۰۳/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ شنبه

صبح قزوین تحقیر روستاییان؛ حاصل امتداد اشرافیت درفتنۀ ۸۸
کد خبر: ۴۸۳۴۹ نویسنده: مهدی نجفی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت

تحقیر روستاییان؛ حاصل امتداد اشرافیت درفتنۀ ۸۸

مطالبۀ مردم از آقای هاشمی رفسنجانی این است که سیاست ها و برنامه های کاری دولت ایشان در دوران پس از جنگ چه چالش ها و پیامدهایی برای روستا و روستاییان به ارمغان آورده است؟ به راستی کابینه دولت هاشمی که غالباً از فارغ التحصیلان دانشگاههای آمریکا تشکیل گردید چه رویکردی برای فرهنگ و اقتصاد کشور به ارمغان آورده است؟

تحقیر روستاییان؛ حاصل امتداد اشرافیت درفتنۀ ۸۸
  صبح قزوین ، در روزهای اخیر فضای تخریب و توهین به روستا و روستاییان شدت گرفته است، که اهانت اخیر پدر معنوی اعتدالیون افکار عمومی مردم به ویژه آحاد مختلف روستاییان زحمتکش و انقلابی را موجب شده است.

آقای هاشمی رفسنجانی در یکی از اظهارات خود در راستای تحقیر منتقدان و مخالفان خود گفت؛ کسانی که تا دیروز در روستاها قدم می زدند اکنون انقلابی شدند.

با صرف نظر از اینکه آقای هاشمی رفسنجانی مرجع ضمیر خود را به سمت چه کسانی نشانه گرفته است، لیکن تحقیر روستا و روستاییان زحمتکش به عنوان مولّد فرهنگ و تمدن جامعۀ ایرانی به وضوح در این بیان آقای هاشمی رفسنجانی مبرهن و آشکار است.

اهانت آقای هاشمی به روستاییان در حالی صورت گرفته است که روستا منشأ اصلی تولید فرهنگ و تمدن در ایران زمین بوده است، لذا به نظر می رسد باید عمق چرایی مواضع توهین آمیز لیدر جریان سیاسی کارگزاران و اصلاح طبان را با نگاه دقیق مورد واکاوی قرار داد، زیرا دولت وقت کارگزاران در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به عنوان سرآغاز ترویج توسعۀ مدرنیسم مطرح است و از آنجا که توسعۀ مدرنیستی بر اساس شهر نشینی شکل می گیرد لاجرم روستاها و فرهنگ موجود در آن باید از بین بروند تا سیاستگذاران وقت بتوانند تئوری مدرنیسم غرب را در جامعه اجرایی نمایند.

بی شک راقم این سطور اهانت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با نگاه به سواق اجرایی و رویکردهای معنایی دولت کارگزاران در دوران پس ازجنگ تحمیلی مورد نظر قرار می دهد، از این رو باید دانست اهانت به روستاییان و حتی نابودی روستا در سیاسیت های غرب گرایانه دولت کارگزاران عملی گردید که آثار و پیامدهای شوم آن هم چنان دامن گیر اقتصاد و فرهنگ کشور شده است.

بدیهی است هر مخاطب سلیم النفس اهانت اخیر آقای هاشمی رفسنجانی به روستاییان را باید در امتداد اقدامات و سیاستگذاری های فرهنگی دولت کارگزاران، دوران اطلاحات و فتنۀ88 مورد توجه قرار دهد تا بتواند چرایی اتخاذ این موضع عجیب و البته تأسف بار را در لیدر معنوی دولت اعتدال در یابد.

زیرا توسعۀ مدرن که به عنوان مهمترین هدف و چارچوب اجرایی دولت وقت هاشمی رفسنجانی مورد توجه قرار گرفت در عمل توسعۀ سنتی یعنی روستا نشینی و تنوع فرهنگ های متعدد بومی را نابود ساخت و در عمل همه را به سمت سنت همرنگی فرهنگی یا فرهنگ واحد لیبرالیسم فرهنگی غرب سوق داد.

در سوی دیگر روستاها از دوران کارگزاران تاکنون در شهرها هضم شدند چون از منظر فرهگی به مانند شهرهای بزرگ فرهنگ بومی روستا در معرض زوال و نابودی قرار گرفت.

گرچه اهانت اخیر آقای هاشمی رفسنجانی قلب و جان آحاد روستاییان را جریحه دار نمود لیکن عمق فاجعه را باید در رویکردهای روستا ستیزانه و در نهایت فرهنگ ستیزی و دین ستیزی دولت وقت آقای هاشمی رفسنجانی جستجو نمود.

لازم به ذکر است ماهیت فرهنگی روستا به عنوان نهاد عزت ساز در استقلال ایران اسامی مورد توجه بوده است، لذا شجرۀ طیبۀ بسیج مرهون معرفت فرهنگی روستاییان ولایتمدار و انقلابی بود که توانست در مقابل قدرت های استکباری مقاومت نماید و این شجرۀ طیبه به چشم بر هم زدنی به بسیاری از آزادی خواهان در امّت اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی صادر گردید.

حال مطالبۀ مردم از آقای هاشمی رفسنجانی این است که سیاست ها و برنامه های کاری دولت ایشان در دوران پس از جنگ چه چالش ها و پیامدهایی برای روستا و روستاییان به ارمغان آورده است؟ به راستی کابینه دولت هاشمی که غالباً از فارغ التحصیلان دانشگاههای آمریکا تشکیل گردید چه رویکردی برای فرهنگ و اقتصاد کشور به ارمغان آورده است؟ آیا غیر از این است که باید خود برتربینی جماعتی خاص در آرای انتخاباتی در فتنه 88 را حاصل رویکردهای روستا ستیزان در طیف اشرافیون در نظر گرفت؟

باید اذعان نمود در طول تاریخ به ویژه تا قبل از مشروطه اقتصاد ایران از امتیاز خود کفایی بهره مند بوده است لیکن پس از آن با تعریف اقتصاد نفتی و اقتصاد مصرفی شاکلۀ اقتصاد کشور در خودکفایی و اقتدار ملی این سرزمین به شدت دچار تزلزل گردید که قیام فرهنگ روستایی علیه فرهنگ منحط غربی در شهر ها علیه رژیم پهلوی را باید از جمله شاخصه های کارکردگرایی روستا علیه اشرافیت بر شمرد.

لیکن آسیب اشرافیت پس از جنگ تحمیلی با رویکردهای غرب گرایانه دولت وقت هاشمی شدت گرفت و در اواخر جنگ و دردوران به اصطلاح سازندگی اقتصاد نفتی و مصرفی با اجرای مکاتب اقصادی غربی و سیاست تعدیل اقتصادی وابستگی و مصرف گرایی و مهاجرت روز افزون روستاییان به شهرها ،نابودی روستا ها را رقم زد که اهانت اخیر اقای هاشمی به روستاییان را باید منبعث از رویکرد مذکور در آن برهه از تاریخ دانست.

حال به نظر می رسد آقای هاشمی باید پاسخگوی دو مطالبۀ مهم اقشار مختلف روستاییان باشد.

1. سیاست های نادرست دولت وقت در نابودی فرهنگ و اقتصاد روستاو روستاییان در سطح کشور.

2. لزوم عذرخواهی از محضر شریف روستاییان کشور نسبت به هتاکی اخیر خود.

هم چنین باید به سیاست های لیبرالی دولت کارگزاران که بستر ساز ترویج فرهنگ غربی گردید و بسیج ستیزی و نفی آرمان گرایی با برچسب های مختلف از قبیل افراطی گری،خشونت و عقب ماندگی مورد هجوم قرار گرفت اشاره نمود، زیرا الگو ها و ارزش های لیبرالی غرب در جامعه به شدت مورد حمایت دولت وقت آقای هاشمی قرار گرفت و اینچنین زمزمه های یکجا نشینی و شهرنشینی و پایتخت نشینی و در نهایت مصرف گرایی و وابستگی خطرناک مورد بسط و گسترش دولتمردان تکنوکرات قرار گرفت و در واقع روستا در ایران با قابلیت تولید فرهنگ با این گونه سیاست ها به قهقرا و نابودی رسید به نحوی که هم اکنون نیز پیامدهای این سیاست های نادرست موجبات نابودی بسیاای از روستا ها را در ابعاد جغرافیایی و فرهنگی موجب شده است.

لذا انصاف این است که گفته شود خشم و نفرت مردم از اهانت اخیر هاشمی رفسنجانی تنها به تقبیح کلام اهانت آمیز شخص هاشمی رفنسجانی منحصر نمی شود، بلکه دامنۀ اعتراضات مذکور ریشه در سیاست های نادرست دولت کارگزان و پس از آن دوران دوم خرداد و به ویژه فتنۀ 88 دارد که مظاهر توسعه و شهرنشینی از سوی مروجان لیبرالیسم فرهنگی غرب به بهای نابودی جغرافیا و فرهنگ روستا و روستانشینان منتهی گردید.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

عاطی / ۱۸ مرد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰

تا اونجایی که همه ما اطلاع داریم خود ایشون هم تو روستا قدم می زدند که یهویی اومدن انقلابی شدن!!!

مهناز امین / ۲۳ مرد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹

همین روستاییها بودندکه جنگیدندو امروزه غریب ماندندهمین حاج آقا اسایش و تفریح خودش و دزدی بچه هایش را مدیون زحمت روستاییان است
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان