۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین خرج کردن برای رشد سرانه کتاب و کتابخانه ها هزینه نیست بلکه سرمایه است
کد خبر: ۱۱۳۴۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سرپرست اداره کل کتابخانه های استان قزوین:

خرج کردن برای رشد سرانه کتاب و کتابخانه ها هزینه نیست بلکه سرمایه است

ملایی: خرج کردن برای رشد سرانه کتاب و کتابخانه ها هزینه نیست بلکه سرمایه است.

خرج کردن برای رشد سرانه کتاب و کتابخانه ها هزینه نیست بلکه سرمایه است
به گزارش صبح قزوین به نقل از رهرو، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان البرز با حضور جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد که سرپرست اداره کل کتابخانه های استان قزوین نیز از جمله میهمانان این جلسه بود در فرمانداری برگزار گردید.
در این نشست ملایی، سرپرست اداره کل کتابخانه های استان قزوین گفت: کار فرهنگی یک کار جامع، گسترده و مشترک برای همه بحث ها می باشد و فقط با فعالیت و اقدام یک دستگاه نتیجه ای را در بر نخواهد داشت.
بر این حسب قانونگذار بحث هیئت امنایی را در نظر گرفته است که مسئولیت آن را به بخشداری واگذار نموده است.
وی با بیان اینکه در رابطه با کتاب و کتابخانی کارهای زیادی انجام شده است ولی کافی نیست افزود: هرچه اقدامات بیشتری را در رابطه با کتاب و کتابخانی انجام دهیم، نتیجه بیشتر و بهتری را خواهیم گرفت.
ملایی در ادامه به ذکر آمار و ارقامی در رابطه با کتاب و کتابخانه های شهرستان البرز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در شهرستان البرز پنج تا کتابخانه داریم که با توجه به جمعیت بالغ بر ۲۰۳۰۰۰ نفری که این شهرستان دارد، به ازای هر ۴۰۰۰۰ نفر یک کتابخانه اختصاص میابد.
وی در ادامه به سند چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره نمود و با توجه به آمار بالا تصریح کرد: استاندارد جهانی به سبب تعداد کتابخانه ها نسبت به جمعیت آمار این است که به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر یک کتابخانه داشته باشیم که باید تعداد کتابخانه ها تا سال ۱۴۰۴ به ۱۵ تا برسد.
ملایی در ادامه بیان کرد: سرانه استاندارد کتابخانه به ازای هر صد نفر هشت متر مربع می باشد در حالی که سرانه کتاب در شهرستان البرز به ازای صد نفر فقط یک دهم متر مربع می باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه شهرستان البرز دومین شهرستان در استان قزوین از نظر کتابخانه می باشد، بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۵۰۰ نفر در شهرستان البرز عضو کتابخانه ها می باشند که درحال حاضر ۹۲۳۷۰ جلد کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد.
وی افزود: برای هر صد نفر ۴۵ جلد کتاب داریم در حالی که به صورت استاندارد برای هر صد نفر ۱۵۰ جلد کتاب باید وجود داشته باشد، یعنی ۱۱۰۰۰۰ هزار جلد کتاب را باید به کتابخانه ها اضافه نماییم.
مدیر کل کتابخانه های استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: به هر میزان که در بحث کتاب و کتابخانه ها کار کنیم باز هم کم است و این نکته را باید دانست که اختصاص بودجه مالی برای کتابخانه ها هزینه نیست بلکه سرمایه است.
انتهای پیام /

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان