۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کاهش۳۸ درصدی بارش‌ها/ ۸۰درصد از تالاب‌های استان خشک شدند
کد خبر: ۲۷۰۷۷۳ نویسنده: سیاوش شمسی‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ساعت: ۱۰:۵۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد:

کاهش۳۸ درصدی بارش‌ها/ ۸۰درصد از تالاب‌های استان خشک شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی بارش‌ها گفت: حدود ۸۰ درصد از تالاب‌های استان که جزو منابع آبی محسوب می‌شوند از دست رفته‌اند.

کاهش۳۸ درصدی بارش‌ها/ ۸۰درصد از تالاب‌های استان خشک شدند
سیاوش شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص میزان آلودگی هوا در قزوین، اظهار کرد: طبق گزارش ایستگاه‌های سنجش آلودگی در قزوین و آبیک هوای استان به لحاظ گازهای آلاینده مونوکسید و دی اکسید کربن آلودگی ندارد.

وی افزود: آلودگی هوای استان به دلیل وجود ریزگردها است که طی سال جاری 10 روز پدیده ریزگرد گزارش شده که 2 روز به مرحله خطرناک رسیده است.

این مسئول به میزن این پدیده در آبیک اشاره و بیان کرد: سال گذشته پدیده ریزگرد در شهر آبیک 40 روز گزارش شده بود که این میزان طی سال جاری به 20 روز کاهش یافته است.

این مسئول با بیان اینکه حفظ و نگهداری ار محیط زیست استان وظیفه‌ای همگانی است، ادامه داد: افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلاینده ها جهت پایش شبکه در دستور کار قرار دارد و در این رابطه برخی ارگان‌ها موظف به همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

شمسی‌پور به وضعیت آلایندگی نیروگاه شهید رجایی اشاره کرد و گفت: طی سال جاری نیروگاه شهید رجایی 88 درصد از گاز، 4 درصد مازوت و باقی مانده را از گازوئیل استفاده کرده است که جهش خوبی نسبت به سالهای گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: جهت بررسی اثر نیروگاه بر تغییر اقلیم قزوین و کاهش بارش‌ها پروژه مطالعاتی در فصول مختلف و با در نظر گرفتن پارامترهای هواشناسی در بازه زمانی مشخص آغاز می‌شود که نتایج کارشناسی و علمی آن پس اتمام بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تغییر اقلیم جهانی واقعیتی انکار نشدنی است، تصریج کرد: تغییر اقلیم اتفاقی است که همه دنیا با آن مواجه هستند و مسئولین کشوری نیز همچون سایر کشورهای جهان باید مدیریت و برنامه‌ریزی‌های خود را به سمت سازگاری ببرند و این تغییرات را بپذیرند.

شمسی‌پور ادامه داد: سال جاری میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است که همین مساله ضرورت توجه به سازگاری با تغییر اقلیم را در برنامه‌ها کشور بیشتر می‌کند.

وی اظهار کرد: وضعیت آبی کشور از بحران عبور کرده و به فاجعه و بزرگترین معضل کشور تبدیل شده است اما همچنان حساسیت و اهمیت کافی در بین مردم و بدنه دولت وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه حدود 80 درصد از تالاب‌های استان که جزو منابع آبی محسوب می‌شوند از دست رفته‌اند، افزود: میزان افت سفره‌های زیرزمینی کشور بسیار بالاست و نیاز به تصمیم‌گیری‌های جدی در این حوزه وجود دارد در غیر اینصورت طی چند سال آینده با مشکلات جدی و غیرقابل بازگشت در حوزه آب روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان