۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین داغی که تنور گرانی نان‌ بر دل مردم گذاشت
کد خبر: ۳۹۰۹۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می دهد؛

داغی که تنور گرانی نان‌ بر دل مردم گذاشت

معمولا در هر دوره ای افزایش قیمت ها و حاشیه هایی که ایجاد می کند در یک برهه زمانی مورد توجه قرار می گیرد و بعد به بوته فراموشی سپرده می شود، این رویکرد از نکات مهمی است که مانع پیشرفت کشور شده است.

داغی که تنور گرانی نان‌ بر دل مردم گذاشت
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، از دهم آذر ماه قیمت انواع نان در کشور و استان حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش یافت.
این افزایش قیمت که با افزایش ۴۴ درصدی قیمت آرد همراه بود زمینه ای را برای یک تشویش عمومی در اذهان ایجاد کرد.
در شرایطی که نابسامانی هایی در وضعیت اقتصاد کشور مشاهده می شود وجود یک مدیریت صحیح در این زمینه می تواند مفید به فایده باشد ولی تا به امروز با بی توجهی به اساسنامه اقتصاد مقاومتی، روز به روز با سوءمدیریت ها شاهد وجود گرانی و فشارهای مضاعف بر قشر متوسط هستیم.
n00473163-b در وضعیت امروز جامعه، نان به عنوان قوت اصلی مردم در سفره های ایرانی است، حال اعلام نرخ جدید نان، عاملی نخواهد بود که مردم نسبت به رفع نیاز خود در زمینه خریداری نان تغییر رویکرد داشته باشند بلکه در این وضعیت باید با کیفی سازی انواع نان هم زمینه دورریز و اسرافی که در این بخش صورت می گیرد رفع شود و هم عموم جامعه از شرایط پیش آمده رضایت پیدا کنند از سوی دیگر رسیدگی به وضعیت نانوایان و رفع خواسته های آنها در این زمینه می تواند مثمرثمر باشد.
در این راستا به سراغ نظرات مردم، تعدادی از نانوایان و متولیان امر بازرگانی رفتیم و نظرات آنها را جویا شدیم.
بهرامی که مسئول نانوایی لواش است و ۳۵ سال سابقه در این بخش را دارد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص نرخ جدید نان و آرد گفت: چند سال بود که به نانوایی ها قیمت نمی دادند و افزایش نداشتیم ولی از سوی دیگر هزینه های سوخت، آب و گاز هر سال افزایش می یابد سه سال با قیمت ثابت نان، افزایش هزینه های جاری را متحمل شدیم.
farhangnews_102117-291310-1416467133 وی ابراز داشت: دو هفته پیش مسئولین ۳۰ درصد قیمت نان را افزایش دادند که هزینه های کارگر و سوخت جبران شود ولی فردای همان روز آرد چندین برابر افزایش یافت یعنی کیسه ای ۲۳ هزار تومان شد ۳۳ هزار تومان؛ این افزایش قیمت نان برای نانواها هیچ فایده ای نداشته است و هر چه از مردم دریافت می کنیم باید برای خرید آرد به دولت بدهیم.
این نانوا ادامه داد: مردم با این وضعیت انتظار دارند نان با بهترین کیفیت به آنها داده شود که حق بجایی است؛ اما دولت حمایتی از ما نکرده؛ از سوی دیگر گرانی نان در کیفیت بی تاثیر نیست وقتی به کارگری چندین سال است با یک حقوق ثابت دریافتی می دهید چطور باید انتظار داشت که با روحیه خوب نان پخته و تحویل مشتری دهد؟ وی به عوامل کیفیت نان اشاره کرد و خاطرنشان داشت: کیفیت نان به نوع آرد، عمل آوردن خمیر، کارگر خوب ربط دارد و همه این موارد باید با هم فراهم باشد تا نان خوبی به مردم تحویل داده شود، افزایش قیمت ۳۰ درصدی نان افزایش خوبی نبود؛ همچنین کارگر نانوایی یک کارگر عادی نیست بلکه کار فنی انجام می دهد و با آموزش چند ساله تبدیل به یک شاطر مناسب می شود پس باید حمایت های لازم از این افراد صورت بگیرد.
بهرامی گفت: حمایت دولت از نانواها می تواند زمینه افزایش کیفیت نان را فراهم کند، ۵۰ درصد کیفیت نان بستگی به کارگر دارد و ۵۰ درصد هم به کیفیت آرد؛ وقتی کارگری که روزانه ۲۵ هزارتومان حقوق می گیرد چطور می تواند نان با کیفیت بپزد؟ image_330_250 وی با بیان اینکه هزینه سوخت از ۷۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است ابراز داشت: اگر کیفیت نان برای مسئولین اهمیت دارد باید نانواها در انتخاب نوع و کیفیت آرد انتخاب عمل داشته باشند یعنی اجباری در خرید آرد نداشته باشیم؛ اما در حال حاضر ما آزادی عمل در خرید آرد نداریم بنابراین آردی که کیفیت نامناسبی دارد به طور یقین نمی تواند رضایت مردم را به دست آورد.
نظرات مردمی در خصوص افزایش قیمت نان آقای رضایی: ما از گران شدن نان راضی نیستیم چون مایحتاج اصلی و روزمره مردم است؛ گران شدن نان بدون بالا رفتن کیفیت آن مطلوب نیست در میان نانها، نان سنگگ از کیفیت و سلامت بیشتری نسبت به نانهای دیگر برخوردار است و مسائل بهداشتی در پخت نان زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد.
بعضی از نانها علاوه بر بی کیفیت بودنشان سالم هم نیستند مانند نان تافتان که در پختش از جوش شیرین استفاده می کنند بهتر است آرد نان با ویتامین ها غنی شود در این صورت می توان گت مردم نان سالم می خورند البته باید در پخت نان هم دقت بیشتری شود.
۹۷۱۷۳_۴۷۳   خانم فرزام: در قبال گرانی نان چه چیزی عاید مردم می شود چه امکاناتی نصیب ملت می شود؟ کیفیت نان چه تغییری می کند؟ ضربه این اقدام به قشر ضعیف می رسد در نتیجه این عمل با شعارهای دولت که مدام در حال گفتن ایجاد شرایط بهتر برای زندگی و آسایش مردم در جامعه هستند، انطباق ندارد.
آقای شعبانی: سه تا نانوایی در نزدیک خانه ما قرار دارد در این مدت که افزایش قیمت نان اعلام شده است دو تا از این نانوایی ها کمی کیفیتش بهتر شده اما یکی دیگر مانند سابق است و تغییری در کیفیت آنها مشاهده نمی شود.
خانم میرزایی: با گرانی نان ها، سنگگ و بربری کمی بزرگتر شده است ولی به طور یقین این حالت فقط برای همین چند هفته اول است و دوباره به حالت قبل بازخواهد گشت.
آقای میرزایی: به دور از حاشیه هایی که گرانی نان برای زندگی مردم ایجاد کرده است چون اسراف و تبذیر جزء فرهنگ ایرانی ها شده شاید این اجبارها زمینه ای باشد تا مردم قدر نان را بهتر بدانند و قناعت را پیشه زندگی خود کنند.
آقای حسینی: گرانی نان هر چند ممکن است به نفع نانوایی ها باشد اما باید نظارت جدی به اقدامات آنها صورت بگیرد که با بالا رفتن قیمت، کیفیت هم بهتر شود زیرا در این صورت فقط افزایش قیمت در جهت آزار رساندن به مردم خواهد بود.
IMG13113758 خانم احمدی: کیفیت نان پایین تر از چیزی است که بخواهد با این قیمت ها فروخته شود هزینه سنگگ را با پاشیدن مقداری کنجد  به هزارتومان افزایش داده اند، نانواها نظرشان این است اندازه نان ها بزرگ شده در صورتی که فرق چندانی با قبل نکرده است.
نان لواش وسطش آنقدر نازک است که با پخت بدی که دارد دور آن را باید دور بریزیم و با این شرایط فقط یک نان لواش یک لقمه بیشتر نمی شود و آخر کلام اینکه گرانی نان فشار مضاعف به مردم وارد کرده است.
خانم امینی: بالا رفتن قیمت نان روی کیفیت آن اصلا تاثیری نداشته است، سر کوچه ما یک بربری فروشی قرار دارد که نان شب گذشته را صبح زود گرم کرده و به دست مشتری می دهد و هر کسی صبح زودتر به نانوایی برود نان بیات می خورد.
آقای رحمانی: با افزایش قیمت نان کیفیت آن تغییری نکرده، البته درست است که چند سالی افزایش قیمت برای نان نداشتیم اما انتظار ما این است که حداقل کیفیت آن بهتر از قبل شود.
خانم سنماری: گرانی نان به کیفیتش بستگی ندارد نانی که با کیفیت باشد تاثیری در میزان خرید مردم ندارد و مانند گذشته براساس نیاز خود نان خریداری می کنیم، بهتر بود دولت اول سال که حقوق ها را افزایش داد همان موقع قیمت نان را هم افزایش می داد نه اینکه در حال حاضر به طور ناگهانی افزایش یابد برای نانواها هیچ سودی ندارد و ممکن است بعد از مدتی کار خود را تعطیل کنند.
image_200_150 آقای حجتی پور: با وجود گران شدن نان کیفیت آن تغییری نکرده مردم نظرشان این است چرا اصلا باید گران شود؟ فقط یکی دو هفته اندازه و وزن نان ها زیاد می شود ولی بعد از این مدت دوباره مانند سابق خواهد شد.
خانم امامقلی: همانطور که قیمت نان افزایش پیدا کرده است دستمزد و حقوق کارگران و کارمندان را باید افزایش داد در صورتی که قوت قالب مردم نان است و یارانه نان اندک می باشد ولی بدون اینکه یارانه نان افزایش یابد قیمت ها افزایش یافته است.
هنوز سال جدید نیامده نان گران شده است و با افزایش قیمت ها در کالاهای دیگر، حقوق ما کفاف زندگی عادی را نمی دهد و به نیمه ماه نرسیده پول ما تمام می شود و بیشتر درآمد صرف خورد و خوراک زندگی می شود؟ مسئولیت گرانی نان بر عهده کیست؟ چرا به مردم توضیح نمی دهند علت این همه گرانی های ناگهانی چیست؟ اگر کمیت را افزایش می دهند باید کیفیت هم بهتر شود که ما امروز این تغییرات را نمی بینیم.
خانم رستگار: قیمت نان یکدفعه خیلی گران شده است و کیفیت نان بهتر نشده که هیچ، بدتر هم شده است.
درعین حال وزن نان هم کم و زیاد می شود، دولت قبل برای اعلام گرانی ها از چند مدت قبل اطلاع رسانی می کرد اما در وضعیت حال حاضر یکدفعه متوجه می شویم قیمت ها افزایش یافته و اعتراض مردم هم سودی ندارد.
l_a-akhbar-343 آقای اکرادلو: مردم آنقدر کفر نعمت کردند و شکر نعمت های خدا را به جا نیاوردند که این نعمت ها در حال گرفته شدن از ماست، در مناطق بالا شهر بعضی از مردم نان خشک را داخل زباله شهری می ریزند، یک مقدار که قیمت بالا باشد مردم قدرشناس تر خواهند شد و اسراف آنها کاهش می یابد البته این موضوع در صورتی است که با افزایش قیمت نان کیفیت آن بهتر شود تا دورریز کمتری داشته باشد.
گران شدن یا ارزان بودن نان یک بحث دیگر است اما چون در خانه لازم هست مجبوریم بخریم زیرا جزء خوراک اصلی مردم است که با گرانی برنج توان خریدش را ندارند به مصرف بیشتر نان روی آورده اند؛ اگر نان هم به این مقدار گران شود دیگر امکانش نیست که ما نان را مثل برنج کنار گذاشته و چیز دیگری را جایگزین آن کنیم.
خانم محمدشریفها: افزایش قیمت نان اگر با افزایش کیفیت آن همراه نباشد فایده ای ندارد و به طور یقین کفر نعمات خدا است و از سوی دیگر چطور ما به خودکفایی گندم رسیده ایم و قیمت آرد به این مقدار گران است؟ باید مسئولین نظارت جدی داشته باشند تا کیفیت بهتر شود زیرا در این صورت مردم افزایش قیمت ها را تحمل خواهند کرد.
در ادامه این گزارش به سراغ برخی نانواهای سطح شهر رفتیم و جویای نظر آنها در خصوص گرانی آرد و نان شدیم.
نانوایی: کشاورز که در نانوایی بربری مشغول به کار است در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص این افزایش قیمت اظهار کرد: آرد بالای ۴۰ درصد گران شده و به تبع آن ۳۰ درصد هم نان افزایش قیمت داشته است ولی در اصل آرد گران شده نه نان.
وی در رابطه اینکه افزایش قیمت می تواند عامل بهبود کیفیت نان شود اذعان داشت: کیفیت نان ربطی به قیمت نان ندارد و به کیفیت آرد، پخت خوب، نوع نگهداری آن، وجدان کاری و بازرسی مقامات ذی ربط از کیفیتی آردی که به نانوا داده می شود بستگی دارد.
IMG11163683 این نانوا تاکید کرد: درخواستی که در زمینه نان بربری می توان داشت نوع افزایش قیمت آن می باشد که به نظرم اگر قیمت آن ۵۰۰ تومان می شد هم نانوایی ها به مشکل نمی خوردند و هم مردم راحت تر بودند.
در ادامه این گزارش همچنین مصیب بهرامی مسئول اتحادیه نانوایان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص مشکلات نانوایان گفت: وقتی سالانه با ۲۰ درصد تورم روبرو هستیم و سه سال قیمت نان ثابت بوده یکدفعه بعد از این مدت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان و ۴۴ درصدی قیمت آرد روبرو شده ایم، باید گفت نانوایان نردبانی شدند تا آرد گران شود و بدانید با این شرایط معجزه ای صورت نمی گیرد و کیفیت نان تغییری نخواهد کرد.
وی یادآور شد: سه سال تورم ۲۰ درصدی ۶۰ درصد می شود ولی بعد این مدت آرد ۴۴ درصد گران شده و نان ۳۰ درصد، یعنی تقریبا ۵۰ درصد برگشت به عقب؛ پس چطور قرار است کیفیت نان بهتر شود؟ مسئول اتحادیه نانوایان قزوین تصریح کرد: این افزایش قیمت نان مصوبه هیئت وزیران است و نانوایان هیچ حقی در این راستا ندارند؛ باید از طریق رئیس سازمان صنعت و معدن، استانداری، فرمانداران پیگیری صورت گیرد تا مردم و نانوایان از این نوع افزایش قیمت ها راضی شوند.
در این راستا به سراغ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن که به عنوان دبیر کارگروه این موضوع می باشدرفتیم و مشکلات مردم و نانوایان را با آنها در میان گذاشتیم.
علی اکبر کبیری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص افزایش قیمت نان و آرد اظهار داشت: مجوز لازم برای این افزایش قیمت توسط جلسه هیئت وزیران صادر شده است که تقریبا ۲۰ درصد مشمول افزایش قیمت آرد و ۱۰ درصد افزایش قیمت نان بوده که با مجموع قیمت افزایش نان و آرد، ۳۰ درصد نان گران شد.
وی افزود: یکی از سیاست های دولت در راستای کیفیت سازی و توسعه نانوایی ها و مجتمع های دولتی آزادسازی قیمت نان در سطح کشور است و با این سیاست ها دولت به این سمت حرکت می کند.
IMG15465106 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن ابراز داشت: با تشکیل کارگروهی به ریاست استاندار و اعضای کارگروه این موضوع مطرح شد که نانوایی های فعال در سطح استان از ابتدای دی ماه امسال در راستای آزاد سازی، افزایش کیفیت و توسعه نانوایی ها حرکت کنند و در مرحله اول ۲۰ درصد از کلیه واحدهای نانوایی و صنعتی باید در این مسیر حرکت کنند.
وی ادامه داد: با آزادسازی قیمت ها و حرکت به سمت کیفی سازی، زمینه ای فراهم می شود تا هم تولید کننده متضرر نمی شود هم مصرف کننده اقدام به خرید نان با کیفیت می کند، در این قسمت از کار ضمن هماهنگی با اتحادیه، ظرفیت سازی کرده ایم تا نانوایی هایی که آمادگی برای آزادسازی قیمت ها دارند از ابتدای دی ماه در این طرح شرکت کنند.
کبیری با بیان اینکه استان قزوین سالانه هفت میلیارد تومان هزینه یارانه آرد و نان می کند خاطرنشان کرد: دولت قصد دارد در بحث موضوع یارانه کمتر ورود پیدا کند بنابراین باید بحث آزادسازی قیمت ها را اجرایی کنیم؛ در سال جدید نانوای های استان را به سمت آزادسازی هدایت و تشویق خواهیم کرد.
۹_۲ (۲) وی همچنین گفت: هر کدام از نانوایی ها که با قیمت های افزایش یافته اخیر تمایل به آزادسازی قیمت ها دارند می توانند داوطلبانه در این زمینه اقدام کنند و هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت و اگر با این قیمت جدید دولتی مقرون به صرفه نبوده و از آن راضی نیستند، می توانند در طرح آزادسازی با قیمت آزاد آرد خریده و با قیمت آزاد نان را عرضه کنند.
دبیر کارگروه ویژه آزادسازی قیمت نان در خصوص برخورد با تخلفات اذعان داشت: درخواست ما این است اگر مردم در هر زمینه ای احساس کردند بحث کیفیت و قیمت نانمناسب نیست با تلفن ۱۲۴ که مربوط به ستاد خبری صنعت و معدن است در میان گذاشته تا بازرسان ما این موارد را پیگیری کنند.
وی در پایان تاکید کرد: یکی از سیاست های دولت در بحث کیفی سازی نان بحث آموزش است که با هماهنگی اتحادیه مربوطه و سازمان فنی و حرفه ای در خصوص آموزش نانواها اقدام کرده ایم.
آنچه در پایان این گزارش لازم به ذکر است توجه به چند نکته می باشد که از سوی مسئولین باید پیگیری شود، به دلیل اینکه نان جزء قوت اصلی مردم است باید کیفیت آن در حد عالی افزایش یابد و استفاده از سبوس در نان ها در جهت سلامت مردم از نکات اصلی می باشد، همچنین حقوق نانوایان از مباحث دیگر است که باید مدنظر قرار گیرد.
IMG13423576 معمولا در هر دوره ای افزایش قیمت ها و حاشیه هایی که ایجاد می کند در یک برهه زمانی مورد توجه قرار می گیرد و بعد به بوته فراموشی سپرده می شود، این رویکرد از نکات مهمی است که مانع پیشرفت کشور شده است و برای اجرایی شدن آن نیازمند یک همت جدی هستیم.
نگارنده: لیلا امیری انتهای پیام/۲۰۰۲/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان