۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حجت الاسلام نبویان: برجام دانش هسته‌ای ایران را نابود کرد/ شکوری‌راد: برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت!!
کد خبر: ۳۳۲۷۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۶ ساعت: ۱۲:۹ ↗ لینک کوتاه

در مناظره جنجالی برجام در قزوین مطرح شد:

حجت الاسلام نبویان: برجام دانش هسته‌ای ایران را نابود کرد/ شکوری‌راد: برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت!!

مناظره جنجالی برجام با حضور نبویان و شکوری راد در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام نبویان: برجام دانش هسته‌ای ایران را نابود کرد/ شکوری‌راد: برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت!!
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ مناظره‌ای به مناسبت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشجویان با موضوع «برجام و CFT؛ داده‌ها و گرفته‌ها» با حضور سید محمود نبویان نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت اسلامی شب گذشته(یکشنبه) در سالن اجتماعات امیرکبیر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام نبویان به عنوان اولین مناظره کننده اظهار کرد: من دبیر کمیسیون بررسی برجام مجلس بودم ؛ برجام ۶جزو دارد که یک متن و ۵ ضمیمه است و ضمیمه اول تعهدات ایران است.

وی افزود: ما در نطنز غنی سازی سه و نیم درصد تا ۵درصد و ۲۰ درصد داشتیم؛ به دلیل کمبود منابع آبی بشر به دنبال تولید برق هسته‌ای است و امریکا بیش از ۱۰۰ راکتور هسته‌ای تولید برق دارد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: طبق بررسی‌ها ملت ایران برای تامین برق بدون نیاز به آب نیازمند ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای است و مجلس هفتم هم مصوب کرده است اما اکنون تنها یک راکتور ۱۰۰۰مگاواتی بوشهر را داریم؛ چرا؟ چه کسانی جلو پیشرفت هسته‌ای ایران را گرفتند.

وی اضافه کرد: این راکتور در بوشهر نیازمند ۹۰ تن عنی سازی ۳ونیم تا۵درصد است درواقع سالانه ۳۰تن غنی سازی هستیم و سایت نطنز برای تولید این میزان به وجود آمد، ظرفیت نطنز ۴۵ هزار سانتریفیوژ است و در نطنز ۲۰درصد غنی سازی هم تولید می‌شد که بیماران سرطانی به آن نیاز دارند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: امریکا در برجام از آقای ظریف تعهد گرفت که هرچه غنی سازی۲۰ درصد داریم از بین ببریم و ۳سال است که یک گرم ۲۰درصد تولید نکرده‌ایم و این درحالی است که در زمان آقای جلیلی یازده تن ۳نیم تا ۵درصد غنی سازی می‌کردیم.

وی افزود: امریکا دستور داد حتی حق نگهداری غنی سازی ۳نیم تا ۵درصد را ندارید و باید بسوزانید و یا به خارج بفرستید؛ در نطنز ۳نسل سانتریفیوژ داریم و دانشجویان این مملکت تا۸ نسل هم توانستند بسازند اما در برجام امریکا دستور داد حتی بالای نسل یک هم نباید داشته باشیم.

نبویان بیان کرد: فقط صنعت هسته‌ای به دستور امریکا جمع نشد بلکه دانش هسته را نابود کردند و اکنون بسیاری از دانشمندان و متخصصان هسته‌ای کشور از فعالیت بازماندند و برخی از آن‌ها در ادارات مشغول به کار شدند و از ظرفیت دانش این دانشمندان بی‌بهره مانده‌ایم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: سایت نطنز تقریبا برچیده شد و از ۲۰درصد غنی سازی به ۳/۶۷ درصد رسیدیم، چرا؟ چون به تعبیر عده‌ای امریکا کدخدای جهان است!

علی شکوری راد در ادامه اظهار کرد: صورت مسئله این است، ما کشوری هستیم که انقلاب کردیم، انقلابی که اصیل بود و علیه استبداد و امریکا و شوروی ایستادیم و شعار "نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی" سر دادیم که نه شرقی با ازبین رفتن شوری تحقق یافت.

وی افزود: ما این شعار را در برهه‌های مختلف دنبال کردیم و امریکا تا جایی که توانست ایران را در فشار گذاشت، همیشه در رویارویی مستمر با امریکا بودیم و افتخار می‌کنیم که در چنین رویارویی هستیم و پایداری کردیم.

شکوری راد بیان کرد: ایران بعد از جنگ به این نتیجه رسیده بود که به تکنولوژی هسته‌ای نیاز دارد، در حال که ما به قرارداد "ام پی تی" ملحق شده بودیم؛ اما فعالیت‌هایی در رابطه با گسترش تکنولوژی هسته‌ای صورت گرفت.

دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: تکنولوژی هسته ای امر ممنوعه‌ای نیست و کشورها می‌توانند از آن برخورداری باشند و مغایرتی هم با "ام پی تی" ندارد و معاهده “cpt” برای کشورهایی است که دست به تولید سلاح هسته ای می‌زنند و مانع آن می‌شود.

وی افزود: داشتن تکنولوژی هسته‌ای حق هر کشوری است و ایران هم از آن مستثنی نیست و از آن برخوردار است، اما کاری که صورت گرفت این بود که این فرایند را برخلاف تعهدی که وجود داشت به صورت پنهانی انجام داد.

شکوری راد اضافه کرد: این باعث شد وقتی کشورهای دیگر متوجه شدند فعالیت‌های هسته ای ایران به صورت پنهانی انجام می‌شود، سوء‌ظن پیداکنند و درواقع مشکل از جایی شروع شد که جامعه جهانی نسبت به دانش هسته ‌ای ایران دچار سوءظن شد و این مبنای فشارهای بین‌المللی شد.

وی ادامه داد: تحریم‌ها و فشارهایی که بعدها بر ایران وارد شد به این دلیل بود که جامعه جهانی گفتند چرا تکنولوژی هسته ای را دور از چشم جهانیان و برخلاف "ام پی تی" انجام شده است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت اذعان داشت: سال گذشته اسرائیلی‌ها ۵۰۰کیلو از مدارک آن دوران را از ایران دزدیدند که دلالت بر فعالیت هسته ای ایران تا قبل از سال ۲۰۰۹ داشت و دیدیم که نتانیاهو با آن مدارک یک شو اجرا کرد، اما کسی به او اعتنا نکرد چون این اسناد مربوط به دورانی است که دیگر ایران تعهد داده بود فعالیت‌هایش به صورت شفاف باشد و تا به امروز این شفافیت ادامه داشته است.

وی ادامه داد: اگر آن زمان فعالیت‌های هسته‌ای با آگاهی آژانس هسته‌ای انجام می‌شد دیگر تخلف نبود درواقع هیچکدام از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تخلف نبود بلکه فقط پنهانی بودن آن دلالت بر تخلف داشت.

شکوری راد اذعان داشت: بعد از این حساسیت‌ها بود که مقام معظم رهبری فتوا دادند؛ ساخت سلاح هسته‌ای حرام است و اعلام کردند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و دولت جمهوری اسلامی تلاش کرد تا اعتماد سازی به وجود آید و به جهان نشان دهد که اگر انرژی هسته ای داریم برای ساخت سلاح نیست بلکه برای تولید تکنولوژی و بهره مندی از آن است.

نبویان در ادامه این مناظره گفت: آقای روحانی و آقای ظریف از سال ۸۲ تا ۸۴ و در عصر حاضر مسئول مذاکرات هسته ای ایران شدند، آقای روحانی در کتاب خود می‌گوید: من از سال ۲۰۰۳ وارد مسئله هسته ای شدم و بیش از ۱۰۰۰ گزارش به سازمان دادم.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا هیچ وقت چنین گزارشی به آژانس نمی‌دهد؛ در حالی که آقای شکوری راد می‌گویند فعالیت هسته ای ایران تا ۲۰۰۹ مخفیانه بوده است.!

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل ما مخفی کاری نیست؛ مگر الان مخفی کاری داریم؟ مگر در "ام پی تی" عضو نیستیم؟ ماده ۴ این معاهده می‌گوید اگر هر کشوری فعالیت صلح آمیز هسته ای دارد در مرحله تحقیق، تولید و توسعه هسته ای به هر مقداری که نیاز دارد می‌تواند استفاده کند و آژانس هزاران بار اعلام کرد فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است اما مگر اجازه می‌دهند؟ پس چرا ملت ایران حق ندارد ۲۰ درصد غنی سازی داشته باشد و تمام فعالیت‌ها محدود است چراکه تمام این‌ها بهانه است.

نبویان گفت: در سایت فردو۳ غنی سازی نیم تا ۵ درصد و ۲۰ درصد برای حل مشکل مردم داشتیم که امریکا در برجام گفت غنی سازی ممنوع و ۳سال است که متخصصین ما حق یک گرم غنی سازی را ندارند؛ در برجام تعهد دادند دانش هسته را از بین ببریم.

وی بیان کرد: در برجام دیپلماسی ذلیلانه، دیپلماسی قرآنی را زیر پا گذاشت. قرآن می‌فرماید؛ لبخند به دشمن که امروز راس آن امریکاست، پذیرش همکاری، محبت به امریکا و ولی گرفتن و ولایت و رهبری امریکا ممنون است، انبیا آمدند که فقط با کدخدایان بجنگند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: در دیپلماسی قرآنی اول “مرگ بر امریکاست” اما دیپلماسی لیبرال را آوردند که نتیجه آن ذلت بود یه طوری که حتی مکان یابی انبار سانتریفیوژهای جمع آوری شده را هم باید از امریکا اجازه بگیرند.

شکوری راد در ادامه مناظره گفت: همه از این موضوع و از بین رفتن بخش اعظم دانش هسته‌ای ناراضی هستیم، اما بحث این است که انتخاب بین بد و بدتر بود؛ بعضی وقت‌ها لازم است یکسری کارها انجام شود و برجام برای خروج از زیر بار تحریم‌های شدید امضا شد.

وی عنوان کرد: در همان دوران هم مذاکره انجام می‌شد و تا دولت آقای روحانی ادامه یافت و علت اینکه همان موقع هم مذاکره شروع شد به خاطر این بود که امریکا و غرب به ما زور می‌گویند و برای حفظ منافع ملی مذاکره را شروع کردیم.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: این طور نیست که کسی از برجام خوشش بیاد این تحمیلی است که ۵+۱ برما داشت و هنر برجام این است که ما با کمترین امتیازی که دادیم توانستیم منافع خود را حفظ کنیم و اکنون در یک موقعیت برتری قرار داریم.

شکوری‌راد اضافه کرد: برجام کار درستی بود که انجام شد و ناچار شدیم این تفاهم را انجام دهیم که تفاهم خوبی هم بود؛ ما قبول داریم که بخش اعظمی از تکنولوژی هسته ای را از دست دادیم اما این‌ها را براساس ضرورت و برای خارج از تحریم‌های سخت بود و بعد از آن صادرات نفت ما بیش از ۳برابر شد.

وی ادامه داد: در این مدت نفت صادر کردیم، صندوق ذخایر را پر کردیم و توانستیم جان بگیریم و می‌توانیم قوی‌تر صحبت کنیم و این‌ها دستاورد برجام است و حدود ۳سالی را به ما تنفس داد.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: با برجام توانستیم اجماع جهانی را به امریکا بکشانیم این هم دستاورد است و باید بین اروپا و امریکا شکاف ایجاد کنیم.

شکوری‌راد عنوان کرد: چیزی که ما از دست دادیم قابلیت تولید بمب هسته‌ای بود و من قبول دارم که داشتن سلاح هسته ای بازدارنده است، اما اینکه بخواهیم این ترس را در دشمن ایجاد کنیم چقدر باید از مردم هزینه کنیم.

وی اذعان داشت: ما می‌توانیم هر زمان هم که بخواهیم از برجام خارج شویم و برجام برای هر دو طرف خوب بود و دستاوردهایی داشت چون اگر برای ما منفعتی نداشت چرا ترامپ و نتانیاهو بر بد بودن این توافق اذعان می‌کنند؟ به خاطر اینکه ایران امتیازات زیادی گرفت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت و این کاربسیار بزرگی بود انجام شد اما ما برجام را با خون و دل پذیرفتیم چون انتخاب بین بد و بدتر بود.

نبویان در بخش بعدی مناظره خود گفت: تحریمی که ایران اکنون قرار دارد در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی سابقه ندارد و این بعد از برجام اتفاق افتاد و امروز یک بانک با ما کار نمی‌کنید.

وی افزود: امروز تحریم‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که آن زمان انرژی هسته ای را داشتیم اما امروز این دانش را از دست دادیم و تورم ۸۰ درصد شده و هیچ رابطه بانکی با کشورهای دنیا نداریم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: برجام کشور را به سمت جنگ برده است؛ چرا اسراییل جرات حمله به ما را نداشت چون به برکت دانشجویان کشور راکتور راه‌اندازی و سالانه ۹کیلو پلوتونیوم تولید می‌شد که دستور دادند این راکتور نابود شود.

نبویان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در برجام خط قرمز تعیین کردند، افزود: امریکا در برجام دو شرط گذاشت که اول تعهدات را باید انجام دهیم و بعد هم سازمان ملل تضمین و راستی آزمایی کند.

وی افزود: متاسفانه برجام امکان دسترسی به مناطق نظامی ما را به دشمن داد و این درحالی بود که مذاکره کنندگان اصلی ما حتی یکبار هم متن برجام را نخواندند و بند ۷۴ تا ۷۸ برجام مربوط به دسترسی به مناطق نظامی کشور است.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: امروز امریکا و اروپا تقسیم کار کردند، امریکا از برجام خارج شد و اروپا باقی ماند و در این بازی ایران را تحت فشار قرار دادند و شرط جدید گذاشتند که اگر حاج قاسم سلیمانی را تحویل دهید مبادلات بانکی را برمی‌گردانیم.

نبویان گفت: متاسفانه امروز خانه‌ای نیست که بیکار نداشته باشیم و کارخانه ها تعطیل شده است و اگر به گفته آقای روحانی تورم ۴۰درصد را تحویل گرفتند امروز بالای ۸۰ درصد است.

وی بیان کرد: چند درصد از پول فروش نفت به کشور برمی‌گردد؟ برجام یعنی از بین رفتن اقتصاد کشور.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: خروجی لایحه fatf یعنی مجرم شناختن مدافعان حرم و تحویل حاج قاسم سلیمانی است و کشور را به ناامنی می‌کشاند.

در پایان این مناظره فرصتی برای پرسش و پاسخ دانشجویان اختصاص یافت اما علی شکوری راد با عنوان اینکه فقط تا ساعت ۲۰ می‌تواند حضور یابد، بدون پاسخ به سوالات جلسه را ترک کرد که واکنش دانشجویان را در پی داشت.
انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان