۰۶/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۵ سه شنبه

صبح قزوین پیشتازی شهرداری محمدیه در اجرای طرح تفکیک زباله در استان/ ایران رتبه نهم در تولید و انتشار پلاستیک در جهان را داراست
کد خبر: ۳۴۱۱۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون خدمات شهری شهرداری محمدیه بیان کرد:

پیشتازی شهرداری محمدیه در اجرای طرح تفکیک زباله در استان/ ایران رتبه نهم در تولید و انتشار پلاستیک در جهان را داراست

معاون خدمات شهری شهرداری محمدیه بااشاره به پیشتازی محمدیه در اجرای طرح تفکیک زباله در استان گفت: کشورمان در میزان تولید و انتشار پلاستیک در طبیعت رتبه نهم را در بین ۲۳۴ کشور دنیا داراست که این امر جای نگرانی و تامل دارد.

پیشتازی شهرداری محمدیه در اجرای طرح تفکیک زباله در استان/ ایران رتبه نهم در تولید و انتشار پلاستیک در جهان را داراست

حسین عطایی‌فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با عملکرد شهرداری محمدیه در اجرای طرح تفکیک زباله اظهار کرد: در راستای فرهنگ سازی جمع آوری صحیح پسماندها ما اقدام به اجرای کارگاه‌های آموزشی با شعار هر روز یک پلاستیک کمتر در شهر محمدیه کردیم.

وی افزود: از سال ۹۲ با انجام مطالعاتی دقیق، نیاز سنجی و تامین ملزومات جداسازی زباله‌های خشک از تر در سطح شهر را شروع کردیم و این پروژه در حال انجام است و منطقه شهری یک و دو محمدیه با پیشرفت ۸۰ درصد و با تحویل سطل‌های بازیافت در این طرح سهیم شدند.

عطایی‌فر یادآور شد: با یک برنامه مدون و مشخص در حال جمع آوری زباله‌های خشک هستیم که مزایای این طرح کمتر شدن میزان زباله برای خارج کردن از شهر است  به طور طبیعی استفاده بهینه از زباله است که اصلطلاحا به آن طلای کثیف می‌گویند.

وی با بیان اینکه در زباله های خشک و تر هدف تفکیک اجزای قابل بازیافت شهری است اذعان کرد: هدف ما این است اجزای قابل بازیافت در اختیار صنایع و صنوفی قرار گیرد که بتواند این مواد دوباره به چرخه تولید بازگردانده شود؛ انواع فلزات، پلاستیک‌ها و ظروف یکبار مصرف از این مقوله می‌باشند که می‌خواهیم با برنامه سه ساله شهر محمدیه را از این لحاظ در رتبه خوبی قرار دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری محمدیه ادامه داد: خوشبختانه شهرداری شهر محمدیه جزء شهرداری‌های پیشرو در طرح بازیافت و تفکیک زباله در استان بوده است که بعد از شهرداری قزوین این اقدام را شروع کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: اجرای طرح جداسازی پسماند با توجه به احتساب خانوارهای محمدیه که در حدود ۱۸ هزار جمعیت است باید فاز به فاز صورت گیرد زیرا فقط بحث تحویل سطل به کارکنان شهرداری نیست بلکه سازو کار جمع آوری مناسب و به موقع زباله‌های خشک باید انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه ما توانسته‌ایم موسسات و ادارات و مدارس و مساجد را سریعتر مورد پوشش طرح تفکیک زباله قرار دهیم خاطرنشان کرد: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بروشورهای آموزشی و آگهی های تبلیغاتی و کارهای میدانی آموزش های لازم را در اجرای بهتر این طرح تداوم می دهیم.

وی افزود: عمده فرآیند این طرح بحث سرمایه گذاری است که ما با یک شرکت معتبر تفکیک زباله و جمع آوری از طریق بخش خصوصی همکاری می کنیم و چشم داشتی به منافع و برگشت سرمایه خود نداریم؛ زیرا در ابتدا بخش زیادی از هزینه ها را در مدت چند سال تقبل کرده ایم و اگر این طرح درست اجرا شود بخشی از هزینه ها جبران خواهد شد.

عطایی فر در ادامه گفت: شهرداری ها در بسیاری از مقولات مانند فضای سبز، مبلمان شهری، تامین رفاه برای شهروندان دید اقتصادی ندارد و فقط توصیه شهرداری این است که برای حفظ محیط زیست استفاده از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف را کمتر کنند زیرا نایلون ها و مواد پلاستیکی برای بازگشت به طبیعت نیاز به گذشته ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال دارند.

وی در پایان اذعان داشت: کشورمان در میزان تولید و انتشار پلاستیک در طبیعت رتبه نهم را در بین ۲۳۴ کشور دنیا داراست که این جای نگرانی و تامل دارد و برای حفظ محیط زیست باید با ارائه آموزش های لازم به مردم جلوی وقوع فاجعه را بگیریم.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان