۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین خرده‌شیشه‌های «آبگینه» بر پیکر اقتصاد استان قزوین
کد خبر: ۲۲۴۳۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

مشکلات کارگری در قزوین همچنان ادامه دارد؛

خرده‌شیشه‌های «آبگینه» بر پیکر اقتصاد استان قزوین

کم‌توجهی به واحدهای صنعتی در چند سال‌ گذشته و همچنین بی‌تدبیری در مدیریت برخی از این واحد‌ها سبب شد بزرگان صنعت و تولید استان مانند شرکت آبگینه به زانو درآیند.

خرده‌شیشه‌های «آبگینه» بر پیکر اقتصاد استان قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، کم‌توجهی به واحدهای صنعتی در چند سال‌های گذشته و همچنین بی‌تدبیری در مدیریت برخی از این واحد‌ها سبب شد بزرگان صنعت و تولید استان مانند شرکت آبگینه به زانو درآیند. شرکتی که روزی چندصد کارگر در آن فعالیت می‌کردند امروز به بیابان خشک و بی‌روحی تبدیل شده است.

نام و آوازه شرکت آبگینه برای مردم قزوین آشناست. شرکتی که سال‌ها محل اشتغال پدران در این استان بود. اما اکنون از تولیدات شیشه و هیاهوی عظیم کارگران این واحد صنعتی خبری نیست.

این موضوع، به فرجام بسیاری از صنایع کشور و استان در دهه اخیر تبدیل شده است و بر اساس آن، هرسال تعداد زیادی از واحدهای صنعتی حیات خود را از دست می‌دهند و فقط مجبور به حفظ نام و نشان خود می‌شوند که در ‌‌نهایت آن را نیز از دست خواهند داد.

به تحلیل بسیاری از کار‌شناسان و صاحب‌نظران، تنها راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت، تدبیر در راستای تغییر در مدیریت، قوانین، مقررات، اجرا، نظارت و رسیدگی بیش از پیش به مشکلات و معضلات درفرایند اداری و بورکراسی پیش پای فعالان اقتصادی، مانند کارخانه آبگینه است. البته با توجه به شرایط به نظر می‌رسد، برخی سوء مدیریت‌ها نیز در ایجاد مشکلات این‌چنینی دخیل بوده است.

به هر حال، شرکت آبگینه در حال حاضر، رقمی معادل ۵ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی، ۲ میلیارد تومان به اداره مالیات و همچنین حدود ۸ میلیارد تومان به اداره گاز بدهکار است. این در حالی است که هنوز هم ۶۰ نفر از کارگران این شرکت در وضعیت نامشخصی قرار دارند.

آغاز مشکلات
مدیرعامل آبگینه درباره مشکلات این شرکت گفت: مشکلات از زمانی شروع شد که سهام مدیریتی آن از سوی یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به من فروخته شد.

«ماشاالله مقسمی» افزود: به دلیل نبود شفافیت در معامله و وجود بدهی‌های وصول‌نشدنی و همچنین وجود مشکلاتی در سررسید مالی، قیمت مور معامله واقعی نبود.

کوره‌های فرسوده و بالارفتن مصرف انرژی
مقسمی افزود: از دیگر مشکلات شرکت وجود ۲ کوره فرسوده و قدیمی بود که به رغم نیاز به نوسازی، با‌‌ همان وضعیت، به کار خود ادامه داد. قدیمی بودن کوره‌ها باعث شد تولید با مصرف انرژی بالا صورت گیرد و این موضوع نیز سبب شد هزینه‌های شرکت چندین برابر مقدار واقعی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آبگینه قزوین همچنین گفت: اگر شرکت به تولید شیشه فلوت تغییر رویه می‌داد ضرر نمی‌کرد؛ چراکه شیشه فلوت با مصرف کم و تولید بیشتر به کار خود ادامه می‌داد.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدون یارانه
مدیرعامل واحد صنعتی ورشکسته استان با اشاره به نبود حمایت‌های دولتی در خصوص حامل‌های انرژی گفت: گران شدن حامل‌های انرژی و نبود حمایت‌های دولتی (یارانه) باعث شد قیمت حامل‌های انرژی در شرکت از ماهی ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند که نتیجه آن ادامه تولید محصولات به رغم نبود صرفه اقتصادی بود. حتی کار به جایی رسید که فروش شرکت هم نمی‌توانست جوابگوی هزینه‌های تولید باشد.

بلاتکلیفی ۶۰ نفر از کارگران
مدیرعامل آبگینه در خصوص وضعیت کارگران شرکت بیان کرد: بیش از ۵۰۰ نفر کارگر در شرکت وجود داشت که مقام قضایی با توقیف و فروش اموال شرکت مطالبات آن‌ها را پرداخت کرد اما در حال حاضر حدود ۶۰ کارگر شرکت با حدود ۵/۲ میلیارد تومان طلب از شرکت وجود دارند و قرار است با فروش کوره قدیمی تولید کریستال و بلور، مطالبات آنان پرداخت شود.

بانک‌ها همکاری نکردند

مقسمی با گلایه از بانک‌ها به سبب همکاری نکردن در زمینه ارائه تسهیلات گفت: اکنون که شرکت در یک وضعیت بحرانی قرار دارد باز هم در اعطای تسهیلات کوتاهی می‌کنند.


وی اضافه کرد: در هفته گذشته جلسه‌ای با قائم‌مقام یک بانک تشکیل شد و در این جلسه از مدیران بانک خواسته شد تا صرف‌نظر از فعالیت فعلی شرکت برای راه‌اندازی تولید بطری مساعدت کنند اما جواب آن‌ها منفی بود و دلیل آن را بدهی سابق شرکت عنوان کردند.

احیای آبگینه با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
مدیرعامل شرکت آبگینه قزوین گفت: شرکت می‌تواند با دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیارد تومانی احیا شود اما وقتی با چند شرکت سرمایه‌گذار خارجی در چین و ترکیه مشورت کردیم گفتند صرف چنین سرمایه‌ای به صرفه نیست.

۸ میلیارد تومان بدهی به اداره گاز

مقسمی با اشاره به بدهی قابل توجه به اداره گاز بیان کرد: شرکت، معادل ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان با احتساب جرائم و دیرکرد به شرکت گاز بدهکار بود که در حال حاضر با دریافت یک میلیارد تومان از دستگاه قضایی، میزان بدهی ما به شرکت گاز حدود ۸ میلیارد تومان است. وی افزود: در آخرین اخطاریه قضایی و صحبت‌هایی که با مسئولان اداره گاز انجام شد گویا قرار است انشعاب گاز شرکت را بفروشند.

بدهی‌های میلیاردی به تأمین اجتماعی و مالیات
مقسمی با بیان اینکه بدهی شرکت به تأمین اجتماعی و اداره مالیات از موانع عمده‌ای است که به جمع مشکلات شرکت آبگینه اضافه شده است، بیان کرد: مطالبات تأمین اجتماعی حدود ۳ میلیارد تومان است که با احتساب جرائم و دیرکرد این مبلغ به ۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین شرکت رقمی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مالیات بدهکار است که این رقم نیز با احتساب جرائم و ارزش افزوده تا این میزان افزایش یافته است.

تولید شیشه جزو صنایع مادر است

مقسمی در ادامه با بیان اینکه واگذاری تسهیلات به واحدهای صنعتی فقط به بنگاه‌های کوچک کمک کرده است، گفت: این در حالی است که صنایع کوچک نمی‌توانند به اندازه جایگاه صنایع مادر در صنعت و اقتصاد نقش ایفا کنند.

صنعت شیشه حمایت ویژه می‌خواهد
مدیرعامل شرکت آبگینه با گلایه از بی‌توجهی مسئولان به صنعت شیشه بیان کرد: امروز معضل اساسی شرکت‌های شیشه کوره‌های قدیمی و سوخت گاز است. کوره‌های قدیمی که نیاز به نوسازی دارند و در هیچ کجای دنیا از روش قدیمی استفاده نمی‌شود. همچنین به نظر می‌رسد اداره گاز باید به صنایعی که وابستگی شدیدی به گاز دارند یارانه پرداخت کند. مدیرعامل آبگینه با بیان اینکه حیات شرکت‌های شیشه وابسته به گاز است؛ گفت: شرکت گاز نباید با کارخانه‌های شیشه مانند دیگر صنایع که دیرکرد دارند، برخورد کند. چرا که در این صورت، همه شرکت‌های شیشه در قزوین یا سایر استان‌ها به درد آبگینه دچار خواهند شد.

مشکل اصلی آبگینه سوء مدیریت است
از سوی دیگر، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان در باره وضعیت آبگینه گفت: اولین مشکل آبگینه سوء مدیریت است که کارخانه‌ای با این عظمت را به این جایگاه رسانده است.

«محمد امانی» با بیان اینکه شرکتی که روزی صادرکننده شیشه به خاورمیانه بود امروز غرق در مشکلات است، گفت: شرکت آبگینه یکی از بر‌ترین شرکت‌های شیشه کشور بود که در استان قزوین قرار دارد. اما هنگام واگذاری شرکت به بخش خصوصی، مدیر آن به لحاظ کهولت سن توانایی مدیریت چنین شرکت مهمی را نداشت و طی جلسات متعدد هرگز راضی نشد از یک مدیر کاربلد استفاده کند. رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان در عین حال از دیگر مشکلات شرکت آبگینه را زیان‌دهی تولید و بالا بودن هزینه حامل‌های انرژی دانست و گفت: همه این موارد روی هم سبب شد فشار مضاعفی بر شرکت وارد شود.

ابهامات مدیریتی آبگینه
عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور در خصوص شرکت آبگینه گفت: برای بررسی و تحلیل مشکلات واحدهای صنعتی باید قبل از هرچیز به اطلاعات دقیق و داده‌های آماری دسترسی داشت؛ لذا از آنجایی که دوران مدیریت اخیر آبگینه شفاف نبوده نمی‌توان نظر قطعی برای آن صادر کرد. هنوز ابهامات فراوانی وجود دارد که باید عوامل مرتبط با آبگینه به آن پاسخ دهند.

«اصغر آهنی‌ها» افزود: از طرفی موضوع آبگینه را باید از زمان واگذاری شرکت بررسی کرد و اینکه چرا کارخانه‌ای با مساحت حدود ۱۷هزار مترمربع و توان تولیدی بالا در یک عملیات واگذاری غیراصولی با شکست مواجه شده است. به طور حتم شرکت آبگینه اگر تحت نظارت یک فرآیند منطقی و اصولی قرار می‌گرفت امروز آن همه سرمایه عظیم نابود نمی‌شد و کارگران با سختی و مشکلات دست و پنجه نرم نمی‌کردند.

وی در پایان تأکید کرد: در سال‌های گذشته واگذاری‌های غیراصولی و به افراد بدون صلاحیت باعث شد امروز شهر صنعتی البرز معضلات بی‌شماری داشته باشد و همین تعطیلی واحدهای صنعتی اشتغال زیادی را از بین برده است که امیدوارم سیستم واگذاری‌ها بر مبنای اصولی و با هماهنگی ‌دولتمردان در استان و تشکل‌های کارفرمایی برای کنترل و بهبود شرایط شرکت‌ها انجام پذیرد.
انتهای پیام/2002
منبع: ندای البرز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان