۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین دهیاران حق صدور مجوز ساخت و ساز را ندارند
کد خبر: ۳۵۴۰۷۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۰ ساعت: ۱۲:۵۹ ↗ لینک کوتاه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین:

دهیاران حق صدور مجوز ساخت و ساز را ندارند

علی فولیان گفت: کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساخت و ساز در داخل محدوده روستا بر عهده دهیاران است و بنابراین باید به تکلیف قانونی خود عمل نمایند و نباید متخلفین را همراهی کنند و مجوز غیرقانونی صادر و مبالغ غیرقانونی اخذ نمایند.

دهیاران حق صدور مجوز ساخت و ساز را ندارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم حوزه قضایی بخش دشتابی با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، مدیران و کارشناسان امور اراضی و مسئولان شهر ی با موضوع بحث و تبادل نظر پیرامون پیشگیری از تغییر کاربری اراضی برگزار شد.

علی فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ضمن تقدیر از حضور مدیران شهرستان بوئین زهرا و بخش دشتابی اظهار کرد: قصه پرغصه تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی به عنوان یکی از رایج‌ترین تخلفات و سوء استفاده‌گری‌ها در کشور ادامه داشته و به جهت عواقب زیانباری که این جرم دارد می‌توان از آن به عنوان جرم اقتصادی، امنیتی و یک ناهنجاری اجتماعی نام برد.

وی افزود: تغییر کاربری اراضی به اقتصاد کشور آسیب می‌زند و منجر به نابودی اراضی کشاورزی و کاهش سطح تولید و مرگ تدریجی کشاورزی خواهد شد و در این مسیر تنها دلالان به سودهای کلان دست خواهند یافت؛ اراضی کشاورزی که باید جای کشت و کار باشد جای خود را به سازه‌های بتنی و ویلا سازی داده است لذا این اراضی اگر مورد بی مهری قرار گیرد دیگر زمینی حاصلخیزی برای تولید باقی نمی‌ماند در حالی که امنیت اقتصادی کشور بر پایه کشاورزی است.

این مقام قضایی ضمن تاکید بر اینکه گردهمایی امروز در اجرای ماموریت پیشگیری از جرم و ضرورت تلاش سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده در اجرای ماموریت پیشگیری از وقوع جرم برگزار شده است، تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید باید برای مبارزه با پدیده تغییر کاربری اراضی تعامل داشته و عزم جدی مدیران همه دستگاه‌های متولی در امر ساخت و ساز را جهت مقابله با آن شاهد باشیم.

تغییر کاربری و زمین خواری در بخش دشتابی رو به افزایش است

فولیان خاطرنشان کرد: تغییر کاربری و زمین خواری در بخش دشتابی رو به افزایش است و مسئولان دستگاه‌های قضایی و اجرایی نباید صبر کنند تا ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق بیفتد بعد برای تخریب اقدام نمایند، همچنین در صدور مجوزها باید مقررات قانونی رعایت شده اما در فرایند تصمیم‌گیری آن تسهیل شود که مردم راه غیر قانونی را انتخاب نکنند.

وی درادامه این جلسه بیان کرد: در شهر ارداق برای رفع مشکل زمین خواری و تغییر کاربری اراضی، هیچگونه همراهی و همفکری بین دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته است و باید هر ماه، کمیته جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در این شهر تشکیل شود.

این مقام قضایی افزود: برای پیشگیری از این جرم نباید اجازه دهیم آجر روی آجر و سنگ روی سنگ نهاده شده وبعد از آن دنبال چاره اندیشی باشیم، بلکه با آگاه سازی و تنویر افکار عمومی، از سوی مدیران، رسانه ها، سازمان های مردمی، شوراها و دهیاران، مردم را از عواقب زیانبار ساخت و ساز های غیر مجاز و خرد شدن زمین های کشاورزی آگاه نماییم.

سرپرست پشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین تصریح کرد: متصدیان مشاورین املاک در خرد کردن اراضی و تغییر کاربری تاثیر چشمگیری دارند، بنابراین باید نسبت به کنترل و نظارت بر بنگاه های مشاورین املاک از طریق پلیس نظارت بر اماکن عمومی با مشارکت اتحادیه مشاورین املاک به صورت مستمر اقدام و در صورت مشاهده تخلف اقدام به پلمب و برخورد قانونی و قاطعانه کرد.

فولیان با بیان اینکه دهیاران حق اعطاء مجوز برای ساخت و ساز را ندارند، گفت: کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساخت و ساز در داخل محدوده روستا بر عهده دهیاران است و بنابراین باید به تکلیف قانونی خود عمل نمایند و نباید متخلفین را همراهی کنند و مجوز غیرقانونی صادر و مبالغ غیرقانونی اخذ نمایند.

کمیسیون ماده100 منجر به خلاف‌شویی می‌شود

وی اذعان کرد: در حریم شهر ها وظیفه حفاظت از اراضی با سازمان جهاد کشاورزی است و در کنار آن شهرداری‌ها باید در جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز کمک کنند و این تخلفات را به کمیسیون ماده 100 ارجاع ندهند تا این کمیسیون با اقدام به خلاف‌شویی و زمینه تامین درآمد برای شهرداری را فراهم نموده و اینگونه نباشد که تصمیمات کمیسیون منتهی به ساخت و سازهای غیرمجاز گردد بلکه واکنش متناسب با تخلف داشته باشند و در اجرای احکام ماده100 و 99 باید با دقت و سرعت در صدد اجرا باشند اگر هم درحین اجرا با مشکلاتی مواجه شدند به دستگاه قضایی اطلاع دهند تا مسیر برای اجرا تسهیل گردد.

وی افزود: دستگاه‌های خدمات رسان از هرگونه خدمات‌دهی به ساخت و سازهای غیر مجاز به طور جدی خودداری و آن را به نهادهای ذیربط گزارش نمایند.

فولیان در پایان تاکید کرد: سودجویان بدانند دستگاه قضایی استان از یک مورد تغییر کاربری غیرمجاز چشم پوشی نخواهد کرد و تمامی ساخت و سازهای غیر مجاز قلع و قمع خواهد شد؛ همچنین سهل انگاری و ترک فعل از سوی نهادها و دستگاه‌ها مرتبط پذیرفتنی نیست و هیج عذری از دستگاه‌های اجرایی قابل قبول نیست و باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلو گیری کنند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان