۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مجموعه ارس‌های روستای تلاتر در میراث ملی طبیعی به ثبت رسید
کد خبر: ۳۳۲۸۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۹ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

به همت میراث فرهنگی قزوین؛

مجموعه ارس‌های روستای تلاتر در میراث ملی طبیعی به ثبت رسید

به منظور حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند طبیعی مجموعه ارس‌های کهنسال روستای تلاتر واقع در منطقه الموت غربی به همت میراث فرهنگی قزوین در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.

مجموعه ارس‌های روستای تلاتر در میراث ملی طبیعی به ثبت رسید
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده ثبتی مجموعه ارس‌های کهنسال روستای تلاتر بخش الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این آثار ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با اشاره به ویژگی‌های این آثار ارزشمند طبیعی استان بیان کرد: ارس‌های کهنسال روستای تلاتر با میانگین سنی 1000 تا 1200 سال در نزدیکی این روستا و بر روی تپه‌ای که بقعه امامزاده افضل تلاتر در آنجا واقع شده قرار دارند.

این مسئول ادامه داد: بیش از 20 اصله ارس در این محدوده برای ثبت شناسایی شده است و به دلیل آب و هوای مطلوب منطقه اکثر آنها سالم و از شرایط مناسبی برخوردارند.

وی تصریح کرد: آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم آنها بر عهده این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آثار شود، ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآور شد: در این جلسه همچنین سه اثر طبیعی دیگر استان شامل درخت چنار کهنسال روستای زیاران آبیک، درخت داغداغان کهنسال روستای پررود و چنارهای کهنسال روستای جوینک در الموت غربی به ثبت رسیدند و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به 37 عدد افزایش یافت.

وی ابراز کرد: درخت ارس از نظر آبخیزداری دارای اهمیت بالایی بوده و می‌تواند در مناطق كم آب و خشك نیز رشد كند. این گونه قادر است پس از ۵ تا ۶ ماه بدون نیاز به آب، فصل خشك را تحمل کند.

حضرتی در پایان گفت: صبر و مقاومت در برابر خشكی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از ۳ هزارمتری از سطح دریا و سرسبزی از ویژگی‌های این درخت بوده كه توسعه كاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاك را در كشور كاهش می‌دهد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان