۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین درمان "پیش فعالی" با طب سنتی/ با طبع‌شناسی رفتار اطرافیان خود را پیش‌بینی کنید
کد خبر: ۲۳۱۱۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ساعت: ۹:۵۵ ↗ لینک کوتاه

در سمینار تغدیه سالم مطرح شد؛

درمان "پیش فعالی" با طب سنتی/ با طبع‌شناسی رفتار اطرافیان خود را پیش‌بینی کنید

در سمینار تغدیه سالم مطرح شد که بیماری پیش فعالی به دلیل صفرای زیاد است که متاسفانه پزشکان با استفاده از داروهای آرام بخش سردی مغز را زیاد می‌کنند، با استفاده از خاک شیر، خرفه می‌توان این کودکان را درمان کرد.

درمان "پیش فعالی" با طب سنتی/ با طبع‌شناسی رفتار اطرافیان خود را پیش‌بینی کنید
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مجید محمدی کارشناس طب سنتی در سمیناری که عصر دیروز (سه شنبه) در سالن قلم کتابخانه امام خمینی برگزار شد، از اهمیت شناخت طبع انسان و به تعادل رساندن آن سخن گفت و افزود: طبیعت از ۴عنصر آب و باد و خاک و آتش تشکیل شده است و این ۴عنصر ، تشکیل دهنده جسم انسان هستند.
وی اذعان کرد: در محیط‌های مجازی به اشتباه عنوان می‌کنند که خاک در پایین ترین نقطه بدن قرار دارد اما طبق گفته‌های ابوعلی سینا، خاک یا سودا در مرکز عناصر دیگر قرار دارد و مرکز سودا طحال و موی انسان است.
این کارشناس طب سنتی ادامه داد: سنگین ترین و خشک ترین عنصر خاک است و خداوند انسان را از خاک آفریده است و همان طور که در قرآن گفته شده؛ انسان از علقه به معنی خون بسته که همان خاک و سوداست آفریده شده است.
وی ابراز کرد: بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، واریس و میگرن ظاهرا در طبع تمام کشورها درمان ندارد اما در طب سنتی ایران قابل درمان است. هرکدام از اجزای انسان طبع مخصوصی دارند؛ وقتی خداوند انسان را از خاک که عنصر خشک است خلق کرد به آن آب اضافه کرد و رطوبت موجود در بدن مربوط به همان است.

محمدی عنوان کرد: خداوند باد را به انسان اضافه کرد برای آنکه آن را به حرکت وامی‌دارد و آتش را به آن اضافه کرد، تا سدی برای سیلان آب باشد و به خاک را شکل پذیر کند.
وی اضافه کرد: هرکدام از اعضا و اندام‌های بدن انسان از عنصری ساخته شده است و هرکدام دارای طبع و مزاج مخصوص به خود است و آنها به ۴درجه اصلی تقسیم می‌شود؛ به عنوان مثال زنجبیل در درجه ۴گرمی قرار دارد و باید با توجه به درجه آن و طبع انسان استفاده شود. موی انسان هم دارای درجه مخصوص به خشکی و رطوبت است و اگر مقدار آن کم و زیاد شود، به مو آسیب می‌رسد.
این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: تک تک اعضای بدن دارای مزاجی است و بدن انسان سه عضو اصلی دارد و به اعضای ریسه معروف هستند؛ قلب، مغز و کبد این سه اعضا هستند و طبق گفته ارسطو، قلب مرکز احساس است.
محمدی افزود: اگر حالتی برای ما به وجود بیاید که از نظر روحی و روانی به مشکل بخوریم، یکی از اعضای رئیسه انسان تعادل خود را از دست می‌دهد و انسان بیمار می‌شود‌؛ بیماری به معنی برهم خوردن تعادل بدن است و طب سنتی این تعادل را برمی‌گرداند.
وی اذعان کرد: مزاج‌های چهارگانه شامل صفرا، بلغم، خون و سوداست و بین آنها یک صفرا طبیعی در بدن داریم و حضور آن خشکی و یا رطوبت استخوان انسان را کنترل می‌کند اگر خشکی استخوان بوجود بیاید دچار پوکی و اگر رطوبت بوجود بیاید دچار نرمی استخوان خواهیم شد.
کارشناس طب سنتی عنوان کرد: تمام طبع‌های ۴گانه در انسان به طور مساوی در اندام ها و اجزا وجود دارد، اما زمانی یکی غلبه می‌کند که مثلا طبع صفرا در انسان بیشتر نمود پیدا کند و موجب گرمی و خشکی در آنسان می‌شود. اصطلاح آتیش پاره به انسان‌های صفراوی گفته می‌شود و تمام اصطلاحاتی که گذشتگان ما استفاده می‌کردند ریشه علمی دارد.

وی درباره ویژگی‌های افراد صفراوی گفت: صفرا در طب سنتی با رنگ زرد معرفی شده است و این افراد زرد پوست هستند، رطوبت کمی دارند و ریزش مو و سردردها در این افراد از سمت شقیقه، شروع می‌شود، این افراد چشم‌های ریز دارند و رطوبت چشمشان کم است.
محمدی ادامه داد: آتش برای برخواستن جسم در انسان به وجود آمد و افراد صفراوی دایما در حال جنب و جوش و فعالیت هستند.
وی افزود: بیماری پیش فعالی به دلیل صفرای زیاد است که متاسفانه پزشکان با استفاده از داروهای آرام بخش سردی مغز را زیاد می‌کنند، با استفاده از خاک شیر، خرفه می‌توان این کودکان را درمان کرد.
این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: افراد صفراوی به بدقولی معروفند که البته باید بدانیم دلیل این مشکل انها استعداد و فعالیت‌های اجتماعی فراوانشان است و به قول معروف یک سر و هزار سواد دارند. در واقع این افراد فوق العاده مهربان هستند ولی در هنگامی که عصبانی می‌شوند همه چیز را زیر پا می‌گذارند و البته عصبانیتشان زود فروکش می‌کند. در مواجه با این افراد در هنگام عصبانیت سکوت کنید و با این راهکار به راحتی آرام می‌شوند.
وی افزود: افراد صفراوی قدرت ریسک بالایی دارند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و معمولا بدون فکر کار انجام می‌دهند و تمرکز پایینی دارند؛ در ذات این افراد دروغ وجود ندارند و در هنگام صحبت کردن تلاش می‌کنند همه چیز را درست کنند ولی نمی‌دانند که طرف مقابلشان چه برداشتی از آنها دارد.
محمدی ابراز کرد: عصبانیت در مقابل افراد صفراوی اوضاع را بدتر می‌کند و بهترین کار سکوت است، آنها برای شغل‌هایی مانند قاضی دادگاه مناسب نیستند، زیرا احساساتشان زیاد است و کمتر از ذهن خود استفاده می‌کنند و نقطه اتکا این افراد احساسات و عواطف شان است و اعتماد زیادی به افراد دارند و از این زاویه آسیب جدی می‌بینند.
وی درباره طبع بلغم گفت: این طبع نقطه مقابل صفراست و در واقع افراد بلغمی به دلیل سردی و تری مغزشان بیشتر اهل تحلیل و منطق هستند و از احساسات پیروی نمی‌کنند. این افراد دارای پوست سفید، چشمان روشن ٬موی روشن، و بدن صاف و بدون عضله هستند و دقیقا برعکس افراد صفراوی هستند.
این کارشناس طب سنتی ادامه داد: این افراد فوق العاده مادی هستند و تمام شرایط را می‌سنجند. مغز این افراد رطوبت و سردی بالایی دارد و اهل تجزیه و تحلیل هستند؛ ارتباط با آنها بسیار سخت است، اما در بعد از مدتی نحوه برقراری ارتباط با آنها را متوجه خواهید شد.
وی عنوان کرد: آب در طبیعت میل به سراشیبی دارد و افراد بلغمی به دلیل وجود آب در بدنشان افکارشان رو به پایین است و به سختی قبول می‌کنند که شرایط فعلی خود را تغییر دهند.
محمدی یادآور شد: بلغمی‌ها تحرک کمی دارند و به طور مثال در هنگام تماشای فوتبال تمام ابزار و وسایل مورد نیاز خود را در کنار خود فراهم می‌کنند، در حالی که افراد صفراوی اصلا علاقه ای به دیدن ۹۰دقیقه مسابقه ندارند.

وی افزود: شغل‌های مورد علاقه این افراد، کارهای مربوط به دفتر است و آنها به سکونت علاقه فراوانی دارند و نقطه مقابل افراد صفراوی هستند؛ افراد بلغمی در مقابل تغیرات مقاومت می‌کنند و بسیار شمرده صحبت می‌کنند، در حالی که افراد صفراوی حرفشان را می‌گویند و بعد آن را جمع و جور می‌کنند.
این کارشناس طب سنتی درباره طبع دموی (گرم وتر) گفت: این افراد حرکات کمی دارند و از مغز استفاده می‌کنند و در مقایسه با افراد صفراوی دارای ویژگی مشترک هستند؛ آنها بدن پرمویی دارند و حالت موهایشان مجعد است و در کارهای روزانه متمادی بدون غذا خسته و گرسنه نمی‌شوند.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از طبع شناسی می‌توان رفتار انسان‌ها را پیش بینی کرد، اذعان کرد: افراد سودایی سرد و خشک و مانند افراد صفراوی لاغر اندام هستند و پراکندگی موی بدن آنها کم است؛ این افراد اگر از موضوعی ناراحت شوند به سختی فراموش می‌کنند و معمولا از انجام کارها زود خسته می‌شوند.
انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

احمد / ۲۶ بهم ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

واقعاعاشق طب سنتی هستم. چقدر مطالبش عالی بود.ممنون
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان