۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین عدم اجرای توسعه کشاورزی و احیای دشت قزوین/ مصوبات سفر رهبری بر زمین مانده است!
کد خبر: ۳۳۲۷۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۵ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

به بهانه سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین؛

عدم اجرای توسعه کشاورزی و احیای دشت قزوین/ مصوبات سفر رهبری بر زمین مانده است!

انتظار این است استاندار قزوین، تبیین فرمایشات، منویات و مصوبات رهبرمعظم انقلاب و ابلاغ دستورات لازم و کاربردی و عملیاتی به دستگاه‌های ذیربط را بعنوان ره آورد این سفرشیرین و ماندگار به مردم قزوین هدیه کنند.

عدم اجرای توسعه کشاورزی و احیای دشت قزوین/ مصوبات سفر رهبری بر زمین مانده است!
صبح قزوین ؛____محمدرضا خوش عقیده.

14 سال پیش، مردم شریف قزوین در یکی از روزهای نه چندان سرد پاییز 82 بی صبرانه انتظار رهبر و مقتدا و پیشوایشان را می‌کشیدند و خاطرات آن روز فراموش نشدنی و زیبا در اذهان اهالی کهن شهر قزوین حک شده است.

25 آذر ماه سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به استان قزوین است و این ایام تداعی کننده خاطرات خوب 4 روزه مردم شهیدپرور قزوین در کنار رهبر انقلاب است. لذا در کنار مرور خاطرات شیرین روزهای پایانی آذر82، بازخوانی فرمایشات و دستورات معظم له در حاشیه دیدارها و جلسات متعدد در استان قزوین ضروری بنظر می‌رسد. از این رو تلاش بر این است در این نوشتار بطور اختصار و موضوعی به بیان مطالب کلیدی و جهت دار رهبر معظم انقلاب اشاره شود.

قابل ذکر است که منظومه وار دیدن مجموعه سخنان و بیانات رهبر معظظم انقلاب نکته ای است که هر چند کاری مشکل و نسبتا پیچیده است لکن برای فهم درست مطالب ضروری است.

معمولا رهبر معظم انقلاب، موضوعات را از جنبه‌های متنوع در سخنان مختلف خود تبیین می‌کنند که این مجموعه بیانات، تشکیل یک منظومه مفهومی را می‌دهند و ساختار و نظامی خاص بر آن حکم فرماست.

تکرار بسیاری از مطالب مرتبط با مشکلات مردم قزوین در سخنرانی‌های مختلف پاییز82 نشانگر اهمیت و لزوم بررسی دقیق تر آنها و بسیج دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع پر تکرار مطروحه است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سفر به استان قزوین با اقشار و گروه‌های مختلف دیدار داشتند که از جمله مهمترین آن دیدارها می‌توان به پنج مورد (دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین 25/09/82 – دیدار با طلاب و روحانیون و اساتید حوزه‌های علمیه قزوین 25/09/82 – دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران قزوین 27/09/82 – دیدار با مسئولان استانی و جمعی از وزرای دولت هشتم 27/09/82 و دیدار با جمعی از نخبگان و دانشگاهیان قزوین در 28/09/82) اشاره کرد که مطالب مهم و راهگشایی در این پنج دیدار نهفته است.

ذکر مفصل بیانات ایشان در این مجال نمی‌گنجد ولی بطور کلی فرمایشات ایشان در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی خلاصه می‌شود. موضوعاتی که سال‌هاست مورد توجه اندیشمندان، صاحبان اندیشه و اصحاب رسانه و جامعه ایرانی است.

بیان شیوا و توأم با تفصیل رهبر انقلاب در باب گذشته درخشان فرهنگی شهر قزوین و ذکر فضائل بزرگان و علمای شاخص و نامدار و صاحب عنوان ادوار مختلف قزوین از جمله حضرات آیات شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، سیدموسی زرآبادی، شهید ثالث، ملامحمدتقی برقانی و ملا محمدصالح برقانی و همچنین شهدای شاخص قزوین از جمله شهیدان، رییس جمهور محمدعلی رجایی و عباس بابایی و سیدآزادگان مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی و سه هزار شهید استان قزوین موئد اهمیت غیرقابل انکار و ظرفیت قابل اتکای فرهنگی مردم قزوین است.

تکرار این تعاریف و اشارات در دیدار با طلاب و روحانیون و دانشگاهیان و نیز خانواده معظم شهدا و ایثارگران قزوین، باید فتح بابی شود برای تبیین این پیشینه درخشان فرهنگی و ارائه الگوی برتر سبک زندگی اسلامی برای جوانان و نوجوانان و اهالی قزوین. موضوعی که متاسفانه آنچنان که در خور آن است، به آن پرداخته نشده و امروز شاهد غربت و مهجوریت بخش قابل توجهی از این پیشینه تاریخی و فرهنگی در قزوین هستیم.

امروز در دوران پرفراز و نشیب جدال سنت و مدرنیته و تقابل بی رحمانه اما بزک شده فرهنگ متعالی اسلامی-ایرانی با فرهنگ منحط غربی، لازم است همه صاحبان اندیشه، فضلاء و اساتید و دانشجویان، سازمان‌ها و ادارات دولتی متولی فرهنگ و گروه‌ها و تشکل‌های خودجوش مردمی فعال در حوزه فرهنگ برای احیاء و نجات سرمایه فرهنگی قزوین، نگاهی نو و تلاشی مضاعف داشته باشند که خود تفصیلی مجزی می‌طلبد.

اما بخش دوم بیانات سلسله وار رهبر حکیم انقلاب در پنج سخنرانی یاد شده، توجه و تاکید بر ظرفیت‌های اقتصادی قزوین در راستای نجات معضلات اجتماعی از جمله بیکاری و فقدان اشتغال پایدار است.

مشکلاتی که با گذشت قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی وگذشت 14 سال از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به قزوین و روی کار آمدن 5 دولت در طول این 14 سال، همچنان در صدر مشکلات قزوین بوده و به دغدغه اصلی جوانان و مردم فهیم و قانع قزوین بدل شده است.

توجه به استعدادهای کشاورزی قزوین؛ تبیین انتظارات مردم از مسئولین قوه مجریه از جمله ازدواج و تحصیل و رفع بیکاری و گرانی و همچنین لزوم پیگیری مسئولان بومی استان برای حل مسائل مطرح شده محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اقشار مختلف قزوین بود.

همچنین، دستور پیگیری دائمی شخص استاندار قزوین از مرکز برای اجرای تعهدات و مصوبات سفر؛ توسعه بخش کشاورزی و آب رسانی به دشت حاصلخیز قزوین به مثابه یک پروژه بسیار مهم و درجه یک ملی؛ جامع نگری و برنامه ریزی پیشرفت صنعتی قزوین (دستور مستقیم رهبرانقلاب به آقای اسحاق جهانگیری – وزیر وقت صنعت و معدن)؛ مراقبت از تجاوز بخش صنعت به مرزهای بخش کشاورزی؛ توجه جدی به اشتغال جوانان؛ توجه به قابلیت های بی نظیر دشت قزوین برای پیشرفت بخش کشاورزی و نیز ساماندهی و آسیب شناسی تعطیلی واحدهای صنعتی قزوین از جمله مهمترین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مسئولان استانی و جمعی از هیات وزیران حاضر در جلسه استان قزوین بود.

از سویی دیگر، شناخت ظرفیت‌ها و نقاط قوت فراوان قزوین در ابعاد اقتصادی؛ مراقبت از حُسن عمل دستگاه‌های اجرایی استان و به یاد داشتن مؤاخذه الهی بعنوان وظیفه همیشگی مدیران؛ توسعه بخش پژوهش و اتصال دانشگاه و صنعت و تحقق اصل اقتصاد دانش بنیان؛ نگاه درون گرایانه برای پیشرفت قزوین (توجه به ظرفیت های درونی استان)؛ ایجاد شهرک‌های تحقیقاتی؛ توسعه بخش تعاونی در راستای حل بحران بیکاری؛ توجه جدی به رشد کشاورزی دشت قزوین بعنوان سیاست مبنایی پیشرفت استان قزوین؛ جهت گیری توسعه صنعتی متناسب با کشاورزی قزوین و حفظ هویت فرهنگی قزوین به عنوان ضامن هویت اقتصای و سیاسی استان قزوین از جمله مهمترین محورهای بیانات امام خامنه ای در دیدار با نخبگان و دانشگاهیان قزوین بوده است.

بدون تعارف باید اعتراف کرد که مرور بیانات مطرح شده در کنار بروز مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی از جمله تعطیلی واحدهای صنعتی قزوین و رشد فزاینده بیکاری جوانان و کوچک تر شدن سفره مردم، همگی گواه عدم توجه یا حداقل کم توجهی مسئولان استانی قزوین در ادوار مختلف و دولت‌های مختلف به فرمایشات و دستورات صریح و البته کلیدی و راهگشای رهبر عزیز انقلاب است.

امروز پس از گذشت 14 سال از تبیین سیاست‌های مبنایی پیشرفت اقتصادی قزوین توسط مقام معظم رهبری و در پی آن تائید و تحسین کارشناسان اقتصادی و نیز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر، متاسفانه ظرفیت بی نظیر کشاورزی قزوین بعنوان نقطه قوت و قابل اتکا و برگ برنده اقتصادی مغفول مانده است و کمتر کشاورز و حتی سرمایه گذاری حاضر است در این حوزه سرمایه گذاری کند. اینک تخریب و واماندگی باغات سنتی قزوین و واردات انواع میوه جات و محصولات کشاورزی به قزوین گواه این مدعاست.

از سویی دیگر تعطیلی کارگاه‌های کوچک و بزرگ واحدهای صنعتی و تولیدی قزوین در شهرک‌های صنعتی البرز و کاسپین و لیاء و تعدیل نیروی کار آنها، امروز به مشکلی لاعلاج تبدیل شده است.

بروز انواع مشکلات و معضلات اجتماعی از جمله نزاع و درگیری، سرقت‌های کوچک و بزرگ، شغل های ناپایدار و فصلی و خیابانی، بدهی‌های بانکی و مشکلات خانوادگی از جمله کاهش رغبت فرزند آوری و حتی افزایش نرخ طلاق حاصل سیاست‌های غلط اقتصادی و عدم توجه به ظرفیت‌های بخش صنعتی و کشاورزی قزوین و نادیده گرفتن حق طبیعی مردم شهری است که روزگاری نه چندان دور درآمد سرشار از فعالیت‌های اقتصادی و رونق کسب و کار در شهرک های صنعتی آن شهره خاص و عام بود. اشتغال هزاران نفر از مردم قزوین در واحدهای صنعتی استان و حتی پوشش بخش قابل توجهی از جوانان بیکار استان‌های همجوار نیز مطلب فوق را تائید می‌نماید.

با این اوصاف نباید انصاف را از یاد برد و لازم است در اینجا به اقدامات کم و بیش اما سطحی و موضعی تعدادی از مدیران پیشین استان، در راستای تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین اشاره کرد. اما آنچه امروز بعنوان یک ضرورت انکار ناپذیر و حیاتی پیش روی ماست، تعجیل در تغییر سیاست های مدیریتی استان و توجه جدی و برنامه ریزی دقیق برای احیای بخش کشاورزی و صنعت قزوین است.

در این راستا، بکارگیری مدیران بومی و دلسوز قزوینی، ارائه فرصت مناسب به آنها، پرهیز از تغییرات سیاسی و حزبی مدیران اجرایی استان و همچنین بهره مندی از کانون‌های اندیشه ورز تخصصی و دانشگاهی و ایجاد و حمایت از شهرک‌های تحقیقاتی، می‌توانند در رسیدن به اهداف مطلوب و نجات بخش اقتصاد قزوین موثر باشند.

شایسته است در چهاردهمین سالگرد حضور مقام معظم رهبری در استان شهیدپرور قزوین، مسئولان استانی و در رأس آن شخص استاندار فهیم قزوین جناب آقای زاهدی، تبیین فرمایشات، منویات و مصوبات رهبرمعظم انقلاب و ابلاغ دستورات لازم و کاربردی و عملیاتی به دستگاه‌های ذیربط را بعنوان ره آورد این سفرشیرین و ماندگار به مردم قزوین هدیه کنند.

امید است همه دلسوزان نظام و انقلاب و همه مدیران دستگاه‌ها و صاحبان قلم و تریبون و دانشگاهیان عزیز، ضمن کسب آگاهی و مطالبه جدی مصوبات سفر رهبری به قزوین، مدیران ارشد استان را در ترسیم افقی واقع بینانه و روشن برای نجات شهر من یاری رسانند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان