۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ حسینیه امینی‌ها + تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۱۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۱ ساعت: ۱۴:۲۷ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ حسینیه امینی‌ها + تصاویر

یکی از اماکن و بناهای زیبا و مجلل شهر قزوین، حسینیه امینی‌ها‌ست که توسط مرحوم حاج محمدرضا امینی در سال ۱۲۷۵ قمری ساخته شد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ حسینیه امینی‌ها + تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ یکی از اماکن و بناهای زیبا و مجلل شهر قزوین، حسینیه امینی‌ها‌ست که توسط مرحوم حاج محمدرضا امینی از اعیان تجار قزوین ساخته شد.

این بنا بخشی از عمارت عظیم و تو‌در‌توی خانه امینی هاست که در سال ۱۲۷۵ قمری ساخته شد. در قدیم این ساختمان در مجاورت رودخانه دزج بنا شده بود. در دوران قاجار به دستور حاکم وقت، رودخانه پر شد و بر روی آن خیابانی با نام مولوی بر روی آن احداث گشت.

حسینیه در دو طبقه و دارای تالارهایی است که بصورت موازی در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند. در این حسینبه روضه‌خوانی و عزاداری‌های محرم صورت می‌گرفت. حاج امینی این قسمت از خانه‌اش را به حسینیه وقف کرده بود.

حسينيه داراي دو حياط شمالي و جنوبي و سه تالار شرقي – غربي است كه به موازات يكديگر قرار دارند و به وسيله پنج دري‌های متحرك مشبك از هم جدا مي‌شوند.

تالار مياني بزرگتر از دو تالار ديگر و به طول ۱۸متر و عرض ۵ متر ساخته شده و طول و عرض دو تالار ديگر، هر يك ۵*۱۰متر است.

آميختگي حساب شده و زيباي تزيينات گچ بري، نقاشي روي چوب و آئينه‌كاري در سقف، ديوارها، طاقچه‌ها، رف‌ها و ديوار واره‌هاي چوبي بسيار چشمگير و در حد شاهكار است.

دو اتاق شمالي – جنوبي نيز در شرق و غرب تالارها وجود دارد كه از تزيينات كمتري برخوردار است. سردابه، آشپزخانه، انبارها و شربت خانه در طبقه زيرين حسينيه واقع شده است.

نمای آجری با خط کشی‌های سفید رنگ و طاق‌های گنبدی شکل یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهندسی‌ترین بخش‌های بناهای تاریخی ایران است.

تزئینات بکار رفته در این تالار‌ها بسیار چشمگیر است. گچبری‌های سقف و دیوار و آینه‌کاری‌های سقف چشم نوازند. نقاشی‌های روی چوب و سقف در نوع خود شاهکار هستند.

ارسی‌هایی که تالارها را به یکدیگر مرتبط می‌کنند، با تزئینات و هنرهای بسیاری پوشیده شده است. این ارسی‌ها به هنگام روضه خوانی بالا کشیده می‌شوند و هر سه تالار را بصورت یکپارچه می‌کنند.

تالار میانی دارای طاقچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رف‌های کاسه‌ای مزین به آیینه کاری و گچبری است که این تالار توسط دو پنج دری به تالار شمالی و جنوبی متصل می‌شود و در نیم دایره بالای پنج دری‌ها بروج دوازده گانه نقش شده است.

سقف این تالار به سه بخش تقسیم شده که بخش میانی دارای تزیینات گچبری توام با آیینه کاری بوده و دو قسمت دیگر دارای نقاشی روی چوب است که به کمک آیینه گره‌بندی شده است.

در وسط تالار بزرگ، چلچراغی (جار) آویخته شده و در دو تالار دیگر در هر یک، دو چلچراغ و چهار سه شاخه بلور به دیوار نصب شده است.

فرش‌های دستبافت تالارها همگی یک دست و یک تخته و همگی با نقش و طرح‌های اصیل و عتیقه هستند. در زیر تالارها سردابه، زیر زمین، شربت خانه، انبار و دستشویی قرار دارد که از سه سمت به حیاط‌های شمالی و جنوبی مرتبط می‌شود.

این بنا همچنین دارای تزیینات نقش برجسته در آزاره‌های سنگی در حیاط شمالی و جنوبی است. برخی معتقدند حمام تاریخی صفا که در نزدیکی این بنا قرار دارد، متعلق به خاندان امینی‌ها بوده است.

موقوفه حاج محمدرضا امینی که به حسینیه امینی‌ها مشهور است یکی از بناهای مشهور شهر و استان قزوین است که در خیابان مولوی قزوین قرار دارد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان