۰۳/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ شنبه

صبح قزوین ارتقای سلامت عمومی در جامعه از اهداف چهارمین مدرسه تابستانی
کد خبر: ۲۱۲۴۴۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ارتقای سلامت عمومی در جامعه از اهداف چهارمین مدرسه تابستانی

معاون بین الملل دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: توانمندی دانشجویان در راستای ارتقای سلامت عمومی از اهداف چهارمین مدرسه تابستانی بین المللی سلامت عمومی ایران است.

ارتقای سلامت عمومی در جامعه از اهداف چهارمین مدرسه تابستانی
ارتقای سلامت عمومی در جامعه از اهداف چهارمین مدرسه تابستانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان،علی اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری چهارمین مدرسه تابستانی بین المللی سلامت عمومی ایران که در ستاد مرکزی این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: دانشکده بهداشت بیش از نیم قرن سابقه دارد که قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشکده بهداشت و سراسر کشور برای اعتلای دانش علوم بهداشتی است. 

وی با بیان اینکه این دانشکده قطب آموزش علوم بهداشتی ایران است ابراز داشت:‌تا کنون بیش از 7 هزار فارغ التحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی داشته که علاوه بر آن هزاران نفر نیز از کارشناسان و مدیران سلامت دوره‌های کوتاه مدت را در این دانشکده از تمام نقاط کشور و کشورهای منطقه گذراندند. 

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد:‌ این دانشکده در حدود هزار و 400 دانشجو در 15 رشته دکترا، 17 رشته ارشد و چند گرایش سلامت عمومی ( MPH ) دارد که توسط 120 عضو هیئت علمی آموزش میبینند. 

وی با اشاره به 800 مقاله علمی پژوهشی سالانه این دانشکده گفت:‌ یکی از دوره‌های سلامت عمومی که در بسیاری از دانشکده‌های بهداشت جهان فعال است به چند شکل پودمانی برای مدیران سلامت دوره برگزار می کند. 

اکبری ساری تصریح کرد: دوره MPH بین الملل به طور سالانه برای 50 تا 150 نفر دانشجویان خارجی برگزار می شود که دوره MDMPH از بین دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برترین‌ها را انتخاب و دوره‌های حضوری برای  40 تا 50 نفر از آنها برگزار می کند. 

وی با بیان اینکه دوره سلامت عمومی سه قسمت عمده اپیدمیولوژی، روش تحقیق و آمار و مدیریت و سیاست گذاری اقتصاد سلامت دارد، اظهار کرد: در این سال‌ها هم از نظر تعداد رشته و دانشجو به صورت کمی پیشرفت مطلوبی داشتیم که اکنون باید به رشد کیفی و پژوهش توجه کنیم. 

رییس دانشکده بهداشت اولویت اول این دانشکده را ارتقای آموزش و پژوهش دانست و افزود: چهارمین دوره تابستانی به صورت بین المللی با  حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی برای ارتقای سلامت و با توجه به تجربه‌های قبلی انجام می شود. 

وی با بیان اینکه طراحان اصلی این دوره اغلب فارغ التحصیلان MDMPH هستند گفت: امیدواریم با تجربه‌های نو در آموزش بتوانیم سلامت عمومی را به دانشجویان علوم پزشکی آموزش دهیم و در کنار بهداشت عمومی به بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی و سیاست گذاری اقتصاد که از محورهای این دوره هستند توجه کنیم. 

امیرحسین تکیان معاون بین الملل دانشکده بهداشت و دبیر کمیته راهبردی مدرسه تابستانی در ادامه اظهار کرد: چالش‌های قرن 21 از گذشته متفاوتند و با ارتقای شگفت انگیز تکنولوژی امید به زندگی افزایش یافته که پس از انقلاب اسلامی 20 سال بر سن امید به زندگی و 50 درصد بر شاخص های توسعه افزوده شده که نشان دهنده سلامت بشر در این قرن است. 

وی با اشاره به چالش‌های بسیار در قرن 21 بیان کرد: افزایش استفاده از تکنولوژی منجر به افزایش هزینه‌های سلامت شده که یکی از موارد آموزشی در دوره مدرسه تابستانی تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و تصمیم گیری در مواقع استرس زا است. 

معاون بین الملل دانشکده بهداشت تصریح کرد: سلامت عمومی بر محوریت بیماری‌های غیر واگیر است که بیش از 75 درصد مرگ و میر مردم به علت این بیماری‌ها رخ میدهد و عمده عوامل آن به سبک زندگی مربوط است. 

وی بیان داشت:‌مردم محوری نظام سلامت نیاز به آموزش های نحوه زندگی دارد و این مدرسه به طور نوآورانه آن را دنبال می کند.

تکیان عوامل اجتماعی مانند طلاق، بیکاری، اعتیاد، فقر و غیره را از شاخص‌های موثر در نظام سلامت دانست و افزود: در قرن 21 برای افرادی که در حوزه سلامت مشغول هستند مرزبندی وجود ندارد و پزشکان در تمامی ابعاد آموزش می بینند و مسئولیت آموزشی و سیاست گذاری آن را بر عهده دارند.

دبیر کمیته راهبردی مدرسه تابستانی تصریح کرد: حمایت طلبی یکی از مهارت‌هایی است که افراد در این دوره آموزش داده می شود که با مراقبت و تغییر سبک زندگی روی می دهد و سیاست گذاران نظام سلامت توانمند سازی دانشجویان بالینی را انجام می دهند. 

وی با اعلام اینکه بیش از 200 نفر متقاضی ثبت نام در این دوره بوده‌اند گفت: پس از گزینش 63 نفر از بین آنها انتخاب شدند که در 5 جلسه آموزش آنلاین از 12 تیر تا 12 مرداد آموزش دیدند و از 22 تا 29 مرداد در دوره حضوری که به صورت انگلیسی برگزار میشود شرکت می کنند. 

 تکیان افزود: افراد در دوره حضوری که در موزه تاریخ پزشکی برگزار می شود ، داستانی تخیلی درباره قرن آینده را دنبال می کنند. 

آیدین پرنیا، دبیر هیات مدیره چهارمین مدرسه تابستانی سلامت عمومی نیز اظهار کرد: هدف از اجرای این برنامه که از چهار سال پیش آغاز شده است، ارائه یک محصول دانش‌بنیان در زمینه آموزش سلامت عمومی است. 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به سمت دانشگاه‌های نسل سه و کارآفرین حرکت می کند، تصریح کرد:  در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های حوزه دانش بنیان در جهت محصولات دارویی و پزشکی است و کمتر به خدمات آموزشی توجه می‌شود.

دبیر هیات مدیره چهارمین مدرسه تابستانی سلامت عمومی افزود: با حمایت دانشگاه در این مدرسه تلاش داریم که یک محصول دانش‌بنیان با استفاده از خلاقیت دانشجویان در حوزه خدمات آموزشی تولید که این حرکت در راستای فاز 4 طرح تحول سلامت است. 

علی گنجی زاده دبیر اجرایی این برنامه نیز با اشاره به هدف علاقه مندی دانشجویان به آموزش سلامت عمومی افزود: شرکت کنندگان در این دوره عمدتا متولدین سال های 74 و 75 هستند که در رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، پرستاری، داروسازی، صنایع غذایی، تئاتر،IT، مامایی و بهداشت حرفه ای تحصیل می کنند و تمایز این دوره با سایر دوره‌های مشابه، نوع آموزش آن است که در دنیا برای اولین بار ارائه می‌شود. 

وی افزود: محورهای این برنامه کاملا شبیه‌سازی شده و در آن دانشجویان خود اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند و همچنین آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی از جمله محورهای اصلی این دوره از مدرسه تابستانی سلامت عمومی است.

انتهای پیام/


منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان