۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین آغاز عملیات آماده‌سازی و ساماندهی ۳۲ بنای تاریخی برای ایام نوروز/ ستاد اجرایی خدمات نوروز آماده میزبانی از مسافران است
کد خبر: ۱۴۷۷۲۷ نویسنده: محمدعلی حضرتی ها تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۷ ساعت: ۱۴:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مطرح کرد

آغاز عملیات آماده‌سازی و ساماندهی ۳۲ بنای تاریخی برای ایام نوروز/ ستاد اجرایی خدمات نوروز آماده میزبانی از مسافران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی رویداد نوروز در مجموعه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آبان ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است.

آغاز عملیات آماده‌سازی و ساماندهی ۳۲ بنای تاریخی برای ایام نوروز/ ستاد اجرایی خدمات نوروز آماده میزبانی از مسافران است
محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، از پیش‌بینی برنامه‌های متنوع در ایام نوروز 95 خبر داد و گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر استان آمادگی لازم را جهت ارائه خدمات مطلوب و میزبانی شایسته از گردشگران و مسافران نوروزی دارد.
وی ادامه داد: ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی رویداد نوروز در مجموعه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آبان ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده و با پیگیری و تشکیل جلسات مستمر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام نوروز را مطابق با شرایط موجود پایش می‌کند.
این مسئول افزود: ستاد اجرایی خدمات سفر به منظور هماهنگی دستگاه‌های عضو ستاد جهت ارائه خدمات بهینه و میزبانی شایسته از گردشگران و میهمانان نوروزی با ابلاغ احکام استاندار فعالیت خود را آغاز نموده و تاکنون با برگزاری 3 جلسه خطوط اصلی کار ترسیم شده است.
حضرتی افزود: ضمن برگزاری جلسات ستاد اجرایی، خدمات سفر استانی در شهرستان‌ها نیز با حضور فرمانداران شهرستان‌های آوج، آبیک، البرز و بوئین زهرا ستادهای شهرستانی تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
وی انتخاب و ساماندهی آثار و بناهای تاریخی جهت بازدید گردشگران و مسافران ورودی به استان در ایام نوروز 95 را بخش دیگری از فعالیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری دانست.
این مسئول اضافه کرد: علاوه بر موزه‌های رسمی استان شامل موزه‌های خوشنویسی چهلستون، موزه اشیا شهر قزوین، موزه مردم شناسی گرمابه قجر، موزه شهدا، موزه سنگ‌نگاره‌ها در شبستان غربی مسجد جامع، موزه دریچه‌های مسجد جامع که در ایام نوروز میزبان هم استانی‌ها و گردشگران خواهند بود چند موزه مشارکتی که توسط میراث فرهنگی و بخش خصوصی راه‌اندازی شده از جمله موزه باغستان در عمارت تاریخی سپهدار، موزه عاشورائیان در عمارت تاریخی حسینه امینی‌ها و موزه فرهنگ و آموزش در مدرسه دیانت نیز در این ایام آماده ارائه خدمات به میهمانان نوروزی هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: همچنین موزه سنگ‌های طبیعی و ژئولوژیک و موزه آثار حجمی استاد رضا محمدی در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه جهت بازدید گردشگران در ایام نوروز دایر خواهند بود.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین اضافه کرد: علاوه بر موزه‌ها عملیات ساماندهی و آماده سازی 32 بنای تاریخی شامل مساجد، آب انبارها، کلیساها، خانه‌های تاریخی قزوین و مجموعه‌هایی نظیر دولتخانه صفویه، سعدالسلطنه، مسجد مدرسه حیدریه، مسجد مدرسه سردار و مسجد مدرسه صالحیه جهت بازدید علاقمندان در ایام نوروز آغاز شده است.
حضرتی با اشاره به نقش موثر برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در جذب گردشگران داخلی و خاجی، عنوان کرد: با توجه به پیشینه غنی فرهنگی قزوین و ظرفیت بالای این استان در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در تلاش هستیم تا با معرفی و شناساندن فرهنگ و هنر اصیل و بومی و ارائه سوغات و صنایع دستی برتر استان در قالب نمایشگاه‌های صنایع دستی و بهره‌وری از این قابلیت‌ها گامی موثر در جهت جذب گردشگران، توسعه گردشگری و بازاریابی محصولات هنری استان برداریم.
وی افزود: در همین راستا نمایشگاه‌های صنایع دستی در تمامی شهرستان‌های استان برپا می‌شود که علاوه بر این نمایشگاه‌ها زندگی عشایری در کاروانسرای تاریخی حجیب شهرستان بوئین زهرا و صنایع دستی و هنرهای بومی شهرستان آوج در کاروانسرای تاریخی شاه عباسی به نمایش درمی‌آیند.

قابلیت دانلود نرم افزار معرفی آثار و بناهای تاریخ استان از بازار


این مسئول با اشاره به موقعیت ترانزیتی شهرستان‌های البرز و آبیگ، اظهار کرد: منطقه‌های الموت و تارم نیز با داشتن جاذبه‌ها و چشم اندازهای بکر تاریخی طبیعی مانند سنوات گذشته میزبان گردشگران و مسافران نوروزی بوده و در شهرستان‌های البرز و آبیک نیز با توجه به موقعیت ترانزیتی این دو شهرستان ایستگاه‌های نورزی در مسیر اتوبان قزوین تهران جهت ارائه خدمات مناسب به مسافران نوروزی دایر است.
وی انجام اقدامات موثر در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی را از دیگر برنامه‌های اداره کل عنوان کرد و گفت: با عنایت به رویکردهای عمومی دولت و راهبردهای مبتنی بر صرفه‌جویی که جزو وظایف دستگاه‌ها تلقی می‌شود از میزان آثار مکتوب و چاپی کاسته و ایجاد نرم افزارها و برنامه‌های چند رسانه‌ای قابل اجرا در گوشی‌های هوشمند جهت معرفی آثار و بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان را در دستور کار قرار داده‌ایم.
حضرتی در ادامه افزود: نسخه پیش‌نویس و آزمایشی این نرم افزار در آخرین جلسه کارگروه گردشگری استان و ستاد هماهنگی خدمات سفر رونمایی شده و هم اکنون دربرنامه بازار به صورت رایگان قابل دانلود است که پس از اصلاح به روز شده و در اسفندماه به صورت کامل ارائه خواهد شد.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین تشریح کرد: در کنار ارائه نرم افزار دفترچه‌ای شامل مجموعه اطلاعاتی درباره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، محل برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و نیازهای خدماتی مسافران شامل لیست خدمات درمانی و دارویی، درمانگاه‌ها بیمارستان‌ها، داروخانه‌های کشیک و شبانه روزی، خدمات مربوطه به اتومبیل‌ (تعمیرگاه‌های شبانه روزی، نمایندگی های مجاز خودرو) نانواهای کیشک و جایگاه‌های سوخت رسانی، مراکز اقامتی و پذیرایی به صورت فهرست‌وار همراه با آدرس و شماره تماس به گردشگران و مسافران ورودی ارائه خواهد شد.
گفتنی است برنامه‌های جشنواره سمنو پزان، نوروزخوانی، نمایشگاه عکس، ورزش باستانی مکتب قزوین، نمایشگاه‌های نقاشی و شاهنامه خوانی، پرده خوانی، اجرای گلگشت قزوین‌گردی، اجرای گلشت باغستان سنتی قزوین، راه اندازی فروشگاه‌های صنایع دستی در بناهای تاریخی، راه اندازی عکاسخانه قجری در بناهای تاریخی عالی قاپو، نمایشگاه‌های صنایع دستی در همه شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های این ستاد در نورزو 95 خواهد بود.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان