۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین میانگین اراضی قزوین بدون عملیات اصلاحی ۳۱ درصد است
کد خبر: ۲۴۱۰۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

میانگین اراضی قزوین بدون عملیات اصلاحی ۳۱ درصد است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: میانگین اراضی قابل کشت زراعی در این استان بدون عملیات اصلاحی ۳۱ درصد است.

میانگین اراضی قزوین بدون عملیات اصلاحی ۳۱ درصد است
به گزارش صبح قزوین: محمدرضا صفری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که شامگاه شنبه در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به عمده‌ترین موانع توسعه کشاورزی در دهه 40 هجری شمسی اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته مهمترین موانع توسعه کشاورزی در این دهه گرایش و تمایل به سمت کشاورزی معیشتی به دلیل کمبود اعتبارات و منابع ملی بود.

وی افزود: کمبود منابع آب کافی در منطقه، کمبود فنون و روش‌های آبیاری و تکنیک‌های کشاورزی مانند کنترل آفت و مصرف کود و فقدان مؤسسات کشاورزی از دیگر موانع توسعه کشاورزی در دهه 40 هجری شمسی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: تعداد قنوات موجود در سال 1960 در استان 498 رشته بود که 356 رشته آن دایر و 142 رشته خشک و بایر بود.

صفری ادامه داد: سد طالقان که در توسعه کشاورزی استان نقش مهمی برعهده دارد با ظرفیت 460 میلیون مترمکعب ساخته و در سال 1384 آبگیری شد.

وی با اشاره به فعالیت سازمان دشت قزوین در گذشته عنوان کرد: حوزه عملکرد این سازمان منحصر به استان قزوین نبود بلکه در استان‌های مختلف کشور که کشاورزی وجود داشت، فعالیت می‌‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به مزایای طرح توسعه‌ای که در گذشته در کشاورزی این استان اجرا شده است، تصریح کرد: بالا رفتن ارزش افزوده زمین‌های کشاورزی در استان قزوین و افزایش سطح تجارت و فعالیت‌های اقتصادی از جمله مهمترین مزایای طرح توسعه‌ای در کشاورزی این استان است.

صفری با اشاره به وضعیت فعلی کشاورزی در استان قزوین گفت: این استان با دارا بودن 489 هزار سالانه قادر به تولید 4 میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی است.

وی با بیان اینکه قزوین با دارا بودن کمتر از یک درصد از خاک کشور بیش از چهار درصد تولید بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: میانگین اراضی قابل کشت زراعی استان بدون عملیات اصلاحی 31 درصد است.

استفاده از آب سد طالقان در تأمین آب کشاورزی قزوین حائز اهمیت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به جایگاه این استان از دیدگاه تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور ابراز کرد: استان قزوین در تولید زغال اخته و انگور رتبه نخست کشوری، تولید زیتون و فندق رتبه دوم کشوری، تولید قارچ خوراکی، تخم مرغ و شلیل رتبه سوم کشوری را دارد.

صفری با بیان اینکه توسعه متوازن دشت قزوین متناسب با استعدادهای مناطق آن است، عنوان کرد: محدودیت منابع آب و خاک، رعایت الگوی کشت، تأمین امنیت غذایی، افزایش درآمد کشاورزان و اقتصادی‌ کردن بخش کشاورزی، افزایش بهره‌وری و مدیریت یکپارچه منابع به ویژه آب از ضرورت‌های احیای مدیریت یکپارچه دشت قزوین است.

وی با اشاره به اقدامات در دست اجرای مرتبط با دشت قزوین توسط سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارتقای بهره‌وری منابع آب از طریق بهبود مدیریت تقاضا و عملیات اجرایی دشت قزوین در سطح 80 هزار هکتار با مشارکت شرکت ICT هلند و اجرای طرح داربستی کردن باغات انگور از جمله اقدامات در دست اجرا برای احیای دشت قزوین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: فعالیت صورت گرفته در راستای استقرار مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک به تحقق این امر کمک می‌کند اما برای ایجاد مدیریت یکپارچه دشت قزوین تصویب برخی از موارد ضروری است.

صفری اضافه کرد: تصویب قوانین ویژه مدیریت کلان‌ دشت‌ها، تصویب ساختار ویژه مدیریت کشاورزی دشت‌ها، احصا دشت‌های استراتژیک کشور، برنامه آمایش سرزمین به عنوان نقاط ویژه و دستورالعمل خاص مدیریتی کشور و تصمیمات توسعه‌ای مبتنی بر رعایت مصالح دشت با نگاه حفظ و احیای منابع آن از جمله موارد ضروری به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات مربوط به سد طالقان که در سال 1348 صورت گرفت، تمام آب این سد را برای مصرف در استان قزوین در نظر گرفته بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: پس از تغییر مشاور این وضعیت تغییر کرده و بخشی از آب این سد برای مصرف شرب ساکنان تهران مد نظر قرار گرفت.

صفری افزود: 80 درصد محصولات کشاورزی تولید شده برای مصرف به استان تهران صادر می‌شود بنابراین تأمین آب کشاورزی این استان تأثیر زیادی در تأمین مواد غذایی ساکنان تهران دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به این امر اگر تأمین امنیت غذایی استان تهران حائز اهمیت است، باید آب مورد نیاز برای کشاورزی استان قزوین تأمین شود که یکی از راه‌های تأمین آن استفاده از آب سد طالقان است.

 منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان