۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین شناسايي هواپيماي جاسوسي نيروهاي فرامنطقه اي/ توان بالاي قرارگاه در برقراري امنيت فضاي ايران
کد خبر: ۱۰۳۳۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

شناسايي هواپيماي جاسوسي نيروهاي فرامنطقه اي/ توان بالاي قرارگاه در برقراري امنيت فضاي ايران

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) با تاكيد بر قدرت و توانمندي بالاي اين قرارگاه درتامين امنيت آسمان مقدس جمهوري اسلامي ايران ، گفت: كشف هواپيماي جاسوسي پنهانكار U۲ دشمن حاكي از توان بالاي اين قرارگاه در مقابله با پرنده هاي مهاجم به كشور است.

شناسايي هواپيماي جاسوسي نيروهاي فرامنطقه اي/ توان بالاي قرارگاه در برقراري امنيت فضاي ايران
به گزارش صبح قزوين، امير سرتيپ ستاد فرزاد اسماعيلي كه در آستانه دهم شهريور روز پدافند هوايي از خبرگزاري جمهوري اسلامي بازديد كرد، در جمع مديران، سردبيران ارشد و خبرنگاران ايرنا، افزود: از ابتداي امسال تاكنون هفت تا ۱۰ بار اين هواپيماي جاسوسي مورد شناسايي قرار گرفته و به آن اخطار داده و از مرزهاي كشورمان دور شد.
امير سرتيپ اسماعيلي درباره بومي سازي فناوري هاي مورد نياز قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) و استفاده آن از دانش هاي نوين جهان، گفت: پيش از انقلاب اسلامي بسياري سامانه هاي پدافندي كشور ساخت كشورهاي غربي، شرقي و اروپايي بودند، اما پس از انقلاب اتفاقات بسيار خوبي در جهت خودكفايي نيروهاي مسلح رخ داد.
وي ادامه داد: سامانه هاي مورد استفاده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) با تجهيزات پيش از انقلاب تفاوت هاي فراواني دارد زيرا امروز سامانه هاي موجود را بومي سازي كرده ايم كه يكي از نشانه هاي اين توانمندي برخورد با هواپيماهاي پنهانكار و غيرپنهانكار بيگانگان بوده است.
**استفاده از طيف هاي فركانسي متعدد در رادارها امير اسماعيلي استفاده از طيف هاي فركانسي متعدد در رادارها را از افتخارات سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) ارتش دانست و گفت: امروز توانسته ايم در طيف هاي متعدد سامانه هاي پدافندي متفاوتي داشته باشيم.
وي با بيان اين كه دشمن وقتي قصد حمله داشته باشد در يك طيف و باند خاصي بايد جنگ الكترونيكي را انجام دهد، اما در همه طيف ها و باندها نبايد اين كار را كرد چون اصول جنگ اين را نمي گويد، در غير اين صورت هواپيما خودش سرنگون مي شود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش افزود: بر اين اساس بايد در يك طيف و باندي با ماهواره، رادار زميني و همچنين با رادار شناور در تماس باشد و به همين علت نمي تواند همه طيف ها را مورد اخلال قرار دهد.
اسماعيلي خاطرنشان كرد: ما براي طيف هايي كه در آن روزنه قرار مي گيرند فكر كرده ايم، يعني مي دانيم چگونه، در چه لايه اي و در كجا جلوي دشمن بايستيم.
**امروز پدافند متفاوت از دوران دفاع مقدس است اسماعيلي درباره ارزيابي جايگاه كنوني پدافند هوايي كشور در مقايسه با دوران دفاع مقدس گفت: پدافند هوايي قبل از شروع جنگ تحميلي فقط ماموريت دفاع از چند پايگاه نيروي هوايي را داشت و ماموريت آن صرفا ماموريتي استقراري با سامانه هاي تعريف شده و با ماموريت بسيار محدود بود.
وي افزود: دو سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و هنگامي كه جنگ تحميلي شروع شد و حتي در خلال جنگ، كشور دچار يكسري بحران ها نظير ترورها و برخي تحريم هاي شديد بود و در چنين زماني باي پدافند هوايي كه همزمان دفاع از پايگاه هاي هوايي را در اختيار داشت، ماموريت جديدي تعريف شد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش اظهارداشت: وقتي ماموريت جديدي تعريف مي شود، آموزش هاي جديدي نيز مورد نياز است و برغم اين كه آن موقع زمان برگزاري اين آموزش ها نبود اما بايد در همان آتش و خون آموزش هاي لازم انجام مي شد.
اسماعيلي ادامه داد: ما رشادت هايي مثل عمليات والفجر ۸ را در كارنامه پدافند هوايي داريم كه در جريان آن بالغ بر ۷۰ هواپيما و بالگرد منهدم شد.
وي خاطرنشان كرد: اگر اين مجالي كه امروز براي تيم فعلي قرارگاه پدافند هوايي ايجاد شده در آن زمان بود به طور قطع دشمن اجازه پيدا نمي كرد حتي از مرزهاي ما عبور كند و داخل كشور شود.
به گفته اسماعيلي، قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش در حال حاضر هم تجربه هاي دوران دفاع مقدس را دارد و هم تكنولوژي كه برگرفته از يك جمله دو كلمه اي امام راحل كه فرمودند ما مي توانيم است.
**رژيم صهيونيستي هم آسيب پذير است فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) ارتش در ادامه و در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه تهديدات صهيونيستي را تا چه حد جدي مي دانيد و ارزيابي شما از مقابله پدافند هوايي با آنان چگونه است؟، گفت: رژيم صهيونيستي نيز كم آسيب پذير نيست و گنبد آهنين كه من اسمش را گنبد دستمال كاغذي مي گذارم، به راحتي آسيب پذير شده است.
اسماعيلي با بيان اين كه نمي توان گفت كه آسيب پذيري براي يك سامانه دفاعي به هيچ عنوان وجود ندارد، افزود: براي هر سامانه دفاعي يك آسيب پذيري وجود دارد اما مهم اين است كه در نقطه آسيب پذير مانند جنگ احد و آن كساني كه غافل شدند از آن روزنه عمل نكنيم.
وي اظهارداشت: امروز پدافند هوايي به دفاع مردمي فكر كرده و از بسيج در قرارگاه پدافند هوايي و اين شبكه يكپارچه استفاده مي كند كه اين موضوع نشان دهنده آن است كه پدافند ما امروز مردمي است.
**افزايش نقاط گسترش پدافندي به سطح ۳۶۰۰ نقطه فرمانده قرارگاه پدافنده هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش با اشاره به جايگاه كنوني پدافند در كشور، افزود: در زمان دفاع مقدس زير ۱۰۰ نقطه در كشور گسترش داشتيم اما امروز سه هزار و ۶۰۰ نقطه گسترش داريم.
اسماعيلي خاطرنشان كرد: امروز اگر پدافند هوايي مورد غفلت قرار گرفته شود اصلا مورد پذيرش نيست.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه چه اقداماتي براي افزايش توان علمي نيروهاي تحت حوزه قرارگاه و استفاده از فناوري و تكنولوژي هاي نوين روز به كار گرفته شده است؟ گفت: نكته اول توازن قوا در منطقه است و هركشوري در منطقه به طور طبيعي قصد خريد سلاح و تسهيلات دفاعي، آفندي دارد كه اين توازن در منطقه خود به خود تغيير مي كند.
اسماعيلي با بيان اين كه اگر كشوري در منطقه به كشور ديگر نگاه مي كند به صورت حريف يا هدف، بايستي به كجا برسد؟ گفت: بايستي توازن خودش پايين تر از توازن كشور مقابلش نباشد اين موضوعي است كه براي پدافند هوايي و براي ساير نيروهاي مسلح هم مستثني نيست و ما هميشه در حال به روز شدن هستيم و بايد خودمان را رو به جلو نگه داريم.
وي در خصوص چگونگي استفاده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش از علم و تكنولوژي روز دنيا ،گفت: امروز سطح تحصيلات مسوولين قرارگاه پدافند هوايي با ۱۰ سال گذشته متفاوت بوده و سطح تحصيلات آنها بالاي كارشناسي ارشد است.
اين مقام ارشد نظامي كشورمان افزود: اين بدان معني است كه جايگاه پذيرش علم در نيروهاي مسلح افزايش چشمگيري يافته است و امروز مسوولين و سرپنجه ها در اين قرارگاه براي آن كه همگام با علوم نوين باشند ، بايد تحصيلات تكميلي داشته باشند.
اسماعيلي گفت: اگر ما قائل به اين هستيم كه تحريم كشورهاي خارجي به ما اثر ندارد، نبايستي با دست خود تحريم علمي را در داخل كشور عليه خودمان استفاده كنيم.
وي با اشاره به استفاده قرارگاه از علوم نوين دنيا، افزود: سال گذشته حدود ۲۵۰ نخبه دانشگاهي به طور مستقيم و برخي نيز غير مستقيم با ما در جهاد خودكفايي، فناوري اطلاعات، حتي مهندسي و آماد و پشتيباني، اطلاعات و عمليات همكاري مي كردند كه امروز اين رقم به ۷۵۰ نفر رسيده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش در ادامه يادآور شد: بسياري سامانه هاي ما كه بعضا هم خبري شده مثل رادارهاي شهاب و ثامن و رادار كيهاني سپهر كه اواخر امسال رونمايي خواهد شد، به كمك دانش عظيم دانشجويان مطرح و نخبگان علمي دانشگاه هاي طراحي و توليد شده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان