۱۳/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ سه شنبه

صبح قزوین شهرداری شال بیش از ظرفیتش کار انجام داده است
کد خبر: ۱۳۸۲۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

شهردار شال:

شهرداری شال بیش از ظرفیتش کار انجام داده است

شهردار شال با بیان خدمات عمرانی و آبادی دوران خدمت خود ابراز داشت: شهرداری شال بیش از ظرفیت شهرداری کار انجام داده است.

شهرداری شال بیش از ظرفیتش کار انجام داده است

به گزارش صبح قزوین، نبی الله اکبر پور شهردار شال بعد از ابقا در دور جدید شورای این شهر در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین،  گفت: زمانی که به شال آمدم هیچ شناختی از این شهر نداشتم اما سال ها در شهرداری هستم، تفکرم این بود کسی که تفکر شهرداری چی را داشته باشد در هر شرایطی می تواند خدمات قابل قبولی برای مجموعه شهرداری و شهر انجام دهد.

شهردار شال که از سال 83 به بیان خودش شهرداری چی بوده، افزود: ولی زمانی که آمدم با توجه به آگاهی که از مشکلات شهری پیدا کردم در وهله ی اول تلاشم این بود که  دیدگاه مردم را به شهرداری عوض کنم؛ چرا که با وجود بعضی موارد که در حیطه وظایف شهرداری نبود اما  مردم همه چیز را در شهرداری می دیدند.
ما آمدیم به صورت عملی مردم را با وظایف شهرداری آشنا کردیم.
که در حیطه عمل توقعات خود را از شهرداری داشته باشد.

وی مذهبی بودن این شهر را جزء پتانسیل مثبت برای رسیدن به اهداف شهری دانست و ابراز داشت: بنا به خواسته مردم و با توجه به اینکه شال  دومین شهر شهرستان است، قطعاً ظرفیت موجود را برای اینکه بتوان در آن کار کرد وجود دارد.
کار هر چند هم سخت باشد قاعده اش این بود که می توان کار کرد و من هم با این نیت آمدم که بتوانم به مردم خدمت کنم.
قضاوت این موضوع هم با خود مردم است که تا این جای کار مفید بوده یا نه؟

هدفم رفع نیاز شهروندان است نه جلب رضایتشان

وی علیرغم افزایش رضایت مردمی در مقام دوره های قبل، اذعان داشت:  شاید خیلی ها را این موضوع راضی کند اما بنده را که می خواهم مدیریت شهری داشته باشم متقاعد نمی کند.

اکبرپور که تا به امروز به عنوان کارآمدترین شهردار شال شناخته شده است، ادامه داد: من جلب رضایت شهروندم را نمی خواهم بلکه رفع نیاز شهروندانم را می خواهم - قطعاً کسی که هدفش شهر سازی است، خارج از تعارفات، کار کردیم اما نه به آن میزان که خودمان راضی باشیم- تا زمانی که به این موضوع دست پیدا نکنیم  رضایتمندی کامل را نخواهیم داشت و البته محدودیت هایی هم وجود داشت که  اجازه نداد بیشتر از این کار کنیم.

گسترش  بی هدف شهری، بزرگترین مشکل شهر شال

شهردار شال برخی مشکلات شهری را مربوط به گسترش بی هدف برای توسعه ی این شهر دانست و خاطرنشان کرد: همیشه گفتم مردم شال شایسته ی بهترین ها هستند اما در شال محرومیت ها خیلی زیاد است.
حتی در مقایسه با بعضی از روستاها، بخش هایی از این شهر محیط بصری نامناسب تری دارد.

این مسئول در ادامه اذعان داشت: این یک ایراد است اما با ریشه یابی آن به این نتیجه می رسیم که در این شهر گسترش شهری خیلی نابجا صورت گرفته و گسترش بی هدف خدمات رسانی را مشکل کرده  و به شهر آسیب رسانده است.

وی افزود: در حاشیه نشینی شهرهای مرکز استان شهرهایی با نصف این مساحت و با دو برابر  جمعیت این شهر، بدلیل استقبالی مردمی چند برابر بودجه محلی وصول می شود .
و امکانات بیشتری استفاده می کنند ولی این مشکلات در این شهر هست.

اکبرپور ادامه داد:  نگاه مردمی این است که هر امکاناتی آنجا وجود دارد در این شهر هم موجود باشد کما اینکه این امکانات حق مردم است اما در این شهر که وسعت بیشتری دارد رسیدن به نقطه ی ایده آل خیلی سخت تر خواهد بود.

شهردار شال ادامه داد: در این شهر، حکایت دارا و ندار خیلی مشهود است.
یک سری افراد خاصی مالکیت زمین ها را دارند و هیچ استفاده ای از ملکشان نمی برند و این باعث شده که برای رفع نیاز شهروندانمان شهر را گسترش دهیم که الان خدمات رسانی به آنها خیلی مشکل تر شده است.

تردد خودروهای سنگین بزرگترین تهدید برای زیرساخت ها

این مسئول همچنین تشریح کرد: یک دلیل دیگر وجود کوره های آجرپزی است.
هر چند این کوره ها برای این شهر از یک طرف یک فرصت است ولی  از طرفی هم تهدید و تخریب بوده و همین تردد کامیون ها روزانه  به تمام زیر ساخت های  شهری آسیب می رساند و این هزینه اضافی برای شهرداری است.

اکبرپور افزود: یک نکته دیگر اینکه خود مردم هم باید بخواهند که البته مردم شال هم به این مرحله رسیدند که هرچیزی را خودشان بخواهند نتیجه می دهد.

شهرداری شهر شال، برای مدیریت شهری حرف برای گفتن دارد

وی به عملکرد عمرانی اخیر خود اشاره کرد و افزود: به نظر من شال بعد از 30 سال به آن درجه از شهری بودن رسیده که سیمای  شهری را داشته باشد.
 این کارهای عمرانی باید انتقال پیام شهری را هم داشته باشد.

 شهردار شال درباره ضرورت ایجاد تقاطع شهید غفاری  که  مورد اعتراض  بعضی افراد بود، گفت: در شهری که روزانه بیش از 500 دستگاه کامیون تردد می کند تقاطعی که تقاطع مرکزی بلوار است شاید بتوان گفت شاخه اتصالی خیلی از مسیرها از همین تقاطع شروع می شود، چرا نباید یک کار مهندسی صورت گیرد که هم خطر را کم کند و هم فرهنگ را انتقال دهد و نیز زیبا سازی را به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: ما برای این تقاطع هزینه ی چندانی صرف نکردیم، وجود این تقاطع ها جزء ضروریات است و جای  اختلاف نظر نیست.

شهردار

وی در جواب اولویت این تقاطع اظهار کرد: اگر بنا باشد اولویت بندی دست هر فرد باشد به تبع همه به منافع خود می پردازند؛ ولی از نظر مهندسی شهری، در یک نقطه ی شهری یک مکانی را باید ایجاد کرد که محل دسترسی همه ی شهروندان باشد.
بلوار امام خمینی هم همین خاصیت را دارد.

 اکبرپور افزود: ما این تقاطع را به عنوان پایلوت(طرحی برای الگوسازی کارهای بعدی) در شهر ایجاد کردیم.
شهرداری براساس نقشه شهری پیش می رود و شاید اختلاف نظر در اولویت بندی باشد.

شهردار شال همچنین در ادامه افزود: زیبا سازی شهری باعث شده مردم توقعاتشان از شهرداری بیشتر از امور روتینی(مانند آسفالت معابر و کوجه ها باشد)شهرداری باشد و مردم مشابه کارهای مهندسی و زیباسازی شهری را درخواست می کنند.

وی به مسئله سنگفرش پیاده روها اشاره کرد و آن را مطابق اصول کارشناسانه دانست و تاکید کرد: این نوع سنگ فرش در خیلی از شهرهای دیگر هم استفاده شده و البته نوع و نحوه استفاده از آن ها شرط است.

اکبرپور ادامه داد:  وظیفه ما درست کردن پیاده روها بود و وظیفه بقیه درست استفاده کردن است.
چنانچه افرادی ایرادات فنی بر آن دارند به ما انتقال دهد تا بر روی آن کار کنیم.

وی همچنین یادآور شد: نظری  که نظر فنی نباشد نباید به آن توجه کرد.
ما هیچ کاری را بدون طرح و نقشه انجام نمی دهیم، همین پیاده روها و اصلاح هندسی را بدون نظر کارشناسان متخصص هزینه نکردیم.

وی کارهای عمرانی در این شهر را قابل تعریف دانست و خاطرنشان کرد: در مجموعه شهری همطراز  با شهرداری شهر شال، حرف برای گفتن داریم.
خیلی از شهرداری ها حتی خارج از استان از کارهای شهرداری شال الگوبرداری می کنند، که چطور می توان با هزینه کمتر کار زیباسازی انجام داد.

اکبرپور کارهای عمرانی را در سه حوزه بیان و تشریح کرد: ما در شهرداری سعی کردیم در راستای زیبا سازی شهری و در سه حوزه 1- بهبود امور و مرور شهری، 2- زیباسازی 3-  افزایش سرانه های فضای سبز شهری به کمیت و کیفیت کار توجه داشته باشیم.

وی همچنین به آبیاری توسط شبکه خام در این شهر اشاره کرد و اذعان داشت: کمتر شهری در قزوین وجود دارد که مثل شهر شال 100 درصد از آبیاری فضای سبزش توسط شبکه آب خام صورت گیرد، ولی ما این کار را انجام داده ایم.

بهره برداری بوستان صالحان تا یک ماه دیگر

شهردار شال یکی از مشکلات اصلی این شهر را  بحث کمبود زمین دانست و تاکید کرد: ما بر روی داشته های این شهر هزینه کرده ایم و در مرحله ی اول بحث بازپیرایی فضاهای موجود را در نظر گرفتیم همان پارک ها و بلوارهایی قدیمی بازسازی شد، فضاهای موجود را از نظر ابنیه و عمرانی بازسازی کردیم از نظر فضاهای سبز، هم باز پیرایی صورت گرفته و بعد از اتمام کار در فضاهای ممکن ، کار گسترش فضای سبز را ادامه دادیم.

وی ادامه داد: فضاهایی بود که شهرداری آن را  تبدیل وضعیت کرد و به شکل بوستان درآورد.
بوستان نیاکان و صالحان جزء این فضاها بوده است، البته بوستان صالحان کمتر از یک ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

اکبرپور در ادامه به برنامه ریزی های دیگر در این شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری یک سری برنامه ریزی انجام داده که بتواند از فضاهای مخروبه مثل حمام های مخروبه استفاده کند و آن ها را به صورت سالن های ورزشی، دربیاورد و یا حتی دارالقرآن تاسیس کند.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا متولیان این مکان ها را مجاب کنیم که این مکان را در اختیار شهرداری قرار دهند تا برای بهره برداری آن تبدیل وضعیت داشته باشیم.
تا سال 93 کار اجرایی آن انجام شود.

 شال عملاً پارکینگ خودروهای سنگین است

شهردار شال تردد کامیون ها را یکی از مسائل پرهزینه هر ساله بیان کرد و افزود:  تردد خودروهای سنگین علاوه بر اینکه  به زیر ساخت های شهر آسیب می رساند، بلکه تخریب سالانه ی این ترددها هزینه های تکراری سالانه را هم به دنبال خواهد داشت.

اکبرپور ادامه داد: شال عملاً  پارکینگ خودروهای سنگین است و دلیلش هم عدم اختصاص پارکینگ و جاده ی مختص به آن هاست که با اجرای کمربندی این مشکل برطرف خواهد شد.

این مسئول اولین برنامه ی دوره جدیدش را  بحث ساماندهی بلوار قدس و كمربندي كردن اطراف اين شهر جهت تردد كاميون‌ها عنوان کرد و اظهار کرد: جاده کمربندی از روبروی درمانگاه ولیعصر(عج) تا باجه ی عوارضی  و  جاده ی ورودی کوره های آجرپزی ادامه دارد.

وی اجرای این طرح را سنگین برآورد کرد و ادامه داد: اگر شهرداری بخواهد تنها دستگاهی باشد که مسئول  این طرح باشد باید تا 10 سال درآمد شهرداری صرف این طرح گردد که البته وظیفه شهرداری  احداث پارکینگ بود، که انجام شد.

شهردار شال با بیان این موضوع که کوره های آجرپزی به عنوان یک شهرک صنعتی محسوب می شوند، ابراز داشت: کوره های آجرپزی مجوز خود را از وزارت صنعت و معدن گرفته اند، پس  چطور ممکن است یک شهرکی احداث شود و راهِ دسترسی به آن وجود نداشته باشد و تردد آن از داخل شهر صورت بگیرد؟

وی افزود: متاسفانه کسی نیست در قبال این موضوع مسئولیت پذیری داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایجاد و بازسازی معابر کمترین توقع یک شهروند از شهرداری است، تصریح کرد:  یک سوم معابرشهر هنوز خاکی و حتی یکبار هم آسفالت نشده است.
اما  کل این هزینه ها  6 میلیارد اعتبار لازم دارد که مستلزم این است که شهرداری چند سالی تمام کارهای عمرانیش را تعطیل کند و فقط این کوچه ها را آسفالت بریزد این امرهم امکان پذیر نیست.

اکبرپور با اشاره افزایش هزینه های یک سال اخیر با بیان چند سوال یادآورشد: با توجه به افزایش هزینه ها، آیا عوارض شهرداری هم افزایش یافته؟ آیا درآمد شهرداری هم افزایش یافته؟ بالاخره شهرداری به خاطر این هزینه ها خیلی عقب مانده است.

شهردارشال همچنین اذعان داشت: ما بیشتر از ظرفیت شهرداری کار انجام داده ایم.

وی درباره استعفای خود نیز گفت: من در همین محیط کاری شهرداری به دلیل فشار کاری دچار بیماری شدم و مدتی بستری بودم و به توصیه درمانی پزشک، باید از استرس و فشار روانی دور باشم و قاعدتاً این موضوع در شهرداری شدنی نیست.
در این شرایط جسمی از دوستان درخواست کردیم اما اعضاء شورا نپذیرفتند.

اکبرپور ادامه داد: با شورای جدید هم توافق نکردم که 4 ساله دیگر در شهرداری بمانم اما به دلیل پروژه های نیمه کاره ماندیم تا بخشی از کارها را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان