۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین طلاهای وارداتی جمع‌آوری می‌شود/ مردم با فروش طلا متضرر می‌شوند
کد خبر: ۲۷۰۶۲۲ نویسنده: محمد فرج‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ساعت: ۱۳:۵۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس اتحادیه طلافروشان استان قزوین:

طلاهای وارداتی جمع‌آوری می‌شود/ مردم با فروش طلا متضرر می‌شوند

رئیس اتحادیه طلافروشان استان قزوین گفت: مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای تمام کالاهای قابل خرید و فروش مصوب کرده است؛ اما طلا نباید مشمول این قانون باشد زیرا طلا یک کالا نیست بلکه پول نقد و سرمایه مردم است.

طلاهای وارداتی جمع‌آوری می‌شود/ مردم با فروش طلا متضرر می‌شوند
محمد فرج‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: قبل از توزیع طلا در بازار، اتحادیه طلافروشان از طلاها نمونه‌برداری می‌کند تا مشخص شود که طلاها 18 عیار( 750 بر اساس معیار کشورهای اروپایی) است یا نه؛ زیرا در غیر این صورت از توزیع طلا در بازار ممانعت می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در طول سال اکیپی متشکل از نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل استاندارد و اتحادیه طلافروشان از هر مغازه طلافروشی 5 بار نمونه‌برداری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که طلاهای در حال توزیع 18 عیار است.

رئیس اتحادیه طلافروشان استان قزوین اضافه کرد: در صورتی که عیار طلاها کمتر از استاندارد تعریف شده باشد، به منظور پیگیری موضوع پرونده ای در اداره کل تعزیرات حکومتی تشکیل می‌شود.

فرج‌زاده ادامه داد: براساس قانون روی تمام طلاهای ساخته شده عیار طلا حک می‌شود؛ بنابراین خریدار با دقت روی طلایی که خریداری می‌کند، می‌تواند عدد 18 یا 750 را مشاهده کند.

طلافروشان از اعمال مالیات نسبت به طلا اعتراض دارند
وی با بیان اینکه طلاهای وارداتی در سطح استان در حال جمع‌آوری است مگر اینکه ورودی آن پرداخت شده باشد، عنوان کرد: با توجه به قاچاق بودن طلاهای وارداتی و ورود آن از طریق مبادی غیرقانونی، این طلاها در بازار قزوین در حال جمع‌آوری است.

این مسئول تصریح کرد: در سطح بین‌المللی به طلا مالیات تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا هزاران بار به چرخه تولید باز می‌گردد در حالی که در ایران قانون‌گذار قانون بدی تصویب کرده و آن این است که برای طلا مالیات در نظر گرفته شده است.

فرج‌زاده گفت: طلافروشان از اعمال مالیات نسبت به طلا اعتراض دارند؛ زیرا به دلیل برگشت‌پذیر بودن سرمایه‌ای مانند طلا نباید مشمول مالیات و عوارض باشد.

وی بیان کرد: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا موجب می‌شود که در هنگام فروش طلا، قیمت آن کاهش یابد؛ بنابراین وقتی مال مردم را کم می‌کنیم حق‌الناس است و مسئولان باید جوابگو باشند.

رئیس اتحادیه طلافروشان استان قزوین معتقد است، از نظر شرعی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که هنگام فروش طلا از مردم کسر می‌شود، برگردن مسئولانی است که این قانون را مصوب کرده اند.

وی افزود: اگر فردی که قصد فروش طلای خود را دارد به دلیل این کسری قیمت ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از طلافروش در محاکم قضایی شکایت کند، می‌تواند پول خود را به صورت کامل دریافت کند.

این مسئول گفت: مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای تمام کالاهای قابل خرید و فروش مصوب کرده است، اما طلا نباید مشمول این قانون باشد زیرا طلا یک کالا نیست بلکه پول نقد و سرمایه مردم است.

9درصد مالیات تاثیر بسزایی در افزایش قیمت طلا دارد

وی عنوان کرد: به دلیل مالیاتی که به طلا تعلق گرفته است مردم از خرید طلا استقبال نمی‌کنند زیرا در صورت نیاز به پول نقد اگر همان طلا را بفروشند، ضرر می‌کنند.

رئیس اتحادیه طلافروشان استان قزوین با اشاره به نحوه محاسبه قیمت طلا اظهار کرد: قیمت نهایی طلا بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده از روش (قیمت روز طلا بعلاوه اجرت ساخت بعلاوه 7 درصد سود مغازه‌دار) ضربدر وزن طلا محاسبه می‌شود؛ در حالی که با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده این مبلغ به دست آمده از روش فوق در 9 درصد مالیات هم ضرب می‌شود که تأثیر بسزایی در افزایش قیمت طلا دارد.

فرج‌زاده بیان کرد: قبل از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده برای طلا، طلافروشان فقط 3 درصد سود از خریدار دریافت می‌کردند؛ بنابراین تمام طلافروشان اتفاق نظر دارند که مالیات بر طلا حذف شود تا دوباره بتوانند با احتساب 3 درصد سود طلای خود را بفروشند.

وی تاکید کرد: امید است مسئولان امر پیگیری‌های لازم را برای حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا، بستری فراهم کنند تا سبد خانوار ایرانی با خرید طلا متضرر نشود.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان