۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین اقتصاد مقاومتی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند/ با وجود واسطه‌گران چیزی در کیسه کشاورز باقی نمی‌ماند
کد خبر: ۲۰۷۹۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲ ساعت: ۱۱:۵۱ ↗ لینک کوتاه

بانوی زعفران کار قزوینی:

اقتصاد مقاومتی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند/ با وجود واسطه‌گران چیزی در کیسه کشاورز باقی نمی‌ماند

شهلا رمضانی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند، گفت:اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها، تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

اقتصاد مقاومتی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند/ با وجود واسطه‌گران چیزی در کیسه کشاورز باقی نمی‌ماند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، اقتصاد مقاومتی را می‌توان با فعالیت در عرصه‌های کشاورزی محقق کرد که در این راستا تسهیلات بانکی بسیج سازندگی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. 
زعفران یکی از گیاهان گران قیمت است که به علت نداشتن مخارج کاشت در صورتی که همه ساله خوب از آن مواظبت شود، سود سرشاری نصیب زارعین می‌کند.
کاشت زعفران می‌تواند قشر عظیمی از زنان و دختران روستایی را به کار گیرد و نه تنها باعث سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت آنان شود بلکه می‌تواند از این راه کمک مؤثری به اقتصاد خانوار بنماید.

شهلا رمضانی کشاورز اسفرورینی است که به منویات و سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای اقتصاد مقاومتی لبیک گفته و در این زمینه گام موثری را برداشته است.

رمضانی درباره ایده کارآفرینی خود اظهار کرد: با توجه به علاقه زیادی که به رشد و ترقی دارم، همیشه در پی این هستم تا هرکاری که به سود انسان است را تجربه کنم.
وی با بیان اینکه امسال دومین سالی است که به کشت زعفران می‌پردازد، گفت: باوجود اینکه شغل اصلی‌ام آرایشگری است اما در کنار آن به کار باغداری هم می‌پردازم.

با استفاده از تسهیلات بانکی اقتصاد مقاومتی بسیج توانستم کارم را توسعه و گسترش دهم
این کشاورز اسفرورینی تشریح کرد: با توجه به کم آبی که در منطقه داریم، تصمیم گرفتم محصولی را کشت کنم که به آب زیادی نیاز نداشته باشد و با یک و نیم هکتار زعفران کارم را آغاز کردم.
رمضانی افزود: با استفاده از تسهیلات بانکی اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی توانستم کارم را توسعه و گسترش دهم .
وی با اشاره به تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی بسیج سازندگی خاطرنشان کرد: مقداری از این تسهیلات را صرف خرید پیاز زعفران و مابقی را صرف نگهداری،کود و دیگر موارد کردم و به جز تسهیلات دریافتی، ۱۰ میلیون هم خودم سرمایه‌گذاری کردم.
این کشاورز عنوان کرد: بخشی از زمین کشاورزی متعلق به خودم بود و یک هکتار دیگر را هم از زمین‌های اطراف را برای توسعه کارم خریداری کردم.
رمضانی درباره نحوه کشت زعفران این چنین توضیح داد: لازم است در تهیه زمین به منظور کاشت زعفران، توجه و دقت خاصی معمول شود به طوری که در فرصت‌های مناسبی از فصل‌های پاییز یا زمستان زمین مورد نظر را شخم عمیق می‌زنند.
وی با بیان اینکه زمین کشت زعفران باید مرغوب باشد، افزود: در صورت لزوم بعد از دو یا سه هفته مجددا زمین را دوبار در جهات عمود بر هم شخم می‌زنیم.
این کشاورز تصریح کرد: کشاورزان به خوبی دریافتند که شخم‌های مکرر صرف‌نظر از تهیه بستر مناسب، کشت زمین را تا حدودی از وجود علف‌های هرز پاک می‌سازد.
رمضانی با بیان اینکه برای کاشت پیاز زعفران تا اوایل شهریور ماه فرصت هست، توضیح داد: پیازها باید در عمق ۲۰ سانتی از زمین و فاصله ۲۰ سانتی هر پیاز تا پیاز دیگر و رو به بالا کاشته شوند.
وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ روز بعد از کاشت پیازها زمین نیاز به آبیاری دارد، خاطرنشان کرد: بعد از آبیاری اول که زمین مقداری خشک می‌شود نیاز به سله شکنی و هموارسازی دارد.

اولین برداشت خود را نذر کردم
این کشاورز درباره برداشت سال اول خود، گفت: نذر کرده بودم که اگر کشت محصولم با موفقیت صورت گیرد اولین برداشتم را به دوستان و آشنایانم هدیه بدهم.
رمضانی در ادامه گفت: اولین فروش محصولم تنها حدود ۳۰ گرم بود در حالی که با وجود کم بودن مقدار فروشی که داشتم اما برایم بسیار لذت بخش بود چراکه توانستم در راه جدیدی که قدم گذاشته بودم به موفقیت دست یابم.
وی در خصوص کلاس‌های آموزشی که بسیج سازندگی برگزار می‌کند، تشریح کرد: بسیج سازندگی برای متقاضیان، دوره‌های آموزشی مناسبی برگزار می‌‌کند که بنده هم در آن کلاس‌ها شرکت داشتم.
این کشاورز بیان کرد: قبل از شرکت در کلاس‌های آموزشی و اقدام برای گرفتن تسهیلات با کمک یکی از دوستانم که در این کار تجربه داشت در یک زمین ۱۰۰ متری به طور آزمایشی زعفران کشت کرده بودم.
رمضانی اظهار کرد: به دنبال تهیه برند برای محصولاتم هستم و تمام مراحل اداری آن را طی کرده‌ام که ان‌شاالله بعد از برداشت بتوانم با برند خودم محصولاتم را به بازار عرضه کنم.
وی با بیان اینکه محل فعالیتش در اسفرورین است، خاطرنشان کرد: به جز زعفران محصولات دیگری از جمله گندم ، جو و آفتاب گردان نیز کشت و برداشت کرده‌ام و همچنین امسال نیز برای اولین بار نیم هکتار از زمین‌هایم را به کاشت نهال پسته اختصاص داده‌ام.

با وجود واسطه‌گران چیزی در کیسه کشاورز نمی‌ماند
این کشاورز با اشاره به اینکه گل زعفران خواص دارویی دارد، بیان کرد: در نظر دارم که گل‌های زعفران را برای ساخت گیاهان دارویی تحویل مراکز دارو سازی دهم.
رمضانی درباره نقش دلالان و واسطه‌گرها در عرصه کشاورزی، گفت: با وجود دلال‌ها و واسطه‌گران چیزی جز زحمت در کیسه کشاورز نمی‌ماند.
وی اضافه کرد: چون قبلا زیان حاصل از واسطه‌گری را تجربه کرده‌ایم،  سعی می‌کنیم بیشتر محصولاتمان را مستقیم به بازار عرضه کنیم.
این کشاورز با بیان اینکه مشکل کم آبی یکی از مشکلات کشاورزان اسفرورین است تشریح کرد: باوجود اینکه زعفران به آب زیادی نیازمند نیست اما برای باغات به آب نیاز داریم که با توجه به کم آبی گسترده حاکم در منطقه ما در فصل تابستان موتور آب، شارژی شده است.
رمضانی تصریح کرد: مشکل کم آبی موجب شده تا ما کشت خود را به حداقل برسانیم.

اقتصاد مقاومتی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند
وی اقتصاد مقاومتی را طرح جامع و مفصلی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها، تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.
این کشاورز ابراز کرد: اگر مشکلات و سنگ اندازی‌های کشاورزان و کارآفرینان در زمان پرداخت تسهیلات کم‌تر شود کشاورزان با استقبال بیشتری به سوی گسترش کار خود خواهند رفت.
رمضانی تصریح کرد: زمینه‌های مناسب در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی شرایط لازم برای اشتغال‌زایی جوانان کشور را فراهم کرده است و جوانان باید در هر زمینه که می‌توانند فعالیت‌های خود را برای توسعه تولیدات در سطح استان و کشور ادامه دهند و موجب پیشرفت استان و کشورشان شوند .

رمز موفقیتم توکل به خدا و داشتن هدف بود
وی با بیان اینکه کارآفرینان و کشاورزان داخلی با تولیدات مناسب باید سعی کنند از واردات بی‌رویه کالا جلوگیری کنند، اذعان داشت: اگر کیفیت محصولات و بسته ارتقاء یابد دیگر کسی سراغ محصولات خارجی نخواهد رفت.
این کشاورز، رمز موفقیت خود را توکل به خدا و داشتن هدف دانست و گفت: انسان هرچه از خدا بخواهد، خداوند از آن دریغ نخواهد کرد و من به همراه خانواده‌ام با توکل بر خداوند تاکنون در کارمان موفق بوده‌ایم.
رمضانی در پایان گفت: به کشاوزان جوان و نوپا توصیه می‌کنم با توکل بر خدا کار را از پایه شروع کرده و به طور جدی پیگیری کنند و در مقابل سختی‌ها مقاومت داشته باشند چراکه هیچ تلاشی بدون ثمره نخواهد ماند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان