۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شرکت‌های خودروساز به احتکار خاتمه دهند
کد خبر: ۳۱۲۳۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱ ساعت: ۷:۵۶ ↗ لینک کوتاه

بازار آشفته خودرو در استان قزوین؛

شرکت‌های خودروساز به احتکار خاتمه دهند

افزایش نجومی قیمت‌ خودروها طی ۲ماه اخیر از مسائل داغ امروز محافل است که این موضوع بر بازار خودرو استان قزوین هم اثرگذار بوده است.

 شرکت‌های خودروساز به احتکار خاتمه دهند
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛ تب تورم و افزایش سرسام آور قیمت‌ها از ابتدای سال جدید خودنمایی کرد و امروز پس از گذشت ۳ ماه از سال ۱۳۹۷ این سونامی گریبان‌گیر حوزه‌های مختلف از جمله دلار، طلا، مسکن و خودرو شده است.

افزایش نرخ دلار در بازار بر قیمت سایر اقلام و کالاها اثرگذار بوده به گونه‌ای که تغییر قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای رخ می‌دهد و این اتفاقات در حالی است که ثبات اقتصادی یکی از وعده‌های دولت بود.

اگر تورم در گذشته بیشتر قشر ضعیف جامعه را تحت فشار می‌گذاشت اما امروز این مرز شکسته شده و حتی قشر متوسط جامعه هم توان مقابله با گرانی‌ها را نداشته و به تعبیری، ماجرا از سرخ نگهداشتن صورت با سیلی گذشته است.

در واقع امروز شاهد یک گسل عمیق طبقاتی در جامعه هستیم که قشر سرمایه‌دار را فرسنگ‌ها از قشر ضعیف و متوسط دور کرده؛ به گونه‌ای که اقشار آسیب‌پذیر جامعه حتی فکر رسیدن به شرایط مطلوب اقتصادی را نمی‌توانند در ذهن بپرورانند.

افزایش نجومی قیمت‌ خودروها طی ۲ماه اخیر از مسائل داغ امروز محافل است که در این گزارش به طور اجمالی به آن خواهیم پرداخت.

*هدف‌گذاری صنعت خودرو در تحریم‌های آمریکا

شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف‌گذاری صنعت خودرویایران در تحریم‌ها اظهار کرد: آمریکا پس از خروج از برجام اولین کالای تحریمی را خودرو اعلام کرد، در حالی که در گذشته و در تحریم‌های قبلی ابتدا پتروشیمی و سایر موارد تحریم شدند و خودرو جزء آخرین کالاهایی بود که مورد تحریم واقع شد.

وی عنوان کرد: به صورت مستقیم ۲۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو و حدود ۸۰۰ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی خودرو فعالیت دارند، ضمن اینکه چند میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند.

* هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم
وزیر صنعت از تغییر جهت نقدینگی به سمت بازار خودرو خبرداد و گفت: هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی سرگردان در دست مردم است که این نقدینگی به سمت بازارهای طلا و ارز و مسکن می‌رود و اکنون به سمت بازار خودرو حرکت کرده است.

براساس گفته وزیر در سایت سایپا در دو هفته گذشته طی ۲ ساعت ۴ هزار نفر برای خودرو ثبت نام کرده‌اند که این اتفاقات حاکی از افزایش تقاضا برای خودرو است.

وزیر صنعت اعلام کرد که بالا رفتن تقاضا موجب التهاب بازار خودرو شده و خودروسازان تلاش می‌کنند تا با افزایش تولیدات، این بازار را کنترل کنند.

وی عنوان کرد: مردم وقتی کاهش ارزش سرمایه خود را احساس می‌کنند، نقدینگی خود را به سمت بازارهایی می‌برند، تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

*تذکر نمایندگان مجلس به رئیس جمهور
افزایش بی‌رویه قیمت خودرو به جایی رسید که حدود ۶۷ نفر از نمایندگان مجلس در بیست و سوم خردادماه سال جاری به رئیس جمهور و وزیر صنعت درباره عدم نظارت بر بازار خودرو و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در داخل و افزایش حداقل دو برابری خودروهای تولید داخل و وارداتی در بازار آزاد تذکر دادند.

*بازار خرید و فروش خودرو در قزوین راکد است
مهدی اسلامی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل استان قزوین و کارشناس خودرو با اشاره به بازار آشفته خودرو اظهار کرد: عامل اصلی تورمی که صورت گرفت از جانب شرکت‌های تولیدی خودرو بود.

وی افزود: شرکت‌های داخلی ماشین‌های تولید شده را به مشتریان تحویل ندادند و یکدفعه شاهد افزایش قیمت ۴ تا ۵ میلیون تومانی هر اتومبیل بودیم.

اسلامی بیان کرد: این افزایش قیمت یکباره در بازار خودرو، تاثیر زیادی گذاشت و بی‌ثباتی نرخ‌ها شد.

این کارشناس خودرو بیان کرد: مسئولین دولتی عامل موثر دیگر در آشفتگی حاکم بر بازار خودرو را خروج آمریکا از برجام اعلام کردند که این مسئله موجب انصراف شرکت‌های خودروسازی خارجی در ایران شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل استان قزوین تصریح کرد: مشکل دیگر مربوط به ثبت نام خودروها است که باید با نظارت‌های جدی شرایط را به گونه‎ای کنند که هر شخص در سال بتواند فقط یک ماشین ثبت نام کند.

وی توضیح داد: متاسفانه در حال حاضر عده‌ای سودجو هستند که به عنوان شغل دوم و با رابطه‌هایی که دارند ماشین ثبت نام می‌کنند و چند روزی که با کمبود ماشین مواجه می‌شویم، قیمت‌های کذایی در سایت‌ها اعلام می‌شود و به شایعه افزایش قیمت ماشین دامن می‌زند.

اسلامی خاطرنشان کرد: با این وضعیتی که با افزایش بی‌رویه خودورها مواجه هستیم، اصلا خرید و فروش وجود ندارد و طبق استعلامی که داشته‌ام بیشتر نمایشگاه‌داران استان در حالت رکود به سر می‌برند.

این کارشناس خودرو افزود: افزایش۳۰ میلیون تومانی خودرو در عرض یک ماه قابل قبول نیست.

*به احتکارها پایان داده شود

وی تصریح کرد: علت اصلی عدم عرضه خودروهای تولیدی داخل به خاطر احتکاری است که توسط این شرکت‌ها و افراد دیگر صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل استان قزوین اذعان کرد: باید گفت در شرایطی که خودروها احتکار شده و خرید و فروشی وجود ندارد، واسطه‌گران نقش زیادی در این بازار ندارند.

اسلامی تاکید کرد: سازمان تعزیرات باید برای نظارت جدی بر قیمت‌ها و روند ثبت نام‌ها و ریشه‌یابی این نابسامانی‌ها ورود کند.

وی عنوان کرد: شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بودند که چندین هزار خودرو تولید کرده‌اند اگر این موضوع صحت دارد چرا به بازار عرضه نمی شود؟

این کارشناس خودرو بیان کرد: ثبت نام‌هایی هم که الان صورت می‌گیرد زمان تحویل آن به سال ۹۸ حواله می‌شود که همین موضوع هم موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن در استان عملکرد و نظارت مطلوبی دارد گفت: باید در سطح ملی به این نابسامانی رسیدگی شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل استان قزوین ابراز کرد: در حال حاضر نمی‌توان هیچ قیمت مشخصی برای خودروها اعلام کرد.

وی در پایان افزود: امیدواریم که قیمت‌ها کاهش یافته و به قیمت اصلی بازگردد تا خریدار و فروشنده با خیال راحت به داد و ستد بپردازند و یک شبه شاهد افزایش نرخ‌ها نباشیم.

*نمایندگان مجلس از رئیس جمهور سوال می‌کنند
سیدجواد حسینی‌کیا دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: عوامل مختلفی در افزایش قیمت خودرو نقش داشته‌اند، تحریم‌ها یکی از مسائلی است که بر حوزه صنعت خودرو تاثیر گذاشته است.

این نماینده مجلس بیان کرد: شرکت‌های داخلی از عرضه خودرو ممانعت کرده و علت را نبود قطعات به علت تحریم بیان می‌کنند.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش واسطه‌گران در گرانی خودرو عنوان کرد: موضوع افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در مجلس پیگیری می‌شود.

وی در پایان گفت: طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص افزایش قیمت خودرو و مسکن در مجلس پیگیری می‌شود و ما از دولت انتظار داریم تا با مدیریت صحیح و اقدامی جدی به این شرایط رسیدگی کند.

*دستگاه قضایی آماده محاکمه محتکران است
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه استان در خصوص شرایط اقتصادی کشور و مشکلات حوزه خودرو اظهار کرد: ما به خودروسازی اعلام کردیم که حاضریم تولیت این مسئله را بپذیریم و افراد را پای میز محاکمه بکشیم که چرا خودروها را احتکار کرده و عرضه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز شاهد بازار سیاه در بخش خودرو هستیم افزود: شرکت دولتی که روزانه۲هزار و ۸۰۰ خودرو تولید می‌کند چرا نباید عرضه داشته باشد و خودرویی مانند سمند از ۳۱ میلیون تومان به ۴۲ میلیون تومان برسد.

دادستان قزوین تصریح کرد: دولت نباید مردم را فریب دهد چراکه در بحث ثبت نام‎ها مشکلاتی به وجود آمده و سایت‌ها بسته می‌شود و این در حالی است که یک شرکت دولتی این کار را می‎کند؛ ما در این حوزه گله‌مند هستیم.

نیارکی با بیان اینکه نباید مشکلات اقتصادی کشور را به برجام گره بزنیم گفت: متاسفانه عده‌ای به بهانه‌های واهی که آمریکا از برجام خارج شده در جامعه دست به دست هم داده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند.

وی عنوان کرد: مشکلاتی اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم به برخی تصمیمات نادرست دستگاه‌های اجرایی برمی‌گردد که نیاز به مدیریت درست دارد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان