۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین قاچاق میوه ،معضلی به بهای زندگی/ اسکله‌های نامرئی که سلامتی را به حراج می‌گذارند
کد خبر: ۱۴۲۸۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۷ ساعت: ۱۴:۱۶ ↗ لینک کوتاه

به غیر از آناناس،انبه،نارگیل و موز تمامی میوه های وارداتی قاچاق هستند

قاچاق میوه ،معضلی به بهای زندگی/ اسکله‌های نامرئی که سلامتی را به حراج می‌گذارند

قاچاق میوه از موضوعاتی به شمار می رود که مدتی است در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته،معضلی که علاوه برمنافات آن با اقتصاد مقاومتی،مخاطرات بهداشتی را نیز در پی دارد که سلامت جامعه را تهدید می کند.

قاچاق میوه ،معضلی به بهای زندگی/ اسکله‌های نامرئی که سلامتی را به حراج می‌گذارند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، میوه های نوبرانه،در فصول مختلف سال،حالا به معضل و چالشی در بازار میوه و تره بار ایران و سبد میوه خانوارها تبدیل شده ، هلو،زرد آلو،گیلاس،پرتغال،از نمونه نوبرانه هایی است که شاکله میوه های آلوده می سازند.

میوه های مذکور در زمره محصولاتی است که افراد بسیاری در ایران طالب آن هستند،اما اشکال از آنجا آغاز می شود که میوه های فوق بدون نظارت کافی وارد خاک کشور می شوند،آن هم در شرایطی که نگه دارنده های سمی در آن سلامت جان بسیاری از مشتریان خود را نشانه رفته است.

میوه هایی که به عقیده کارشناسان،استمرار مصرف آن بسیار خطرناک و مضر خواهد بود و تبعات و عوارض خاص خود را در طولانی مدت به همراه خواهد داشت،کشورهای صادر کننده میوه های مذکور از چهار گوشه دنیا،اسب خود را زین کرده اند تا با صادرات آن به ایران به سودهای هنگفتی دست یابند.

ترکیه، استرالیا، نیوزلند، مصر وآفریقای جنوبی از نمونه کشورهایی محسوب می شوند که بساط چنین میوه هایی را برای ایرانیان پهن کرده اند،میوه هایی که متولیان صدور آن تنها به منافع خویش می اندیشند و رابطان و تاجرانی که آنها را به ایران وارد می کنند نیز در این امر به اصطلاح همفکران اقتصادی خود در کشورهای مذکور اشتراک نظر دارند،وجه اشتراکی که در پول و سودجویی به هر قیمتی خلاصه می شود.

سودهایی که در روزهای پایانی سال و آغاز سال نو،به اوج می رسد و صادر کننده و واسطه ها برای کسب آن بی صبرانه لحظه شماری می کنند.

**به غیر از آناناس،انبه،نارگیل و موز تمامی میوه های وارداتی قاچاق هستند

صدرالدین نیاورانی،نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه چندی پیش در تشریح میوه های وارداتی که بصورت قانونمند وارد کشور می شوند،عنوان کرد:واردات انواع میوه ها به جز چهار میوه گرمسیری آناناس،انبه،نارگیل و موز به کشور ممنوع است و با این اوصاف تمامی میوه هایی که خارج از این دایره وارد بازار کشور شده اند و می شوند،قاچاق محسوب می شود.

** اسکله های نامرئی،مبادی ورودی میوه های قاچاق

با این اوصاف، برای مسئولان ذیربط واضح و مبرهن است که اکثر قریب به اتفاق میوه های وارداتی به کشور(به استثنای میوه های چهرگانه)،قاچاق هستند که بصورت غیرقانونی وارد بازارهای میوه و تره بار کشور می شوند،اما براستی مبادی و مجاری ورود این حجم انبوه از میوه با تُناژهای بالا کجاست؟

بر اساس اخبار منتشره ،محموله های عظیم این محصول،فقط از راه اسکله های نامرئی که گمرک تسلط چندانی به آنها ندارد و بخش هایی از مرزهای غربی که نظارت برآن ها ضعیف است وارد کشور می شود.

** مضرات و عوارض خطرناک میوه های قاچاق

فارغ از اینکه این میوه ها چگونه وارد کشور می شوند،مضرات و خطرات چنین محصولاتی خود حدیث مفصلی است که پرداختن کامل به آن در این مجال نمی گنجد و بصورت اختصار تنها به مواردی از پیامدهای مصرف چنین میوه هایی بسنده می کنیم.

هدایت حسینی،رئیس انیستیتو تحقیقات وصنایع غذایی کشور دو عضو کبد و کلیه را از عمده اعضای بدن قلمداد می کند که در مصرف هجوم آسیب میوه های سمی وارداتی و قاچاق قرار دارند.

انواع سرطان های گوارشی،بخش دیگری از آسیب های احتمالی مصرف چنین میوه هایی محسوب می شود که البته به فراخور میزان آلودگی میوه و شرایط بدنی انسان ضریب مضرات آن نیز متفاوت خواهد بود.

برخی دیگر از صاحبنظران و متخصصان همچون آراسب دباغ مقدم،متخصص بهداشت غذایی نیز آسیب ها و امراضی همچون مشکلات خونی و نارسایی در سیستم عصبی را به لیست مخاطرات چنین میوه هایی می افزاید.

** لزوم برخورد جدی با عوامل ورود میوه های قاچاق

با توجه به حجم انبوه میوه های خارجی قاچاق در برخی از بازارهای میوه و تره بار،امید آن می رود دستگاه ها و متولیان ذیربط با عزمی جدی و راسخ برخوردهای لازم را مدنظر قرار دهند و با شناسایی عوامل آن و اعمال برخوردهای قانونی و انسداد مبادی و مجاری ورودی چنین محصولاتی از شیوع و بروز بیماری های متعدد پیشگیری کنند.

یقینا اصل پیشگیری همیشه مقدم بر درمان بوده و در صورت ورود جدی و به موقع به عرصه مورد اشاره از بروز بسیاری از هزینه ها و صدمات،جلوگیری خواهد شد،مخاطرات و صدماتی که تاوان و هزینه آن با جان آدمی پرداخت می شود.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان