۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین طرح کوپه دانایی در قزوین اجرا می‌شود/ عضویت رایگان در کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب
کد خبر: ۳۳۱۹۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۳ ساعت: ۷:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان:

طرح کوپه دانایی در قزوین اجرا می‌شود/ عضویت رایگان در کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از اجرای طرح کوپه دانایی به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قزوین خبر داد.

طرح کوپه دانایی در قزوین اجرا می‌شود/ عضویت رایگان در کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ رویا اسماعیلی در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب در سالن جلسات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: از ۲۴ آبان ماه تا یک آذر به عنوان هفته کتاب با شعار «حال خوش خواندن» نامگذاری شده که به همین مناسبت برای این ایام برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: کتاب منبع تغذیه فکری و روحی انسان است که تاثیر بسیاری در زندگی افراد دارد و موجب تقویت حافظه، افزایش آگاهی، گسترش دایره لغات، افزایش تمرکز، بهبود مهارت نوشتن، آرامش خاطر و مهارت تفکر تحلیلی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: کتاب یک سرگرمی رایگان برای زندگی با کیفیت است و کتابخانه‌ها نقش مهمی در تربیت شهروندانی سالم، آگاه، متعهد و مسئول دارند.

فعالیت 67 کتابخانه در سطح استان قزوین
وی از کتابخانه‌ها به عنوان پایگاه‌های مهم و فعال فرهنگی یاد کرد و گفت: فعالیت‌های مهم فرهنگی در کتابخانه‌ها شکل گرفته و محفلی برای پرورش اندیشه‌های سالم است.

اسماعیلی با اشاره به رسالت مهم کتابخانه‌ها بیان کرد: بحث حقوق شهروندی، عفاف و حجاب و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در راس برنامه‌ها و سیاستگذاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دارد.

وی عنوان کرد: برای نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در جامعه نیاز به ارائه راهکار و یک عزم و اراده ملی و مشارکت همگانی انجمن‌ها، خانواده‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، جامعه مهم و اثرگذار روحانیت، آموزش و پرورش، حوزه هنری و سایر ارگان‌ها است تا یک موج و حرکت تاثیرگذار در جامعه ایجاد شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عنوان کرد: سه عنصر مهم در ایجاد فرهنگ مطالعه خانواده، مدارس و رسانه‌ها هستند که همکاری و مشارکت آنها تاصیر به سزایی در اشاعه فرهنگ مطالعه در جامعه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مدارس هم در افزایش میل و رغبت دانش‌آموزان به مطالعه نقش مهمی دارند؛ این در حالی است که تجهیز کتابخانه‌ها در مدارس ضعیف بوده و فکر اساسی برای ضرورت وجود کتابخانه در مدارس انجام نشده است.

اسماعیلی با اشاره به اجرای طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: به مناسبت روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، علاقمندان می‌توانند در روزهای ۲۴ و ۲۶ آبان‌ماه با مراجعه به کتابخانه‌های استان به عضویت رایگان کتابخانه درآیند.

کتاب‌درمانی راهکاری مهم برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
وی با اشاره به وجود67 کتابخانه عمومی در سطح استان قزوین گفت: هم‌اکنون بیش از90 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان قزوین هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با بیان اینکه کتاب‌درمانی راهکاری مهم در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است؛ تصریح کرد: استان قزوین در سال جاری در حوزه تامین منابع کتاب رتبه برتر را به خود اختصاص داد و همچنین انجمن کتابخانه‌های شهرستان البرز نیز به‌عنوان انجمن برتر کشوری معرفی شد.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: رسانه و صدا و سیما تاثیرگذارترین عنصری هستند که نقش پررنگی در اشاعه فرهنگ مطالعه دارند اما در سریال‌ها و برنامه‌ها و نمایش‌ها که مخاطبان خاص دارند، جای خالی معرفی کتاب مشهود است.

اجرای طرح کوله کتاب در مناطق صعب العبور
اسماعیلی عنوان کرد: امروزه دیگر روش‌های تبلیغی و ترویجی سنتی در امر تشویق افراد به مطالعه خیلی کارساز نیست؛ چراکه نسل کنونی علاقمند به استفاده از روش‌های نوین هستند لذا باید از فناوری و تکنولوژی روز برای این کار استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح کوله کتاب گفت: این طرح برای مناطق صعب العبور و محروم روستایی که امکان حضور نیست؛ به منظور در دسترس قرار دادن کتاب برای متقاضیان و علاقمندان به مطالعه با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها اجرا می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ادامه به اجرای طرح کوپه دانایی در استان قزوین به صورت پایلوت اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری مدیر راه‌آهن به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قزوین اجرا می‌شود. 

وی اضافه کرد: در طرح کوپه دانایی همان‌طور که در طول سفر با قطار منوی غذا در اختیار مسافران گذاشته می‌شود منوی کتاب هم ارائه می‌شود و علاقمندان می‌توانند با ارائه کارت شناسایی در طول مسیر از کتاب استفاده کنند.

اسماعیلی عنوان کرد: در اجرای طرح کوپه دانایی 5 هزار جلد کتاب کوتاه و کم حجم پیرامون موضوعاتی همچون حقوق شهروندی، خانواده، آموزش شهروندی، تغذیه، ورزش و سرگرمی در نظر گرفته‌شده است.

انتهای پیام/۷۰۰۳


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان