۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین اهدای خون، سنتی پسندیده در فرهنگ ایرانی/ هدیه ای سرخ برای احیای زندگی!
کد خبر: ۲۵۹۷۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۰ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

به بهانه روز اهدای خون از سراسر کشور؛

اهدای خون، سنتی پسندیده در فرهنگ ایرانی/ هدیه ای سرخ برای احیای زندگی!

اهدای خون یکی از سنت‌های پسندیده در فرهنگ کشور ما قلمداد می‌شود و با توجه به تاکید کتب دینی ما به اهمیت انجام این عمل نجات‌بخش، مردم برای شرکت در این اقدام خداپسندانه گرایش زیادی دارند، موضوعی که شاید با کمی فرهنگ سازی بیشتر بتوان آن را نهادینه کرد.

اهدای خون، سنتی پسندیده در فرهنگ ایرانی/ هدیه ای سرخ برای احیای زندگی!
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، اهدای خون که در گذشته اقدام بسیار نادری به حساب می آمد امروزه به یکی از ضروری ترین و رایج ترین اعمال در بیمارستان ها تبدیل شده است و نه تنها نجات بخش جان انسان‌های دیگر بلکه ضامن سلامتی اهداء کننده نیز هست و به گفته کارشناسان کسانی که نسبت به اهدای خون مبادرت می‌کنند، خون سالم‌‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

براساس تحقیقات انجام شده، اهدای خون به طور منظم سبب مصونیت فرد در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. علاوه بر این سیستم خون‌سازی بدن به گونه‌ای است که با افزایش جریانی خون در بدن، طی مدت زمان کوتاهی، خون اهدا شده جایگزین می‌شود.

اهدای خون یکی از سنت‌های پسندیده در فرهنگ کشور ما قلمداد می‌شود و با توجه به تاکید کتب دینی ما به اهمیت انجام این عمل نجات‌بخش، مردم برای شرکت در این اقدام خداپسندانه گرایش زیادی دارند. موضوعی که شاید با کمی فرهنگ سازی بیشتر بتوان آن را نهادینه کرد.

وضعیت خون دهی در کشور ما بسیار مناسب است و کیفیت خون اهدایی نیز بالاست اما این وضعیت هنوز در کشورهای توسعه یافته و صنعتی به مراتب بهتر است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، از 107 میلیون واحد خونی که در جهان اهدا شده است حدودی نصف آن در جوامع با درآمد بالا اهدا شده است و این نسبت به سال 2004 رشد 25 درصدی را نشان می دهد و بر طبق این آمار تنها 41 کشور از 150 کشور جهان می توانند از خون اهدا شده پلاسما استخراج و استفاده کنند بقیه کشورها وارد کننده پلاسما هستند.

انگیزه‌های مختلفی برای اهدا، شامل انجام عمل خیر، کمک به بهبود خویشاوندان، نیاز مالی و برای استفاده خودِ فرد در آینده (اهدای اتولوگ) وجود دارد. از نظر سازمان بهداشت جهانی وجود ۲ درصد اهدا کننده در جامعه قابل قبول است. این آمار در کشور ایران برابر با 2.2 درصد است.

برای ترغیب مردم به اهدای خون و افزایش سطح آگاهی آنان، نهم مرداد به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است. به همین مناسبت در این گزارش سعی کرده ایم وضعیت اهدای خون در سراسر کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم که در ذیل به آن می خوانیم.

اهدای خون، سنتی پسندیده در فرهنگ ایرانی/ هدیه ای سرخ برای احیای زندگی!

*شمار زیادی بیمار تالاسمی در منطقه سیستان زندگی می کنند/ 2700 بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند

 

سهیلا خسروی، مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه روزانه 350 واحد خون و فرآورده خونی در سیستان و بلوچستان مصرف می شود، گفت: از ابتدای سال تاکنون 10 هزار واحد خونی از شبکه خون رسانی کشور به استان وارد شده است.

خسروی با بیان اینکه بخش زیادی از ذخایر خون موجود در سیستان و بلوچستان برای بیماران تالاسمی مصرف می شود، اضافه کرد: سال گذشته 92 هزار واحد گلبول قرمز متراکم در استان مصرف شد که از این میزان 71 هزار واحد خونی از استان و 21 هزار واحد از شبکه خون رسانی کشور وارد شده است.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: در سیستان و بلوچستان حدود 2 هزار و 800 تا 3 هزار بیمار تالاسمی وجود دارد که بیشترین گروه پر مصرف خونی شامل بیماران تالاسمی، زنان و زایمان، حوادث و سوانح، جراحی قلب باز، شیمی درمانی و بیماران دیالیزی می باشد که این گروه ها مصرف کنندگان دائمی فرآورده های خونی هستند.

خسروی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم استان در اهدای خون خوب است، افزود: میانگین شاخص اهدای خون در کشور 27 در هزار است که این میزان در سیستان و بلوچستان 25 در هزار می باشد اما از آنجایی که نیاز مصرف خون در استان ما بالا است مجبور به واردات خون هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان و فصل تابستان تعداد مراجعه کنندگان اهدای خون کم می شود، خاطر نشان کرد: نیاز به خون همیشگی است و موقعیت زمانی خاصی ندارد زیرا در فصل تابستان مسافرت ها بیشتر و به همان میزان وقوع تصادفات هم افزایش می یابد که این مهم میزان مصرف خون را بیشتر می کند.

رئیس پایگاه انتقال خون زابل نیز در این باره گفت: در حال حاضر شمار زیادی بیمار تالاسمی در منطقه سیستان زندگی می کنند و به شدت چشم انتظار نیکوکاران برای اهدای خون هستند تا کمی از درد آن ها کاسته شود.


وی افزود: بانوان سالی سه بار ولی آقایان سالی چهار بار می توانند خون خود را اهدا کنند بنابراین هر کس که به سن قانونی رسیده و دارای وزنی ایده آل و سلامت خون می باشد می تواند برای اهدای خون خود به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

فهیمه حسینی ادامه داد: مردم سیستان به نوع دوستی معروف هستند بنابراین در این برهه که کمبود خون در منطقه وجود دارد انتظار می رود به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند و با اهدای خون سالم علاوه بر کمک به بیماران سلامتی خود را هم تضمین کنند.

رئیس پایگاه انتقال خون زابل خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 2 هزار و ۷۰۰ بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند که از این تعداد ۳۰۰ نفر آن ها در منطقه سیستان به سر می برند و از خدمات پایگاه انتقال خون زابل استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل گرمای شدید در حال حاضر تعداد مراجعان به پایگاه انتقال خون برای اهدا کاسته شده و این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد کرده چرا که ماهانه حداقل ۸۰۰ واحد خون و فراورده های خونی از این پایگاه دریافت می کنند.

حسینی گفت: با توجه به اینکه نبود خون برای بیماران مشکلات زیادی ایجاد می کند و به قیمت جان آن ها تمام می شود در زمان کمبود خون این نشکل از طریق مرکز استان حل می شود اما در حال حاضر کمبود خون در تمامی استان وجود دارد به همین دلیل عاجزانه از مردم برای اهدای خون تقاضای کمک داریم.

* در شهرستان های سیب و سوران و مهرستان پایگاه انتقال خون وجود ندارد

عبدالحمید سعیدی کارشناس پایگاه انتقال خون شهرستان سراوان نیز اظهار داشت: در این پایگاه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته کار اهدای خون انجام می شود که هر ماه میزان اهدای خون در این پایگاه  400 تا 500 واحد خون است.

وی یکی از عمده مشکلات این مرکز را عدم داشتن پزشک ثابت و همچین کمبود نیروی انسانی برشمرد و ادامه داد: برای فعال کردن قسمت های خون گیری، ثبت نام، فرآورده های خونی نیاز به نیروی انسانی کارآمد به شدت احساس می شود.

 کارشناس پایگاه انتقال خون شهرستان سراوان با بیان کاهش اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: در شهرستان های سیب و سوران و مهرستان پایگاه انتقال خون وجود ندارد که هر از چندگاهی کارکنان و مسیولین پایگاه سراوان جهت خون گیری به این شهرستان ها مراجعه می کنند.

سعیدی با بیان اینکه راه اندازی پایگاه انتقال خون در شهرستان های سیب و سوران و مهرستان نیاز به اعتبار و نیروی انسانی دارد، خاطر نشان کرد: اهدای خون مایه زندگی و حیات است که در هر شهرستان پایگاه انتقال خون شاهرگ اصلی بیمارستان ها محسوب می شود.

وی با اشاره به جایگاه انتقال خون در جامعه، اذعان داشت: در هر سال شاهد افزایش اهدای خون در شهرستان هستند اما بازهم پاسخگوی  نیاز تمامی نیازمندان به خون در این شهرستان نیست و خواستار اهدای خون بیشتر از سوی شهروندان شد.

کارشناس پایگاه انتقال خون شهرستان سراوان با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی بانوان  سه بار در سال و برای آقایان چهار بار در سال را مناسب عنوان کرد تا در اقدام خداپسندانه اهدای خون شرکت کنند.

سعیدی با بیان اینکه بیش از 460 نفر بیمار تالاسمی در این شهرستان وجود دارد، بیماران تالاسمی را بیشترین افراد مصرف کننده خون در شهرستان برشمرد و سپس  مادران باردار، مجروحین تصادفات را در رده های بعدی مصرف خون  قرار داد.


وی با اشاره به اینکه ذکات سلامتی اهدای خون است، از مردم خواست تا با اهدای خون و اهدای زندگی به بیماران نیازمندان خونی در این امر پسندیده شرکت داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سیب و سوران هم گفت: با توجه به کمبود ذخایر خونی در سیب و سوران با همکاری تیم سیار انتقال خون شهرستان سراوان 83 نفر نسبت به اهدا خون خود اقدام کردند که از این تعداد 60 نفر موفق به اهدا شدند.

وی در ادامه افزود: جهت کمک به تامین خون بیماران نیازمند و تالاسمی، مردم شهرستان سیب سوران همگام با داوطلبان، جوانان و امدادگران در این امر خداپسندانه شرکت و نسبت به اهدای خون خود اقدام کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر سیب و سوران افزود: با همکاری تیم سیار انتقال خون شهرستان سراوان این امر خیرخواهانه در پایگاه تصادفات جاده ای هلال احمرشهرستان سیب و سوران انجام شد.

جهاندیده با بیان اینکه استقبال بی سابقه مردم سوران از تیم سیار خونگیری پایگاه انتقال خون سراوان چشمگیر بود، اذعان داشت: امروز شاهد حضور پر شور مردم سوران بودیم که سخاوتمندانه خون خود را برای نجات جان بیماران نیازمند اهدا کردند.

پس از اتمام خونگیری با اهدای لوح سپاس از طرف مدیر کل انتقال خون استان از دین محمد جهاندیده رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان و عبدالباسط باهورزهی رابط تیم سوران تقدیر شد.

 

* شهرستان گرمه اردبیل از داشتن پایگاه انتقال خون ثابت محروم است

داوطلبان اهدای خون و بیماران تالاسمی شهر گرمه نیز نبود پایگاه ثابت خونگیری و به دنبال آن کمبود خون، کمبود و گرانی دارو و مشکلات مالی را از مهمترین مسایل پیش روی خود عنوان کردند، این در حالی است که هم اکنون به دلیل نبود پایگاه ثابت خونگیری در شهرستان گرمه، بیماران تالاسمی با کمبود خون برای تزریق و ادامه حیات خود مواجه هستند.

یکی از کارشناسان در این زمینه با بیان اینکه متاسفانه شهرستان گرمه از داشتن پایگاه انتقال خون ثابت محروم است، خاطرنشان کرد: درصورت ایجاد پایگاه خونگیری ثابت در گرمه کلیه خون های اهدایی جداسازی و برای بیماران این شهرستان به مصرف خواهد رسید.

این کارشناس افزود: در حال حاضر کسانی که داوطلب اهدا خون هستند در گرمه به دلیل نبود جایگاهی برای نگهداری، فرآوری و پخش خون به مرکز استان و یا شهرهای اطراف مراجعه می کنند.

وی با یادآوری اینکه این مسئله باعث کمبود خون برای بیماران تالاسمی نیازمند به خون در پلدختر شده است، خواستار توجه و حمایت لازم مسوولان و دست‌اندرکاران برای حل این معضل بیماران تالاسمی شد.

این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن شهرستان پلدختر در محور ترانزیت شمال به جنوب کشور علاوه بر بیماران تالاسمی مجروحان تصادفات رانندگی نیاز مبرم به خون و فرآورده های خونی دارند.

یکی از پزشکان شهر گرمه نیز گفت: در طول سال برخی موارد پایگاه انتقال خون سیار به گرمه مراجعه می کنند و خونهای اهدایی را پس از ارسال به مرکز استان مورد مصرف بیمارستانها و بیماران شهرهای مختلف استان قرار می‌گیرد.

وی بر ضرورت پایگاه ثابت خونگیری در گرمه که نیاز بیماران تالاسمی می باشد تاکید کرد و افزود: در حالی که خون به عنوان نیاز اولیه هر بیمار تالاسمی به شمار می‌رود ولی برخی بی‌توجهی‌ها باعث صدمه دیدن این بیماران شده است.

به گفته وی با ایجاد پایگاه ثابت خونگیری که در آن امکاناتی نظیر فرآوری و توزیع خون مهیاست بسیاری از درد و کمبودهای بیماران را می‌پوشاند.

وی تصریح کرد: سالهاست بیماران تالاسمی نیازمند به خون برای رفع کمبودهای خونی خود به انتظار ایجاد این پایگاه ثابت هستند.

 

*اهدای خون بانوان یزدی از میانگین کشوری پائین تر است

مدیرکل سازمان انتقال خون استان یزد در نشست خبری که به مناسبت نهم مرداد ماه روز ملی اهدای خون برگزار شده بود گفت: هدف اساسی سازمان انتقال خون تأمین خون سالم و کافی و حذف واسطه ها بوده است.

نقی تقوایی با بیان اینکه مردم یزد در بحث اهدای خون و کارهای انسان دوستانه همیشه پیشتاز بوده اند خاطر نشان کرد: متوسط اهدای خون در کشور 27 در هزار است، اما این میزان در یزد 37 در هزار است که از متوسط کشوری بیشتر بوده و این بر خلق و خوی ایثارگرانه مردم یزد باز می گردد. 

وی ادامه داد: امیدواریم این روند در نسل جوان ما هم ادامه پیدا کند، چرا که کشور ما به سمت افزایش سن می رود و با مسن شدن جمعیت نیاز به فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون در نسل جوان ضرورت می یابد. 

این مقام مسئول گفت: در سال 95، بیش از 52 هزار نفر در استان یزد برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد 40 هزار نفر موفق به اهدا شده و باقی شرایط اهدای خون را نداشتند.

تقوایی بیان داشت: از میان کسانی که سال گذشته در استان یزد خون اهدا کردند، 63 درصد اهدا کنندگان مستمر بودند که در سال بیش از 2 بار اهدای خون دارند. همچنین از این تعداد تنها 2.7 درصد را بانوان و 97.3 درصد را آقایان تشکیل می دهند. 

وی با گلایه از مشارکت کم بانوان در امر اهدای خون تاکید کرد: متأسفانه اهدای خون بانوان یزدی از میانگین کشوری پائین تر است، چرا که در کشور 6 درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند. 

مدیرکل سازمان انتقال خون استان یزد گفت: در چهار ماه نخست سال 96 بیش از 15 هزار و 300 نفر برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون سراسر استان یزد مراجعه کرده اند که از این میزان 10 هزار و چهارصد نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی ادامه داد: از هر کیسه خون حداقل سه محصول پلاکت، پلاسما و کیسه خون تولید می شود. اما اکنون سازمان انتقال خون استان یزد با تولید «پلاسمافرزیس» و «پلاکت فرزیس» به سمت تولید محصولات نوین انتقال خون پیش می رود.

وی از راه اندازی «مرکز جامع اهدای خون» در آینده ای نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: البته برای توسعه این مرکز هزینه 12 میلیارد ریالی نیاز است که امیدواریم با همت خیرین یزدی این مشکل نیز مرتفع شود.

تقوایی تاکید کرد: سازمان انتقال خون توانسته تقریباً تمام نیاز بیمارستان های استان یزد را تأمین کند. در همین راستا سال گذشته از 40 هزار کیسه خون تولید شده، 36 هزار در مراکز درمانی خود استان استفاده شده است، البته علت مصرف بالای فرآورده های خونی در استان اشغال قریب به 40 درصد تخت های بیمارستانی توسط بیمارانی از استان های همجوار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان یزد کمترین میزان ضایعات در کشور را دارد عنوان کرد: از سال 91 تا 94 در سازمان انتقال خون یزد طرحی برای کاهش ضایعات اجرا شد که با توجه به نتایج مثبت از سوی سازمان انتقال خون به عنوان یک وظیفه ملی به تمام استان ها ابلاغ شد. 

وی همچنین از تأسیس مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز (مرکز سپاس) در یزد خبر داد و افزود: با تأسیس این مرکز بانک اطلاعاتی ویژه بیمارانی که نیاز به دریافت سلول های بنیادی دارند، فراهم می شود تا سازگارترین نمونه را به آن ها معرفی کنند.

* نبود بودجه عمرانی یکی از مهم ترین مشکلات انتقال خون خراسان رضوی است

حمیدرضا اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی نیز در مراسم تجلیل از دارندگان کارت نقره ای اهدای خون با بیان اینکه در سال گذشته 5 میلیارد اعتبار به ساخت پایگاه خیابان سناباد در مشهد اختصاص یافت و تنها 280میلیون از کل مبلغ اختصاص پیدا کرد اظهار داشت: نبود بودجه عمرانی یکی از مهم ترین مشکلاتی این سازمان است و با این روند تخصیص بودجه کار ساختمان ها تا 20 سال آینده طول خواهد کشید.

وی با اشاره به 332 هزار کیسه خون تولید شده در سال گذشته در خراسان افزود: این مقدار تولید 5 برابر ظرفیت تولیدی سازمان در استان است که بار انجام این تولید برعهده پرسنل است.

اسلامی در ادامه به وضعیت عمرانی پایگاه انتقال خون در سبزوار هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرایط عمرانی این پایگاه در سبزوار نیز به همین شکل بوده و هیچ عملیات عمرانی قابلیت انجام ندارد.

وی انجام عملیات عمرانی را منوط به همت مضاعف دولت در تخصیص بوجه و توجه به سازمان انتقال خون دانست.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی همچنین به افزایش تخت ها بیمارستانی در سال ها اخیر اشاره کرد و افزود: زیرزمینه افزایش این تخت ها خون است حال آنکه در این سال ها تخت خون گیری و تجهیزات به استان افزوده نشده است.

اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته 187هزار نفر به جایگاههای خون گیری استان خراسان مراجعه کرده اند بیان داشت: از این تعداد 137هزار نفر واجد شرایط خون گیری شناخته شده و خون خود را اهدا کرده اند.

* در استان البرز با نبود فضای فیزیکی برای اهداکنندگان خون مواجه هستیم 

مهدی زاده مدیر کل انتقال خون استان البرز هم با تبریک هفته انتقال خون گفت: صنعتی شدن زندگی انسان‌ها و افزایش تعداد تصادفات رانندگی و همچنین تعداد بیماران نیازمند دریافت خون و پیشرفت‌های علم پزشکی که سبب دستیابی به روش‌های درمانی جدید می شود، نیاز به خون را در جوامع مختلف از جمله ایران بیش از پیش آشکار کرده و تامین خون و فرآورده‌های سالم و رساندن آن به نیازمندان خونی مهم‌ترین هدف سازمان انتقال خون است.

مهدی زاده با بیان اینکه برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان روز  ۱۰ مرداد ماه به میزبانی اداره کل انتقال خون استان انجام می شود گفت: با توجه به اهمیت سازمان انتقال خون در حوادث و بحران ها و نقش حیاتی آن جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور اعضای ستاد در این اداره کل برگزار شده و همچنین در این هفته از تعدادی از  بیمارستان های البرز  از جمله بیمارستان کودکان  باهنر کرج که بخش اعظمی از استفاده کنندگان خونی کودکان ما را شامل می شود  در  ۱۱ مرداد انجام خواهد شد.

مدیر کل انتقال خون استان البرز در پایان از مسئولین و همچنین استاندار خواست توجه خاصی به این دستگاه حیاتی داشته باشند و در خصوص تکمیل فضای اهداءکنندگان افزود: در حال حاضر فضای فیزیکی که مربوط به واحد اهداکنندگان است با مشکل مواجه هستیم و امیدواریم بودجه ی مناسبی در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم خدمات موثری را به شهروندان ارائه دهیم.

 

* در خراسان جنوبی بالای ۶۰ درصد اهداکننده خون به صورت مستمر داریم 

محمد رضا عاملی، مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی، در نشست خبری خود به مناسبت نهم مرداد ماه سالروز تاسیس سازمان انتقال خون اظهار کرد: از سال ۱۳۲۰ انتقال خون در کشور انجام می شده که به کیفیت امروزه نبوده و از سال ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون به صورت یک سازمان منسجم تشکیل شد و هیچ کس حق خون گیری خود سرانه را نداشت.

وی افزود: شخصی که برای اهدای خون مراجعه می کند پنج نوع آزمایش روی خونش انجام می شود و علاوه بر این با مقایساتی که توسط پزشک انجام میشود سالم ترین خون در اختیار بیمار قرار میگیرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: وظیفه ما تامین خون سالم و کافی برای بیمار است و برای اینکه خون سالم در اختیار داشته باشیم در جلسات و برنامه های عمومی با اطلاع رسانی از مردم درخواست همکاری میکنیم.

عاملی تصریح کرد: ما در استان بالای ۶۰ درصد اهدا کننده خون به صورت مستمر داریم که درصد اهدا کننده های مستمر در کشور حدود ۵۶ درصد بوده که ما نسبت به کشور در رده بالاتری هستیم.

وی با بیان اینکه قبلا در کشور اهدای خون جایگزین داشتیم، عنوان کرد: از سال ۷۶ در خراسان جنوبی طرح خون جایگزین حذف شد و تا کنون هم این سیاست را ادامه داده ایم که اگر بیماری به ۱۰۰ واحد خون نیاز داشته باشد این تعداد واحد بدون جایگزین در اختیار بیمار قرار بگیرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی صد درصد نیاز گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت را در استان تامین می کنیم و ذخیره کافی داشته و حتی در صورت اعلام نیاز به استانهای دیگر هم میفرستیم و استان سیستان و بلوچستان یکی از استانهایی است که بیشترین نیاز را دارد و ما تا کنون به عنوان استان معین نیاز این استان را برطرف کرده ایم.

عاملی خاطر نشان کرد: در چهار ماهه اول سال ۹۶ تعداد 8 هزار و ۵۸۰ نفر برای خون گیری مراجعه کرده که از این تعداد 7 هزار و ۲۷۷ واحد خون گیری شده است و تعداد ۵۰۹ نفر ( هفت درصد) از بین زنان و 4 هزار و ۳۵۵ واحد (۵۹.۸ درصد) خون مستمر داشته ایم که از متوسط کشوری بالاتر است.

 

* استقرار اکیپ سازمان انتقال خون در پلدشت آذربایجان غربی برای نخستین بار

صادق علیزادگان مسئول جمعیت هلال احمر پلدشت با اعلام حضور اکیپ سازمان انتقال خون استان در پلدشت گفت: اکیپ سازمان انتقال خون آذربایجان­ غربی برای اولین ­بار در سال جاری در محل اداره هلال­ احمر این شهرستان استقرار یافت تا خون­ های اهدایی مردم نوع دوست پلدشت را جمع­ آوری کنند.

وی تصریح کرد: از ساعات اولیه استقرار ده­ ها نفر از مردم نوع دوست پلدشت با حضور در محل استقرار اکیپ سازمان انتقال خون آمادگی خود را برای اهدای خون اعلام داشتند.

مسئول جمعیت هلال احمر پلدشت با اشاره به اینکه ۱۲۰ کیسه خون تا به این لحظه جمع آوری شده است، افزود: مردم نیکوکار این شهرستان با اعلام مشارکت در این برنامه، هدف شان را از هدیه خون برای حیات سایر همنوعان شان بیان کرده و از این کار، ابراز رضایت و خشنودی کردند.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان