۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین استان قزوین ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ استفاده از نماهای رومی در ساخت‌وساز ممنوع است
کد خبر: ۲۷۲۹۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ساعت: ۱۵:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین:

استان قزوین ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ استفاده از نماهای رومی در ساخت‌وساز ممنوع است

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: قزوین حدود چهارهزار هکتار بافت ساخته شده دارد که یک هشتم آن یعنی ۵۰۴هکتار بافت شهر قزوین فرسوده است و در مجموعه ۱۶۰۰هکتار بافت فرسوده در استان قزوین وجود دارد.

استان قزوین ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد/ استفاده از نماهای رومی در ساخت‌وساز ممنوع است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مسعود حق لطقی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین امروز(پنج شنبه) در نشست مشترک با نظام مهندسی قزوین در دفتر اداره کل شهرسازی اظهار کرد: به همت همکاران نظام مهندسی و اداره کل استان قزوین و اداره کل راه و ترابری، قزوین برای ششمین بار حائز کسب رتبه برتر در رعایت و اجرای قوانین ساختمان در کشور را کسب کرد.

وی افزود: این ارزیابی‌ها درخصوص رعایت قوانین مقررات ساختمان بود که با اقداماتی که قزوین انجام داده بود توانست در بین استان‌های دیگر با شاخص‌های تعیین شده بیشترین نمره را کسب کند.

این مسئول با اشاره به گسترش استفاده از نمای رومی در قزوین بیان کرد: عدم استفاده از نمای رونی دوبحث دارد موضوع فرهنگی و بحث معماری و هویت ایرانی است که در این حوزه مورد غفلت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به صورت رسمی به شهرداری‌های استان ابلاغ شده است که در ساختمان‌های دولتی و عمومی اجازه استفاده از نماهای رومی ممنوع است؛ استفاده نکردن از نمای رومی در ساختمان‌های استان و الزامات ساخت و ساز در بافت فرسوده از برنامه‌های پیش رو به شمار می‌رود.

حق لطفی ادامه داد: چنانکه از نام این نماها پیداست، نداشتن هویت ایرانی در معماری از دلایل مهم ممنوعیت نمای رومی است؛ همچنین علت اصلی این موضوع نوع اتصالات سازه و مدل سنگینی را داراست و این بناها آسیب پذیر هستند و استحکام لازم را در برابر حوادث و زلزله ندارد.

وی اذعان کرد: طبق تفاهم نامه بین وزارت کشور و راه و شهرسازی درخصوص بافت فرسوده صورت گرفت که در سال آینده صدهزار واحد بازسازی می‌شود که سهم استان قزوین پنج هزار واحد است که کارهای اولیه آن صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: داخل محدوده شهر قزوین متاسفانه در بافت فرسوده مشکل خاک را داریم که هرمدت یکبار شاهد نشست در محلات قدیمی قزوین هستیم.

وی ابراز کرد: از سال گذشته اجبار شد در نقاط بافت فرسوده نظام مهندسی از مهندسان پایه دو به بالا استفاده کند و با آزمایش‌های صورت گرفته در این مناطق هدفمان استفاده روش‌های ژئوتکنیک است.

حق لطفی عنوان کرد: قزوین حدود چهارهزار هکتار بافت ساخته شده دارد که یک هشتم آن یعنی ۵۰۴هکتار بافت شهر قزوین فرسوده است و در مجموعه ۱۶۰۰هکتار بافت فرسوده در استان قزوین وجود دارد.

وی ادامه داد: محلات هدف ما برای بازسازی بافت فرسوده از محدوده راه آهن تا خیابان خیام است که جزو بافت تاریخی محسوب می‌شود، همچنین از شرق به غرب از باغ دبیر و شیشه چی و محله سردار بلاغی تا راه آهن و هادی آباد جزو طرح بازسازی قرار می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: مجموع مساحت ساخت و ساز در استان که مجوز ساخت از دستگاه‌های مربوط گرفته‌اند، بیش ۸ میلیون متر مربع بوده است.

وی اضافه کرد: از سال ۹۲ تعداد هشت دوره آزمون ورود به حرفه مهندسی در استان برگزار شده که ۸ هزار نفر در آن شرکت کرده و ۲ هزار نفر از این طریق وارد حرفه شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اذعان کرد: وظیفه ما بازدید از ساختمان‌های در حال ساخت است تا تخلفات به شهرداری و نیروی انتظامی اطلاع داده شود، ما در سال به صورت قانونی وظیفه داریم پنج درصد ساختمان‌های در حال ساخت را بازدید کنیم که متوسط بازدید ما از سال 93 تا به امروز۲۰درصد است.

وی گفت: در اداره کل شهرسازی بحث کیفیت ساخت و ساز و رعایت استانداردها اولویت کاری است و خدمات مهندسی باید شفاف شود و این خدمات به اهل فن سپرده شود.

این مسئول در پایان گفت: وزارت راه به دنبال این است که پیمانکاران ساختمانی باید برای ده سال ضمانت اجرایی برای ساخت آن را بدهد و طی این مدت موظف به تعمیر ان باشد
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان