۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مسئولان عزیز، امر به معروف را از خودمان شروع کنیم
کد خبر: ۲۱۶۱۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۸ ساعت: ۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

از حقوق‌های نجومی تا ساخت خانه‌ مجلل؛

مسئولان عزیز، امر به معروف را از خودمان شروع کنیم

امروز مصادیق منکرات بسیارند و می‌توان از حقوق‌های نجومی در سطح کلان تا ساخت خانه‌ مجلل و نصب آسانسور در خانه یک طبقه‌ای مسؤولان شهرستانی آنهم از جیب مبارک بیت‌المال مثال‌های بسیاری را به زبان آورد.

مسئولان عزیز، امر به معروف را از خودمان شروع کنیم
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، یکی از روش‌های مهم تربیت در اسلام جهت تشویق و ترغیب افراد به انجام امور خیر و ممانعت از انجام کار نادرست، «امر به معروف و نهی از منکر» است که با عمل به آن ها، سایر واجبات الهی نیز احیا می‌گردد.

حضرت امام خمینی(س) در اهمیت این واجب الهی می فرماید: وقتی یک کشوری ادعا می‌کند که «جمهوری اسلامی» است و می‌خواهد جمهوری اسلامی را متحقّق کند، این کشور باید همۀ افرادش آمر به معروف و ناهی از منکر باشند. اعوجاج‌ها را خودشان رفع بکنند، ما همه امروز وظیفه داریم؛ امر به معروف و نهی از منکر بر همۀ مسلمین واجب است .

با توجه به موارد فوق این نکته را باید در ارتباط با معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه قرار داد که قلمرو امر به معروف و نهی از منکر محدود به امور عبادی و یا اخلاقی نمی‌شود، بلکه شامل کلیۀ برنامه‌های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی و معنوی است.

لذا یکی از نکات مهم در امر به معروف و نهی از منکر، روش اجراء و انجام آن است. بدون تردید اجرای صحیح این دو واجب الهی می‌تواند از نظر اخلاقی و تربیتی تأثیر مطلوبی بر روی افراد جامعه داشته باشد.

امر بمعروف

حضرت علی(علیه السلام) می‌فرماید: «إنْ سَمَتْ هِمّتکَ لإصلاح الناس فابدأ بنفسک؛ فإنّ تعاطیک صلاحَ غیرک و أنت فاسدٌ أکبر العیب» اگر بلندی همّت، تو را بر اصلاح عیوب مردم وادار کند، نخست اصلاح را از خودت شروع کن؛ زیرا با این که خودت فاسد بوده و در اصلاح دیگران بکوشی، این بزرگترین عیب است.
امام خمینی(س) می‌فرمایند: باید کسانی که می‌خواهند در این عالم تربیت کنند دیگران را، باید قبلاً خودشان تزکیه شده باشند، تربیت شده باشند.
و در جای دیگر فرمودند: الآن وظیفۀ ما این است که هر کداممان در هر جا که هستیم و در هر حدّی که هستیم، جدّیت کنیم که قوانین اسلام را از خودمان شروع کنیم. اگر چنانچه ما خودمان را اصلاح نکنیم و قوانین اسلام را نسبت به خودمان اجرا نکنیم، نمی‌توانیم یک حکومت اسلامی تشکیل بدهیم.
اما بیان همه این موارد برای طرح این موضوع است که چرا باید مسؤولانی که در خصوص امر بمعروف و نهی از منکر وظیفه‌ای برعهده دارند، نگاه آماری و برنامه‌ای به این دستور مؤکد اسلام داشته باشند؛ دستوری که امروز اجرای آن در برخی موارد به گذشتن از آبرو و جان نیاز دارد و برخی از مسؤولان علاقه‌ای به وارد شدن به این گونه مسائل ندارند.

در دهه اول محرم امسال شاهد بودیم که علی‌رغم همه تلاش‌های گذشتگان در اجرای فریضه امر بمعروف و نهی از منکر، ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی شهرستان البرز عملکرد خاصی نداشت، موضوعی که قبل از آغاز ماه محرم نیز مورد انتقاد برخی روحانیون شهر الوند نیز واقع و پاسخی به آن داده نشد.

در همین راستا و با وضعیت نامناسب بوجود آمده، فشار افکار عمومی و امت حزب الله موجب شد تا اجرای این فریضه توسط ستاد احیاء امربمعروف و نهی از منکر انجام شود آنهم با مقداری تأخیر!!!

تأخیری که به خوبی نشان داد که متولیان امر برنامه‌ مدونی برای چاره‌جویی و رفع وضعیتی که در روزهای اول ماه محرم در مکان‌هایی همچون میدان لاله شاهد بودیم ندارند.

البته همانگونه که از کلام مبارک امام خمینی(ره) عنوان شد، مسؤولان عزیز ابتداء باید امر بمعروف را از خود آغاز کنند و این امر در ابتدایی‌ترین وجه عینی آن در ظواهر افراد مشخص می‌شود، ظواهری که نمی‌توان امروز آنرا شایسته برخی مدیران در جمهوری اسلامی دانست.

یا در دیگر نمونه عینی آن، چگونه می‌توان زنان جامعه را از اخلاط در اجتماعات منع کرد، زمانی که خودمان به عنوان متولیان امر بمعروف و نهی از منکر مسؤولیت را مجوزی برای حضور بانوان در هرگونه مراسم و اجتماع می‌دانیم، خانم نماینده و آن خانم مسؤول را به میان مردان آورده و خدایی ناکرده می‌خواهیم به واسطه اجتماع عزاداری برای افراد کسب محبوبیت و مقبولیت اجتماعی کرده و در مقابل دیگران را از اختلاط نهی کنیم.

آری امروز مصادیق منکرات بسیارند و می‌توان از حقوق‌های نجومی در سطح کلان تا ساخت خانه‌ مجلل و نصب آسانسور در خانه یک طبقه‌ای مسؤولان شهرستانی آنهم از جیب مبارک بیت‌المال مثال‌های بسیاری را به زبان آورد، اما قبل از آن باید باور کنیم که بعد از خداوند مردم نیز نظاره‌گر اعمال ما در انجام دستوران دینی هستند.

امر بمعروف را از خودمان شروع کنیم و مقداری عامل باشیم، به قول آن دیالوگ معروف کمی خودمان را تکان بدهیم تا خداوند تکانمان نداده است.
انتهای پیام/3008

منبع: ندای البرز 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان