۲۰/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ چهارشنبه

صبح قزوین شهر اسلامی یعنی تجلی تفکر اصول اخلاقی
کد خبر: ۱۰۵۸۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین گفت:

شهر اسلامی یعنی تجلی تفکر اصول اخلاقی

عجم در اجلاس جهانی شهر اسلامی عنوان کرد: شهر اسلامی یعنی تجلی تفکر اصول اخلاقی که در آن اخلاق، محور می باشد و باید در راستای اشاعه اصول اخلاقی گام برداشته شود.

شهر اسلامی یعنی تجلی تفکر اصول اخلاقی

به  گزارش صبح قزوین، احمد عجم استاندار قزوین در اجلاس جهانی شهر اسلامی اظهارکرد: استان قزوین با ترکیبی از زنده و حیات بخش گذشته فرصت مناسبی را برای یک زندگی مطلوب برای افراد رقم زده است.

وی ادامه داد: امروز در دنیا اغتشاش و شرایط ناپایدار محیط انسانی به حداکثر رسیده است و نتایج آن تقویت گسیختگی اجتماعی و گرم شده زمین و نابودی جنگل ها بر سر انرژی می باشد که همه ناشی از ذوق نافرمانی انسانی است.

عجم عنوان کرد: شهر اسلامی یعنی تجلی تفکر اصول اخلاقی است و می توان ادعا کرد که شهر اسلامی بنا شده است و در حال استمرار حیات خویش می باشد، اخلاق محور آن است و کلیه اجزا مدیریت شهر در راستای اشاعه اصول اخلاقی گام برداشته شود.

وی  با اشاره به معماری شهر اسلامی گفت: معماری و شهرسازی حاصل از این تفکر سبب افزایش تسهیلات و امکانات براساس عدالت خواهد شد، لذا کلیه موضوعات موجود در این شهر از سیما و منظر شهری تا توسعه آن وابسته به عدالت می باشد.

استاندار اضافه کرد: از آنجایی که روابط شکل گرفته در چنین مدیریتی در راستای هدف واحد قرار می گیرد نتیجه ی آن چیزی جز هم افزایی و بیشینه کردن خروجی ها نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در چنین شهری، شهروندان نگرانی کمتری برای تامین مایحتاج زندگی خود دارند و با آرامش خاطر بیشتری در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهر به عنوان شهر اسلامی شرکت می کنند و قطعا نهادهای متولی امور اجتماعی بازخورد بهتری در اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی در تعامل با مردم می گیرند.

عجم یادآور شد: شهروندان در چنین فضایی همکاری بیشتری با مدیران شهری خواهند داشت، شهری که بستر رشد و تعالی شهروندان را فراهم کرده و انسان، با خصوصیات متعالی را رشد می دهد که در آن احتمال انحراف کمتر مشاهده می شود.

وی اظهار کرد: از دیدگاه اسلامی نه تنها شهر بستری برای میل به سعادت بشری است بلکه تعیین سرنوشت اجتماعی بشر در غالب سرنوشت شهر قرار می گیرد.

استاندار در خصوص تعیین چشم اندازها عنوان کرد: در تعیین چشم اندازهای توسعه شهری می بایست بر مبنای پیش فرض های اصول اسلامی باشد؛ شکاف عمیق بین جوامع اسلامی و سایر جوامع و شکاف بین توسعه جوامع اسلامی و غربی به دلیل همین پیش فرض هاست.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع اعتقاد به آرمان شهر است که منتظر ظهور منجی و مهدویت می باشد که تاثیر عمیق این نگرش ها در رویکرد و برنامه ریزی ها و آینده نگری در کلیه ابعاد جامعه ی اسلامی است.

عجم افزود: تعیین چشم اندازهای یک شهر به عنوان بستر رشد و تعالی به شدت متاثر از تفکر مهدویت است که در این زمینه اختلاف های عمیق با رویکردهای توسعه شهری بر مبنای تفکرات ماتریالیسم وجود دارد.

وی گفت: اساسا مبانی و اصول، ویژگی ها و غفلت های شهر اسلامی را توضیح می دهد، شرح نظم اجتماعی که متکی بر چنین نگرشی است و روابط افراد و نظم اجتماعی بر مبنای آن شکل گرفته باشد، شهری که نظم و روابط اجتماعیش مبتنی بر این اصول نباشد، شهر اسلامی نیست، در شهر اسلامی اصل اساسی اعتقاد انسان به خدا و حاکمیت خداست که انسان در این فضا به تلاش و تکاپو می پردازد.

استاندار توضیح داد: نکته قابل توجه این است که معیارها و حقوق سکونت از دیدگاه اسلام علی رغم همه ی عمر و دقتی که دارد درصد بسیار کمی از آن مورد بهره برداری قرار گرفته و درصد کمتری از آن بکار بسته شده است؛ و در شهرهای معاصر و سرزمین های اسلامی براساس اصول دین مبین اسلام ساخته نشده و توسعه نیافته است.

وی ادامه داد: شایسته است مدیران شهری و شهرداران توجه بیشتری به این اصول و دستورالعمل های مناسب با ساخت و توسعه شهری، استقرار و استخراج و به کار ببندند.

عجم اظهار کرد: از دانشمندان و شخصیت ها و میهمانان گرامی که در این گردهمایی دو روزه شرکت کرده اند انتظار می رود که این اجلاس دقیق تر و سازنده تر شود و احیاگر اصول اسلامی در ساخت و مدیریت شهر اسلامی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می رود به ابعاد صدر ذکر و تولید الگویی مناسب در معرفی و مبانی دیدگاه اسلام عزیز به جهانیان اهتمام و عنایت ویژه ای شود.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان