۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سرطان طی سال گذشته جان ۸۱۹ نفر از هم استانی‌ها را گرفت
کد خبر: ۲۱۶۶۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۶ ساعت: ۱۲:۲۱ ↗ لینک کوتاه

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

سرطان طی سال گذشته جان ۸۱۹ نفر از هم استانی‌ها را گرفت

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: سال گذشته حدود ۸۱۹ نفر در استان قزوین به علت سرطان جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۴۷۳ نفر مرد و ۳۴۶ نفر زن بوده‌اند.

سرطان طی سال گذشته جان ۸۱۹ نفر از هم استانی‌ها را گرفت
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، مجید رجبی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: امروز سرطان از بیمار‌های شایع به شمار می‌رود و اگر پیشگیری و فرهنگ سازی مناسب صورت نگیرد تعداد افراد مبتلا رو به افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ۳۰درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری نیستند؛ اما ۷۰ درصد آن‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند که منوط به تشخیص به موقع است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اذعان کرد: در کشورهای غربی برخلاف کشور ما آمار سرطان کاهش پیدا کرده است زیرا با تشخیص به موقع، بیماری در مراحل اولیه شناسایی می‌شود و در این صورت درمان آن ساده‌تر از بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی دارد.

رجبی اضافه کرد: سال گذشته حدود ۵هزار و ۴۶۱نفر در استان قزوین فوت کرده‌اند که ۵۷ درصد آقایان و ۴۳ درصد آن‌ها خانم بوده‌اند و حدود ۸۱۹ نفر از این تعداد به علت سرطان جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد نیز ۴۷۳ نفر مرد و ۳۴۶ نفر زن بوده‌اند.

وی بیان کرد: پس از بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ در ایران سرطان است؛ افزایش تعداد انواع سرطان‌ها و کاهش میزان سوانح، سرطان را در رتبه دوم علت مرگ و میر قرار داده است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی با بیان این موضوع که روزی ۱۵ نفر شهروند قزوینی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ۷۳ درصد مرگ و میرها در ۴ دسته بیماری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ۶٫۵ نفر با متوسط سن ۶۸ سال در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی ،۲/۱ نفر با متوسط سن ۳۵ سال در اثر حوادث، بیمارانی مبتلا به سرطان با میانگین سنی حدود ۵۰ سال که شامل ۲/۲ نفر می‌شوند و گروه آخر و کودکان زیر یک سال که در اثر بیماری‌های تنفسی فوت می‌کنند.

قلیان به عنوان یک مصیبت اجتماعی، سلامت جامعه را تهدید می‌کند
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: بیماری‌های غیر واگیر از طریق تغذیه مناسب قابل کنترل هستند؛ به هر میزان که استفاده از سبزیجات در استان افزایش یابد تخت‌های بیمارستانی نیز کاهش می‌یابد و در مقابل افزایش تعداد فست فود‌ها، تخت‌های بیمارستانی را نیز بیشتر می‌کند.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی میزان ورزش روزانه را حداقل هفته‌ای سه تا چهار روز و روزی نیم ساعت مشخص کرده است؛ بنابراین باید تحرک بدنی را به صورت یک آداب و تربیت برای کودکان دربیاوریم و استعمال دخانیات و استرس را در جامعه کاهش دهیم.

رجبی درباره دخانیات به این مسئله اشاره کرد: ما با یک مصیبت اجتماعی به نام قلیان مواجه هستیم که بیش از ۷ برابر آسیب بیشتر نسبت به سیگار دارد زیرا توتون آن بسیار مخرب است و با مرطوب شدن دود جذب آن بالا می‌رود؛ اگر با هر پک سیگار یک لیتر دود وارد بدن شود در قلیان این مقدار ۱۲برابر است.

وی افزود: آمار جهانی بیان می‌کند که با یک ساعت قلیان حداقل به اندازه ۲۰ نخ سیگار مواد سمی وارد بدن می‌‎شود و اگر این فرآیند سریع صورت بگیرد این میزان با ۱۰۰نخ سیگار برابری می‌کند.

قائم مقام دانشگاه بیان کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۴ آمار سرطان از تعداد ۷۹۹نفر به تعداد۱۵۶۳نفر رسیده است که افزایش دو برابری افراد مبتلا به سرطان را نشان می‌دهد.

رجبی در پایان گفت: بیش‌ترین تعداد مبتلایان به سرطان در خانم‌ها سرطان پستان و در آقایان سرطان معده است که اگر آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری صورت نگیرد باید شاهد افزایش تعداد مبتلایان به سرطان باشیم.
انتهای پیام/3008
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان