۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین فقط ۴ شهرک صنعتی دارای فاضلاب محیط‌زیستی است/ سایت پرنده‌نگری در دشت الله‌آباد راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: ۳۱۲۳۲۷ نویسنده: حسن پسندیده تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل محیط زیست استان قزوین:

فقط ۴ شهرک صنعتی دارای فاضلاب محیط‌زیستی است/ سایت پرنده‌نگری در دشت الله‌آباد راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: در استان قزوین از ۹ شهرک صنعتی فقط ۴ شهرک دارای فاضلاب محیط زیستی است که به علت نبود این سیستم متاسفانه به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود.

فقط ۴ شهرک صنعتی دارای فاضلاب محیط‌زیستی است/ سایت پرنده‌نگری در دشت الله‌آباد راه‌اندازی می‌شود
حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: حوزه مدیریت پسماندها بسیار مهم است، با گذشت نزدیک ۲ دهه امروز باید کمترین دغدغه‌ها در حوزه پسماند وجود داشته است اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در کشور روزانه ۵۰ هزارتن پسماند خانگی و عادی تولید می‌شود، افزود: در استان قزوین روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن پسماند خانگی و شهری تولید می‌شود که ضرورت تفکیک پسماند از مبدا مهم است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: تفکیک پسماند از مبدا در قزوین در حالت خوشبینانه فقط ۴ درصد صورت می‌گیرد که این شرایط نگران کننده است؛ زیرا از برنامه‌ها عقب هستیم.

وی اضافه کرد: ابتدا باید فرهنگ سازی برای مردم صورت گیرد و در کارگروه‌های استانی در سال جاری باید اقدامات اساسی در این حوزه صورت بگیرد، سالیان گذشته متمرکز کردن پسماندها در سایت محمدآباد انجام شده که ما باید به سمت ایجاد یک سایت استاندارد دیگری در همان منطقه پیش برویم.

پسندیده درباره وضعیت آلودگی مراکز صنعتی در قزوین اذعان کرد: استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی است که ۱۵ شهرک و نواحی صنعتی وجود دارد که ۳۹۰۰ واحد تولیدی دارد که رعایت ضوابط محیط زیستی برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها ضروری است.

در استان قزوین ۶۶ گونه پستاندار وجود دارد

وی عنوان کرد: باید از چند ظرفیت برای مدیریت این آلاینده‌ها بهره برد، ابتدا استفاده از ظرفیت ازمایشگاه‌های محیط زیستی که گزارش‌های خوداظهاری می‌دهند و ظرفیت دیگر گزارش‌هایی است که درخصوص فعالیت این شهرک‌ها منتشر می‌شود.

این مسئول بیان کرد: در استان قزوین از ۹ شهرک صنعتی فقط ۴ شهرک دارای فاضلاب محیط زیستی است که باید سیستم تصفیه فاضلاب صورت بگیرد؛ اما به علت نبود این سیستم متاسفانه به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود.

وی خاک را از موضوعات مهم دیگر در استان قزوین برشمرد و گفت: اهمیت خاک از آنجایی مورد توجه قرار می‌گیرد که به عنوان یک منبع تجدیدناپذیر شناخته می‌شود اما متاسفانه در کشور ما ۲ و نیم برابر استاندارد جهانی فرسایش خاک وجود دارد.

پسندیده افزود: منابع آبی ما محدود است و دشت قزوین در شرایط ممنوعه قرار دارد که باید در استفاده و بهره برداری باید مراقبت داشت.

وی یادآور شد: ۴۵۸ هزارهکتار از اراضی قزوین تحت نظارت و مدیریت ما قرار دارد است که عرصه‌های مناطق حفاظت شده و تیراندازی و شکار ممنوع است و ۱۲۰ هزارهکتار جزو مناطق حفاظت شده است که نیازمند توجه بیشتری است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: در استان قزوین ۶۶ گونه پستاندار، ۱۹۱ پرنده، ۱۵۰۰ گونه گیاهی و ۱۴ گونه ماهی و همچنین در زیستگاه استان پلنگ، گربه وحشی گرگ، کل بز وحشی، آهو و خرس وجود دارد.

وی ادامه داد: گونه‌های جانوری و گیاهی جزو ارزش‌های ژنتیکی استان هستند و باید به عنوان سرمایه‌های استان مورد توجه قرار بگیرند.

مهمترین کانون ریزگردها در تالاب الله آباد است
این مسئول درباره خشکسالی در استان بیان کرد: تالاب الله آباد یکی از کانون‌هایی است که به دلیل خشکسالی‌های صورت گرفته حیات اصلی خود را از دست داده و باید برای احیای آن برنامه ریزی شود.

وی تصریح کرد: مهمترین کانون ریزگردها در تالاب الله آباد در محدوده بوئین زهرا و دشت‌های آبیک است که اقدامات ما برای رفع این مشکلات تثبیت اراضی همچون بوته کاری نهال کاری و ایجاد یک پایشگاه حفاظتی است تا با راه اندازی این مرکز، همکاران شبانه روزی مستقر شوند تا تعارضات را رفع کنند و مانع ورود گله‌های شتر به این عرصه‌ها شوند.

پسندیده گفت: سایت پرنده‌نگری در الله‌آباد در حال راه اندازی است که پرندگان مهاجر از این زیستگاه استفاده کنند و عامل توسعه گردشگری شود.

وی درباره خروجی تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعت یابراز کرد: یکی از برنامه‌های ما توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی لیا است که آلودگی زیادی برای مردم ایجاد کرده و با کانال‌های آب مخلوط می‌شود که باید برای پساب‌ها و فاضلاب‌ها در کوتاه مدت باید تدابیری اندیشیده شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در پایان عنوان کرد: قزوین شرایط هوایی سالمی دارد اما ما طرح‌های پیشگیرانه را اجرا می‌کنیم، در اسفندماه سال گذشته طرح جامع پیشگیری از آلودگی هوا تهیه شد که ۳۴ مصوبه دارد که برای ۱۵ دستگاه وظیفه تعریف شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان