام حسين ارج و قرب و عشق خاصي قائل بودند و بارها جملات  مانند حسين مني و انا من حسين در جمع فرمودند.

واین بهانه ای شد تا با حمید عابدی ها مدرس حوزه و دانشگاه،در خصوص  اهداف قیام امام حسین (ع) به گفت و گو بپردازیم.

مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص نهضت امام حسین (ع) اظهار کرد: نهضت امام حسین (ع) نهضتی تک بعدی نیست و ابعاد آن عرفان،حماسه و اخلاق است.

عابدی ها اضافه کرد:  عزادار ی امام حسین (ع) در حاشیه قرار می گیرد  مهمتر این است که باید این موضوع را در نظر بگیریم که سید الشهدا (ع) اهدافش چه بوده و برای چه هدف بالاتری به شهادت رسیده است.

 امام حسین (ع) برای  اصول دین به قیام برخاست

عضو هیات منصفه مطبوعات قزوین عنوان کرد: امام حسین (ع) فرمودند که من برای غوغا و آشوب برنخاستم بلکه برای اصلاح در دین جدم قیام کردم، قیام من برای امر به معروف ، برپایی نماز، زکات بوده است.

وی ادامه داد: اهداف امام حسین (ع) اهداف اساسی دین است، این اهداف به قدری بالا بوده که امام حج را رها می کند به عبارت دیگر سید الشهدا (ع) مناسک حج را رها می کند زیرا نمی خواهد ولایت و حکومت دینی به دست حاکم غاصب باشد.

lllllllllllllllllllllll

عابدی ها در خصوص رویکرد امام حسین (ع) در کربلا گفت: در کربلا امام حسین (ع) با سه رویکرد عرفانی،حماسی و اخلاقی قیام کرده است.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: در ضرورت توجه به رویکرد عرفانی باید گفت که زیارت امام حسین (ع) با شور و احساس کامل نمی شود زیرا زیارت سیدالشهدا (ع) با معرفت و عرفان کامل است.

وی توضیح داد: خطبه های متعددی که امام در طول مسیر و در روز عاشورا قرائت می کند سراسر اعتقادی و اخلاقی هستند وقتی امام می فرماید،اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید توصیه به اخلاق محوری است.

عضو هیات منصفه مطبوعات قزوین تشریح کرد: نهضت امام حسین (ع) نهضتی حماسه است .
امام حسین می فرماید من هرگز تن به ذلت نمی دهم آن زمان که دستان حضرت ابولفضل(ع) قطع می شود و حاضر است جان خود را برای اسلام فدا کند که این نهضتی حماسه است.

وی توصیه کرد: مصیبت زدگی و سوگواری برای امام هدف نهضت امام حسین (ع) نبوده است باید به طور کلی اهداف امام و ساحت های اخلاقی،حماسه و عرفانی توجه داشته باشیم و بعد به سوگواری بپردازیم.

عزاداری بدون بصیرت کافی نیست

عابدی ها اضافه کرد: باید عزاداران حسینی (ع) بصیرت و شناخت از سیدالشهدا داشته باشند و بدانند که امام چه کسی بوده و برای چه علتی قیام کرده،عزاداری بدون شناخت کافی نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حکومت یزید حکومتی فاسد بود که یزید در آن زمان به میمون بازی،ارتباط نامشروع با محارم،شراب خواری و کفر مشغول بود.
باید این ها را مد نظر قرار داد که امام حسین (ع) در چهار چوب این حکومت فاسد قیام و مبارزه کرد.

images

 وی  در ادامه یاد آور شد: امام حسین (ع) در وصيت نـامه اى كه قبل از خـروج از مـدينه به ((محمـدبـن حنفيه)) نـوشت، هـدف قيـام خـود را ايـن گـونه برشمرد، ((مـن بـراى طغيان و خـوددارى از قبـول حق و فساد و ستـم خـارج نشدم، بلكه براى اصلاح امـور امت جدم خارج مى شـوم.
اراده كرده ام امـر به معروف و نهى از منكـر كنـم .

روش جـد و پـدرم علـى بـن ابى طالب(ع) را پيـش گيرم.
در بيـن راه مكه و كـوفه در خطبه اى به يـارانـش فـرمـود.
آيا نمى نگريد به حق عمل نمى شود و از باطل جلـوگيرى نمى  شود ؟ بنابرايـن، اشتياق مـومـن به لقاى خدا (و شهادت طلبى) سزاوار و لازم است.
مـن در ايـن وضع، مرگ را جز سعادت و زنـدگـى بـا ستمگـران را جز رنج و شكست نمـى دانــم.
سرانجام امام رسالت خـويـش را با ترسيـم خط سرخ شهادت به پايان برد.

وی به آثار قیام امام حسین اشاره و اذعان کرد: پـس از قيـام امـام، در مكتب روح انقلابـى دميـده شد و انقلاب هايى از قبيل:  انقلاب مـدينه در روز اول محرم سال 63 هجـرى، قيام مختار در سال 66 هجرى در عراق، قيام تـوابيـن در كـوفه در سال 65 هجرى، قيام مطرف بن مغيره در سال 77 هجرى، قيام ابـن اشعث در سال 81 هجـرى و نهضت زيـد بـن علـى در سـال 122 هجـرى تحقق يافت.
عابدی ها در پایان گفت :ايـن روح انقلابـى مكتب همـواره در طـول تـاريخ منشاء بسيارى از انقلاب ها شـورش ها و قيام ها عليه مستبـدان و مستكبران  بوده است .
در زمان مـا نيز انقلاب اسلامـى ايـران بـا الهام از آن قيـام و روح انقلابـى مكتب به رهبـرى امـام خمينـى(ره) به ثمـر رسيــد.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان