۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین تقابل فرهنگ دینی و غربی در برنامه های ماهواره ای
کد خبر: ۱۴۳۶۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آسیب های ماهواره بر جامعه:

تقابل فرهنگ دینی و غربی در برنامه های ماهواره ای

تاسیس مدام شبکه های جدید نشان می دهد متولیان آنها به دنبال به دست گرفتن ابتکار عمل در جبهه فرهنگی تا تامین تفریح و سرگرمی مخاطبان هستند و رژیم صهیونیستی با دو ماهواره ۱,۲Amosحدود ۲۱۴ شبکه در جهت مبارزه با جهان اسلام و ارزش های دینی ما راه اندازی کرده است.

تقابل فرهنگ دینی و غربی در برنامه های ماهواره ای

صبح قزوین؛ در عصری که ما در آن قرار دادیم بدون تردید برنامه های ماهواره ای موفق شده اند افکار و اندیشه های انسان های زیادی را تغییر دهند.

ماهواره در سال 1960 (53) سال قبل اختراع شد و استفاده از آن در سال 1980 (33) سال قبل برای اکثر کشورها عمومیت پیدا کرد.
تا قبل از اختراع ماهواره رادیو و تلویزیون های کشورها به لحاظ برد کوتاهی که داشتند بیشتر قابل کنترل بودند.

هر کسی می خواست ایستگاه رادیویی یا تلویزیونی برای پخش برای یک کشور دیگر ایجاد کند یا باید داخل آن کشور و یا نزدیک مرزهای آن کشور این کار را انجام دهد که به راحتی توسط حکومت ها قابل شناسایی و کنترل بود اما امروز اختراع ماهواره این امکان را ایجاد کرده که تصاویر و اطلاعات از هر نقطه به نقطه دیگر دنیا با بهترین کیفیت ارسال شود.

109073_539

استفاده و اعتیاد به برنامه های مخرب ماهواره ای ارزش های اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید می کند و بسیاری از افرادی که زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ضد اخلاقی ماهواره و اینترنت اختصاص می دهند، به یقین از همین راه به انحراف های گوناگون آلوده می شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع در این خصوص با سروان دانیال صمدیزاده، مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین به گفتگو نشستیم.

به گزارش صبح قزوین، سروان صمدیزاده  با بیان اینکه در حال حاضر در کل جهان بیش از 200  ماهواره فعال است  افزود: از این تعداد در ایران حدود 100 ماهواره قابل دریافت است که این تعداد ماهواره امکان تماشا حدود 2 هزار شبکه ماهواره ای را برای ایرانیان فراهم کرده است.

وی ادامه داد: از این تعدا شبکه های ماهواره ای قابل دریافت حدود 300 کانال، خاص موسیقی است که شبانه روز در حال پخش موسیقی و رقص هستند و در کنار شبکه های موسیقی هزار و 200 شبکه هم در برنامه های خود به پخش شو و برنامه های غیر اخلاقی مبادرت می کنند.

مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین خاطر نشان کرد: در حوزه کودک و نوجوان بیش از 250  کانال ماهواره ای قابل دریافت هست که به شدت با فرهنگ دینی ما در تضاد است؛ تا جایی که تنها رژیم صهیونیستی با دو ماهواره  Amos  1,2حدود 214 شبکه در جهت مبارزه با جهان اسلام و ارزش های دینی ما راه اندازی کرده است.

سروان صمدیزاده یادآور شد: امروز بیش از 70 شبکه ماهواره ای فارسی زبان که مقر آنها بیشتر در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و امارات متحده عربی هست برنامه های خود را 24 ساعته و گاهی پاره وقت پخش می کنند.

وی اذعان داشت: اگر چه جهت گیری های این شبکه های فارسی، تفریح و سرگرمی است ولی تاسیس مدام شبکه های جدید نشان می دهد متولیان آنها به دنبال به دست گرفتن ابتکار عمل در جبهه فرهنگی هستند.

images (1)

مسئول مرکز اطلاع رسانی  فرماندهی انتظامی استان قزوین با تاکید بر اینکه هدف آنها برای جلب توجه و جذب مخاطب فراتر از تفریح و سرگرمی است افزود: این ظاهر قضیه است که شبکه یی با حمایت همه جانبه کشوری مانند انگلستان شکل بگیرد و بخواهد تنها به هدف سرگرمی و تفریح مخاطب بیاندیشد.

سروان صمدیزاده تصریح کرد: با توجه دقیق به برنامه های این شبکه ها می توان به این جمع بندی رسید که متولیان این شبکه ها به دنیال آن هستند که یک سری آموزه ها و پیام هایی را به بیننده ایرانی برسانند و بنای راه اندازی این شبکه های به ظاهر مفرح و جذاب به همین منظور می باشد.

وی به  تاریخچه  تشکیل شبکه من و تو اشاره نمود و گفت: این شبکه در آبان ماه سال 89 در کشور انگلستان و شهر وندن راه اندازی شد.
برخی پشتیبانی این شبکه را به جمعیت بهائیان مقیم لندن نسبت می دهند.
عده ای معتقدند که برادر و خواهری به نام کیوان و مرجان عباسی مدیران صلی این شبکه هستند.

مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین ادامه داد: عده ای هم اعتقاد دارند که این شبکه تحت پشتیبانی همه جانبه سرویس جاسوسی و اطلاعاتی انگلستان است.
نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به هزینه های هنگفت که در این شبکه صرف ساخت برنامه می شود یقینا به یک منبع مالی قدرتمندی متکی است که بدون تبلیغات وسیع ادامه حیات می دهد.

سروان صمدیزاده اضافه کرد: اینطور که گفته می شود فائقه آتشین (گوگوش)  که یک زن خواننده دوران پهلوی است مدیریت آن را به عهده دارد.

برنامه ریزان "من و تو" خواستار ارتباط با جامعه ایرانی به ویژه زنان هستند

 

وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزان این شبکه با انتخاب نام "من و تو" خواستار ایجاد یک نزدیکی، همراهی و ارتباط با جامعه ایرانی به ویژه زنان و مادران هستند و با برنامه های متنوعی مانندآشپزی، طنز، ورزش، سیاسی، اجتماعی و حتی رقص به جذب مخاطب می پردازند.

images (2)

این مسئول تصریح کرد: در بیشتر برنامه های شبکه "من و تو" این مفهوم القا می شود که "زندگی می تواند لذت بخش تر از آنی که هست " باشد و با این هدف تمرکز زیادی بر مسائل تفریحی و سرگرمی در برنامه های این شبکه وجود دارد؛ به تصویر کشیدن شادابی و سرخوشی بیش از حد و کاذب جوانان لندن نشین و موفقیت ها، راحت بودن و لذت بردن آنان باعث نوعی جذابیت و محبوبیت در میان جوانان می شود.

مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین افزود: این شبکه به دنبال آن است که با مطلوب نشاندن سبک زندگی غربی در برنامه های خود بر روی افکار و عقاید ایرانیان تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: برای مثال در برنامه "بفرمایید شام" این شبکه، 4 آشپز غیر حرفه ای برای تهیه غذا با هم رقابت می کنند.
به طوری که آنها همدیگر را به منازل خود دعوت کرده و از هم پذیرایی می کنند و به صورت مخفیانه به هم امتیاز داده و در نهایت آن کسی که بیشترین امتیاز را کسب کند برنده و مبلغ هزارپوند دریافت می کند.

سروان صمدیزاده با اشاره به اینکه معمولا از 4 آشپز، دو نفر زن و دو نفر مرد هستند که در همین جا شب نشینی و خوش نشینی زنان ومردان را خارج از نهاد خانواده نشان داده و عادی می کند افزود: افراد شرکت کننده در ضیافت شام از افراد مختلفی انتخاب شده اند تا اینکه بیننده با هر نوع سبک و روش زندگی بالاخره با یکی از این افراد احساس شباهت و همزاد پنداری بیشتری کرده تا در ادامه با مشاهده تحقق و انجام آن اعمال توسط آن فرد مشابه، قبح برخی رفتارها در نظرش زدوده شود.

این مسئول تصریح کرد: بسیار دیده شده که میزبان و مهمانان از جنس مخالف بوده و هنگام ورود مهمان، گوینده برنامه تذکر می دهد که بوسیدن طرف مقابل فراموش نشود و در صورت انجام ندادن این کار، فرد فراموش کار را بی فرهنگ جلوه داده و ارزش و غیر ارزش را بر عکس به مخاطب القاء می کند؛ جالب اینجاست که در این برنامه هر شب شروع سفره غذا با سرو مشروب است و اگر کسی میل به خوردن مشروب نداشته باشد توسط مجری تخریب می شود.

وی هشدار داد: مشروب خواری و سایر رفتارهای  غیر اخلاقی، مستقیم توسط این شبکه یا کارکنان آن ترویج نمی شود بلکه به گونه ای طراحی شده که این کارها و اعمال از طرف کسانی که وابستگی به شبکه ندارند انجام شود و این از شگردهای شبکه است.

download

مسئول مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان قزوین افزود:  این شبکه در حالی که مشروب خواری و رفتارهای غیر اخلاقی را ترویج می کنند، سعی دارند این کار را به عهده شرکت کننده ها بگذارند و وانمود کنند که این شبکه در این موضوع نقشی ندارد.

طبق نظر مراجع  عظام استفاده از ماهواره حرام است

سروان صمدیزاده به نظر مراجع عظام درباره استفاده از ماهواره اشاره نمود و گفت: طبق نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، استفاده از برنامه های مفید و مشروع (مانند برنامه های علمی و قرآنی) هر چند فی نفسه مانعی ندارد؛ ولی با توجه به اینکه برنامه هایی که از طریق این دستگاه پخش می شود غالبا در بردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و برنامه های لهو و فساد هستند، استفاده از ماهواره حرام است.

وی  ادامه داد: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز معتقد است با توجه به اینکه غالب برنامه های ماهواره فاسد است و اثرات منفی در پی دارد و با ورود به هر خانه ای غالبا از آن سوءاستفاده خواهد شد در نتیجه استفاده از آن حرام می باشد.

ماهواره باعث آسیب های  بسیاری به ویژه از بین رفتن حریم خانواده ها است

اعظم هاشمی روانشناس و مشاور  امور خانواده در این خصوص به خبرنگار صبح قزوین گفت: استفاده از اينترنت و ماهواره باعث بروز آسيب‌هاي جدي در خانواده‌ها مي‌شود.
وي اظهار کرد: رواج بي‌بند و باري در خانواده‌ها، مدگرايي و اعتقاد پيدا كردن به خرافه‌پرستي، رسومات و رفتارهاي غير‌اصولي و مشكل‌ساز  از جمله عوارض استفاده نادرست از ماهواره است.
اين روانشناس و مشاور خانواده اضافه كرد:‌ استفاده از اينترنت و ماهواره بدون كنترل والدين به ‌خصوص براي دختران جوان كه در سن رشد هستند، باعث بروز مشكلات شخصيتي مي‌شود.

هاشمی تصریح کرد: طی مراجعه افراد  به صورت ملموس شاهد آسیب هایی از جمله انزواطلبی، اشتغال ذهنی، تغییر نگاه فرد به خود و اطرافیان و به فراموشی سپردن خانواده و اعضای آن می باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: شکنندگی روابط زوجین و ایجاد سوءظن نسبت به هم ، فاصله‌گیری از ساده‌زیستی و روی آوردن به اشرافی‌گری با نمادهایی که در ماهواره‌ها تبلیغ و ترویج می‌شود از تاثیرات دیگری است که بر روی افراد می‌گذارد و سبب می‌شود آنها از قناعت و ساده‌زیستی فاصله بگیرند و بر این اساس زندگی اشرافی، افتادن در ورطه بسیاری از گرفتاری‌ها است .

IMAGE633763674930625000

این روانشناس و مشاور  خانواده ادامه داد: کاهش روابط عاطفی بین والدین و فرزندان، شکسته شدن حرمت‌ها و احترامات، رواج روابط پنهانی و خارج از خانه، کاهش روابط عاطفی در درون منزل، سوءظن زوجین نسبت به یکدیگر و اقدامات غیرمنتظرانه ناشی از آن از جمله تاثیرات و آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در روابط خانوادگی است که نتیجه‌اش این می‌شود که این اظهار عواطف به خارج از منزل منتقل شود و عواقب منفی به دنبال داشته باشد.

بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛ از آنجاکه تهاجم فرهنگی فرآیندی فرهنگی است، باید با ابزارهای فرهنگی با آن مقابله کرد و تولیدات فرهنگی متناسب با فرهنگ ملی و دینی را گسترش داد و از نیروهای متعهد و دلبسته به کشور در ساخت تولیدات کمک گرفت و با بهترین روش این تولیدات را به جوانان عرضه کرد.
در اینکه ما در معرض حملات فرهنگی رسانه های بیگانه هستیم شکی نیست، تربیت و پرورش دینی نیز باید در اولیت باشد و خانواده باید عشق، عبادت، نیایش، صداقت، امانت داری، نوع دوستی، پاکدامنی را در وجود فرزندان خود پرورش دهد تا آن ها با عشق و علاقه درونی به سوی این مفاهیم حرکت کنند.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان