۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۱۰۰ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت حمایت بهزیستی/۴۰۰ خانواده در نوبت اخذ فرزندخواندگی هستند
کد خبر: ۳۱۵۲۶۱ نویسنده: بهاره رحمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۷ ساعت: ۱۵:۳۶ ↗ لینک کوتاه

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین اعلام کرد:

۱۰۰ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت حمایت بهزیستی/۴۰۰ خانواده در نوبت اخذ فرزندخواندگی هستند

معاون اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: هم اکنون ۷۰۰ خانواده برای فرزندخواندگی ثبت نام کردند که ۴۰۰ نفر از آنها دارای شرایط اولیه برای پذیرش فرزند هستند.

۱۰۰ کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت حمایت بهزیستی/۴۰۰ خانواده در نوبت اخذ فرزندخواندگی هستند
بهاره رحمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به شرایط فرزندخواندگی اظهار کرد: مطابق اصل ۲۱ و ۲۲ قانون اساسی حمایت از کودکان و زنان سرپرست خانوار به بهزیستی واگذار شده است که؛ در سال ۹۰ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست اصلاح شد و به تصویب نهایی رسید.

وی افزود: سه گروه مشمول دریافت کودک هستند که اولویت بندی می‌شوند براین اساس زوجینی که دارای فرزند نیستند، در اولویت اول قرار دارند و گروه دوم زنان مجرد یا مطلقه ای هستند که می‌توانند از هم جنس خود کودکی را به فرزند خواندگی بگیرند و گروه سوم خانواده‌هایی هستند که فرزند دارند اما متقاضی فرزند از بهزیستی هم هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بیشترین مراجعه کننده برای فرزندخواندگی گروه اول هستند که با شیوه‌های درمانی نتیجه نگرفتند، گروه دوم جامعه آماری کمی را تشکیل می‌دهند شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسند؛ اما آمار گروه سوم نسبت به گروه دوم بیشتر است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در استان قزوین همچون بسیاری از استان‌های دیگر تعداد خانواده‌هایی که نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، بسیار زیاد است؛ به طوریکه امسال ما بررسی درخواست‌های خانواده‌های بدون فرزند سال ۹۱ را شروع می‌کنیم.

رحمانی بیان کرد: یکی از سوالاتی که بعضا از سوی متقاضیان فرزندخواندگی مطرح می‌شود؛ این است که چرا با وجود تعداد بالای کودک در مراکز شیرخوارگاه و مراکز نگهداری از واگذاری کودک به این خانواده‌ها جلوگیری می‌شود.

طولانی بودن دوره انتظار برای متقاضیان فرزندخواندگی
وی اضافه کرد: در پاسخ این افراد باید گفت که کودک در سنین متفاوت در مراکز بسیار است اما نزدیک به ۹۵ درصد این کودکان، بدسرپرست هستند و ما نیز قاعدتا باید کودکان بی سرپرست را به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار کنیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تصریح کرد: کودکان مجهول الهویه که والدینشان مشخص نیست و همچنین کودکانی که دو سال از سپردن و اقامت آنها به مراکز بهزیستی می‌گذرد و در این مدت کسی از جد پدری سراغ آنها را نگرفته است و پیگیری‌های مددکاری نیز به نتیجه نرسیده باشد به دادگاه اعلام می‌شوند و عکس آنها در روزنامه چاپ می‌شود چنانچه باز هم کسی سراغ آنها نیاید جزء کودکان بی‌سرپرست شده و می‌توان به فرزندخواندگی سپرده شوند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از کودکان که در مراکز هستند به واسطه مشکلات خاصی که خانواده‌ها دارند نظیر آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد والدین، زندانی بودن والدین و بیماری صعب العلاج والدین بد سرپرست هستند که بیشتر آنها پس از مهیا شدن شرایط والدین به کانون خانواده خود برمی‌گردند.

رحمانی عنوان کرد؛ تعداد خانواده‌هایی که دارای فرزند نیستند خیلی زیاد بوده؛ از طرفی فرهنگ فرزندخواندگی و گرفتن فرزند از بهزیستی بالا رفته است؛ لذا با تعداد بالای خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی و تعداد کم کودکان دارای شرایط واگذاری مواجه هستیم که موجب شده نوبت انتظار خانواده‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد: در استان قزوین خانواده‌ها به طور میانگین شاید ۶ تا ۷ سال در نوبت انتظار بمانند؛ چراکه این موضوع وابسته به تعداد فرزندان و خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی دارد؛ چه بسا نوبت انتظار خانواده‌ها در بعضی استان‌ها کمتر باشد.

رحمانی با بیان اینکه بیشتر خانواده‌ها خواهان کودکان زیر دو سال به ویژه زیر یکسال هستند؛ گفت: به دلیل تعداد کم کودکان و تعداد بالای متقاضیان فرزندخواندگی، تناسبی بین تعداد خانواده‌های خواهان فرزندخواندگی و تعداد کودکان دارای شرایط واگذاری وجود ندارد.

این مسئول هدف اصلی در مراکز شبه خانواده بهزیستی را حفظ منافع عالیه کودکان عنوان کرد و گفت: همواره تلاش داریم که در جریان فرزندخواندگی آسیبی به کودک وارد نشود.

وی با اشاره به شرایط زوجین برای فرزندخواندگی تصریح کرد: افراد خواهان فرزندخواندگی باید ۵ سال از زمان ازدواج آنها گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشد؛ ضمن اینکه سن یکی از زوجین حداقل باید ۳۰ سال داشته باشد.

۷۰درصد متقاضیان فرزندخواندگی خواهان نوزاد دختر هستند
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین ادامه داد: داشتن تمکن مالی، بیمه، درآمد مناسب همچنین عدم سوء پیشینه و نداشتن بیماری صعب العلاج به ویژه در زوجه از دیگر شرایط زوجین متقاضی فرزندخواندگی است.

وی با اشاره به دلیل سخت گیری در واگذاری کودکان به خانواده‌ها گفت: متاسفانه در قانون کشور ما به فرزندخوانده هیچ ارثی تعلق نمی‌گیرد؛ لذا سازمان به فکر تامین آتیه کودک است؛ بنابراین برای پیشگیری از مشکلات احتمالی و تامین مالی آینده کودک باید خانواده‌ها بخشی از اموال خود را به منظور داشتن پشتوانه مالی به اسم کودک کنند.

رحمانی تصریح کرد: قانون فرزندخواندگی اکنون از نوزادی تا سن ۱۶ سالگی است و در استان قزوین بیشتر خانواده‌ها، خواهان نوزاد دختر هستند به طوریکه تقریبا ۷ درصد خانواده‌ها خواهان نوزاد دختر هستند.

وی با اشاره به آمار خانواده‌های در نوبت فرزندخواندگی در استان گفت: هم اکنون ۷۰۰ خانواده برای فرزندخواندگی ثبت نام کردند که ۴۰۰ نفر از آنها دارای شرایط اولیه برای پذیرش فرزند هستند.

این مسئول عنوان کرد: سال گذشته ۱۲ کودک به فرزندخواندگی و ۲ کودک به امین موقف سپرده شدند همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۳ کودک به فرزندخواندگی واگذار شدند.

وی در ادامه افزود: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۱۰۰ فرزند در شیرخوارگاه و خانه‌های کودک و نوجوان استان پذیرش شده و تحت حمایت قرار گرفتند که بیش از ۹۰ درصد این کودکان بدسرپرست هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تصریح کرد: هدف اصلی سازمان این است که کودکان در کانون خانواده زندگی کنند؛ لذا بعضی از اقوام نسبی یا سببی کودک که خواهان نگهداری کودک هستند اما مشکلات مالی دارند، تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: به ازای نگهداری هر کودک در خانواده ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که هم‌اکنون تعداد کودکان امدادبگیر بهزیستی ۲۶۳ نفر است.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان