۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین معنوی کردن فضای جامعه از وظایف مهم دولت یازدهم است/اعتقادات دینی شهید رجایی را عزتمند کرد نه ریاست جمهوری/در معرفی کردن قزوین به عنوان الگوی شهر اسلامی اقدامی صورت نگرفته است
کد خبر: ۱۰۳۷۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام عابدینی:

معنوی کردن فضای جامعه از وظایف مهم دولت یازدهم است/اعتقادات دینی شهید رجایی را عزتمند کرد نه ریاست جمهوری/در معرفی کردن قزوین به عنوان الگوی شهر اسلامی اقدامی صورت نگرفته است

امام جمعه موقت قزوین: اگر هدف این است که قزوین را به عنوان الگوی یک شهر اسلامی معرفی کنند باید اقدامی می کردند که این فرهنگ را داشته باشد که در حال حاضر دارا نیست.

معنوی کردن فضای جامعه از وظایف مهم دولت یازدهم است/اعتقادات دینی شهید رجایی را عزتمند کرد نه ریاست جمهوری/در معرفی کردن قزوین به عنوان الگوی شهر اسلامی اقدامی صورت نگرفته است
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در رابطه با شاخصه های دولت شهید رجایی، اظهار کرد: بارزترین ویژگی دولت شهید رجایی باورها و اعتقادات دینی بود؛ ما در تصمیم های سیاسی و رفتار شهید رجایی، شهید باهنر و اصولا افرادی که با آن سبک و سلیقه انتخاب شده بودند، دیدیم که بسیار پایبند به اصول و مبانی دینی بودند و تلاش شان عمل به دستورات الهی است.
وی ادامه داد: این شخصیت های بزرگ براساس سیره ی قرآن، پیامبر اسلام و ائمه اطهار(علیه السلام) هر چه را که درک می کردند بکار گرفته بودند.
یعنی این شهید بزرگوار وقتی امام خمینی(ره) را پیشوای دینی خود می دید، همه جانبه پای این حقیقت ایستاده بود.
یکی ار اصول اساسی زندگی شهید رجایی ولایت مداری بود این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وی تلاش می کرد مانند امثال مالک اشتر، سلمان، عمار که در نزد معصومین خدمت می کردند، برای ولایت فقیه زمانش فداکاری کند.
این مسئله یکی از اصول اساسی زندگی این شهید بزرگوار بود.
ویژگی برجسته بزرگ دیگر مردم داری وی بود که در منش شخصیت شهید رجایی به گونه ای بود که اگر با یک پیرمرد روستایی یا یک معلم برخورد داشت خود را خادم مردم نشان می داد.
امام جمعه موقت قزوین افزود: در هیچ جا رفتاری خودپسندانه و خود برتر بینی در او مشاهده نمی شد؛ لذا آنچه که به او مقام و عزت داده و باعث راه پیدا کردن در دل مردم شده بود، همین مسئله است.
به گونه ای که هر روز از ریاست جمهوری اش می گذشت، همان روحیات ایمانی اش افزایش می یافت و مصداق آیه قرآن که می فرماید: "کسانی که ایمان دارند و کارهایشان را برای پروردگار انجام می دهند، پروردگار محبتش را در عمق دل ها قرار می دهد.
" حجت الاسلام عابدینی خاطرنشان کرد: به نظر بنده ایمان و عقیده شهید رجایی ارزشش بسیار بالاست فکر نکنید ریاست جمهوری وی را عزتمند کرد؛ بلکه ایمان و پایبندی او به اسلام ریاست جمهوریش را تحت الشعاع قرار داد و عزتمند کرد.
 دولت دینی یعنی سیره و سنت پیامبر را ارائه کند این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در بیان ویژگی هایی که دولت یازدهم باید دارا باشد، گفت: ما پاسخ این سوال را باید از متون دینی بگیریم به نظرم قرآن با یک دولت موفق این گونه سخن می گوید که، اگر انسانها و دولت ها فرهیخته باشند و دارای مبانی محکم فکری، عقلی، اعتقادی باشند از هر فرصتی که پیدا می کنند برای اقامه نماز که به معنی اقامه دین است، بهره می برند تا ارزش های دینی در جامعه دینی رواج پیدا کند که این مسئله یک اصل اساسی است.
امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: انبیای همه برای برقراری عدالت آمدند، یک دولتی که به عنوان دولت دینی وارد این عرصه می شود باید رسالت انبیا را به عهده گرفته و نتیجه عملکردش اقامه عدل باشد.
به گونه ای که مردم احساس کنند تبعیضی نیست و از نظر جایگاه کرامت انسانی و اقتصادی در مسیر مناسبی قرار دارند.
وی ادامه داد: علی القاعده در نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت دینی یعنی سیره و سنت پیامبر را ارائه کند.
یعنی آرمان های ائمه (علیه السلام) نه در حد آنها، بلکه در توان خودش پیاده کند.
به گونه ای که مردم درک کنند این دولت با تمام توانش در حال اجرای دستورات قرآنی، نهج البلاغه آرزوهای انبیا، ائمه اطهار است.
این دکترای حوزه در ادامه اعلام کرد: معنوی کردن فضای جامعه از وظایف مهم دولت اسلامی و دولت یازدهم است؛ با معنوی کردن فضای جامعه، جلوی بسیاری از ظلم ها، اجحاف ها، بدی ها را می گیرد و این فضاسای معنوی کار دولت اسلامی است.
البته ویژگی ها بسیار است و به مباحث مختصری اشاره شد.
شهر اسلامی باید تمام اقداماتش اسلامی باشد حجت الاسام عابدینی در رابطه با ویژگی های یک شهر اسلامی به خبرنگار صبح قزوین، اعلام کرد: بنده اعتقادم این است که اگر کسی بخواهد به شهر اسلامی به عنوان یک الگو، بپردازد، باید مطالعات خیلی جدی تر صورت بگیرد، واقعا دست اندرکاران این اجلاس توان شناخت منابع دینی و آرمان های اسلامی برای یک شهر را واقف هستند و نسبت به آن شناخت عمیق دارند؟ امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: باید شهری را قبل از این که برایش اجلاس می گذارند، به یک سری کارهای فرهنگی ورود پیدا کنند و اقداماتی صورت گیرد تا این شهر، حال در هر کجای ایران اسلامی که قرار دارد، شود نسبت به بقیه شهرهای کشور متمایز شود، شهری را به عنوان الگو و نمونه می خواهیم به دنیا معرفی کنیم اگر اهالی دنیا، به فرض سیاحت گران و توریست ها وقتی وارد می شوند تا کسی و راننده تاکسی این شهر را اسلامی ببینند.
حجت الاسلام عابدینی در ادامه خاطرنشان کرد: در یک شهر اسلامی باید نظافتش، فرهنگ عمومی و مردمی شهر، اسلامی دیده شود.
آیات قرآن و سیره و سنت پیامبر و آل پیامبر در کوچه، خیابان و فضای شهر مشاهده شود، اگر این اقدامات صورت گرفته شود و بعد مطرح کنند ما قزوین را پایتخت شهر اسلامی قرار دادیم، کار بسیار ارزشمندی خواهد بود.
نباید به بهانه "روز قزوین" اسراف صورت بگیرد وی ادامه افزود: اما اگر بگوییم شهر اسلامی و بعد جلوه های شهرمان، فرهنگ عمومی و قضایای دیگر با این مبحث همخوانی نداشته باشد، ممکن است خسارت کار آزاردهنده باشد.
اگر هدف این است که قزوین را به عنوان الگوی یک شهر اسلامی معرفی کنند باید اقدامی می کردند که این فرهنگ را داشته باشد که در حال حاضر دارا نیست.
این استاد دانشگاه اذعان داشت: بنده به علت این که در قزوین حضور ندارم از ابعاد مختلف کاری که برای این اجلاس درنظر گرفته شده اطلاعاتی ندارم، اما تفاوت جدی بین شهر قزوین، قم، اصفهان و دیگر شهرها نمی بینم و تفاوت فاحشی وجود ندارد.
شاید منظور کسانی که این زمینه ها را فراهم کرده اند این باشد که صاحب آثار باستانی و تاریخی است و روی این مسائل تکیه داشته باشند.
وی ادامه داد: چون اطلاع کاملی از تفکرات و ایده های مسئولین این امر ندارم نمی توانم بیشتر از این مباحثی را مطرح کنم.
چه بسا ایده های قابل دفاعی در این زمینه وجود داشته باشد.
اما نباید به بهانه ی "روز قزوین" و معرفی استان بریز و بپاش های بی مورد و مسرفانه صورت بگیرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان