۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بهورزان چشم به‌راه حمایت بیشتر مسئولین هستند
کد خبر: ۲۱۵۴۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۲۸ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

بهورز نمونه قزوین:

بهورزان چشم به‌راه حمایت بیشتر مسئولین هستند

بهورز نمونه قزوین بیان کرد: تلاش‌ بهورزان‌ در دور افتاده‌ترین ‌روستاهای‌ کشور موجب‌ می‌شود خدمات‌ بهداشتی‌ لازم‌ به‌ روستاییان ‌ارایه‌ گردد و به‌ این‌ وسیله‌ از اشاعه ‌بیماری‌ در جامعه‌ جلوگیری‌ شود.

 بهورزان چشم به‌راه حمایت بیشتر مسئولین هستند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، بهورزی یکی از شغل‌های مهم جامعه به شمار می‌رود که با سلامت هموطنان ارتباط مستقیم دارد.

در روزی در سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف کمک‌رسانی هرچه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقرزدایی از روستاها دست به تاسیس خانه‌هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصصان خانه‌ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند.

کاهش میزان مرگ و میر در روستاها، جلوگیری از عوارض حاملگی‌های متعدد، واکسیناسیون کودکان، آموزش مادران از جمله مهمترین فعالیت‌های بهورزان است.

در این بخش به سراغ بهورز نمونه استان قزوین می‌رویم و با ایشان به می‌نشینیم.

کبری امامقلی؛ ۳۸ ساله، متاهل و دانشجوی رشته کارشناسی روانشناسی است که ۱۵ سال سابقه خدمت در خانه بهداشت روستای کورانه را دارد .
وی در سال ۹۳ به عنوان بهورز نمونه کشوری از استان قزوین انتخاب شده‌است.

لطفا در مورد بهورزی صحبت کنید و اینکه چه کارهایی انجام می‌دهید؟

بهورزی یعنی کار در خانه بهداشت که مربوط به روستاها است؛ این کار نیاز به دو سال دوره آموزشی در آموزشگاه بهورزی را دارد که در آن افراد آموزش‌های لازم را طی می‌کنند و بعد برای کار به خانه بهداشت در روستاها معرفی می‌شوند.

اصلی ترین وظیفه شما چیست؟

اصلی ترین وظایف ما واکسیناسیون اطفال، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از سالمندان و بیماران دیابتی، بهداشت محیط ، بهداشت دهان و دندان، تنظیم خانواده، کنترل سلامت دانش آموزان مدارس است.

از چه سالی شروع به فعالیت کردید؟

از سال ۷۸ برای آموزش به آموزشگاه بهورزی رفتم و بعد از اتمام دوره آموزش به خانه بهداشت معرفی شدم.

مهمترین دغدغه‌ای که به عنوان یک بهورز دارید، چیست؟

در واقع سلامت جامعه مهمترین و تنها دغدغه یک بهورز است و تنها دغدغه من این است که به بهترین نحوه به مردم خدمات‌رسانی کنم.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره‌ای در طی این سال‌ها داشتید چه بود؟

با توجه به اینکه من به همراه خانواده‌ام ۱۳ سال در مرکز خانه بهداشت سکونت داشتیم و با توجه به مراجعات مکرر مردم و نداشتن ساعت کاری مشخص، همسرم نسبت به شغلم اعتراض کرد که خوشبختانه توانستم او را متقاعد کنم چراکه در آن روزها فشار زیادی بر من متحمل شد؛ تمام کار بهورزی برایم خاطره شیرین است و با وجود سختی و فشار زیاد کاری به این شغل عشق می ورزم.

معیار انتخاب بهورز نمونه چیست؟

در طی سال، هر ماه کارشناسی از مرکز بهداشت به درمانگاه‌های روستاها مراجعه کرده و کارهای ما را بررسی و نمره می‌دهد و براساس این نمرات که مربوط به مسائل اخلاقی و کاری‌است نفر برتر انتخاب می شود.

انتظارتان از مسئولین را بفرمایید؟

ما با کمبود نیرو مواجه‌ایم زیرا تعداد مراجعه کننده بسیار است و ما نمیتوانیم پاسخگوی همه مراجعه‌کنندگان باشیم.

نگاه مردم به بهورز نمونه چگونه بود؟

مردم به من لطف بسیاری داشته و دارند که این خود موجب تشویق من برای بهتر انجام دادن وظایفم می‌شود و تمام سعی‌ام بر این است که مردم از کارم راضی باشند.

از سختی کارتان هم بفرمایید و آیا از شغلتان راضی هستید؟

با توجه سرشماری ابتدای سال، ۲هزار و ۳۷ نفر در روستای کورانه ساکن هستند و تمام کارهای این مرکز توسط بنده و ۲ نفر از همکارانم انجام می‌گیرد که یک نفر از آنها همزمان مسوول خانه بهداشت روستای دیگری است و نمی توانند فرصت زیادی در مرکز ما خدمات رسانی کند و با توجه به اینکه در مرکز بهداشت کارهای بسیاری انجام می‌شود که هرکدام یک واحد جداگانه است . انجام دادن همه کارها توسط ۲ نفر بسیار سخت است و فشار کاری بالایی دارد.

بهروزان چشم به راه حمایت بیشتر مسئولین

تلاش‌ بهورزان‌ در دور افتاده‌ترین ‌روستاهای‌ کشور موجب‌ می‌شود خدمات‌ بهداشتی‌ لازم‌ به‌ روستاییان ‌ارایه‌ گردد و به‌ این‌ وسیله‌ از اشاعه ‌بیماری‌ در جامعه‌ جلوگیری‌ شود، با این‌ وصف‌ بهورزان‌ نه‌ تنها موجب ‌سلامت‌ روستاییان‌ می ‌شوند، بلکه‌ به ‌تامین‌ سلامت‌ جامعه‌ شهری‌ نیز کمک ‌می‌کنند، زیرا بیماری‌ حد و مرز نمی‌شناسد.
انتهای پیام/3009
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان