۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین عشقی خروشان، در رگ هایی مهربان/ هنرمندان برای نیازمندان باید در پایگاه های انتقال خون حضور یابند
کد خبر: ۱۹۸۴۹۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

عشقی خروشان، در رگ هایی مهربان/ هنرمندان برای نیازمندان باید در پایگاه های انتقال خون حضور یابند

عملی پسندیده از سوی مسئولان می تواند به تامین نیاز خون درکشور در حین ترغیب مردم به اهدای خون کمک کند.

عشقی خروشان، در رگ هایی مهربان/ هنرمندان برای نیازمندان باید در پایگاه های انتقال خون حضور یابند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ افراد غالبا با حضور خود در کارهای نیک مشوقی برای اعمال خیر هستند، اهدای خون یکی از کارهای نیکی است که در جامعه ما به صورت داوطلبانه انجام می شود اگر مردم بدانند که این عمل چه کمکی به همنوعانشان می کند یا یک واحد خون جان چند نفر را نجات می دهد از این کار دریغ نمی کنند و این امر جز با حضور افراد شاخص کشور مانند مسئولان، بازیگران و غیره امکان پذیر نیست. 

افزایش خونگیری در ماه مبارک رمضان 
سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران در ادامه با بیان اینکه دهه اول ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای اهدای خون است، گفت: در روزهای اول ماه مبارک رمضان تعداد 2 هزار و 744 نفر به پایگاه های اهدای خون مراجعه کردند.
 
وی با بیان اینکه تعداد مراجعه برای اهدای خون بیش از 2 هزار نفر است، گفت: تعداد 2 هزار و 538 نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

مسئولان با حضور مستمر مردم را تشویق کنند
دزفولی مدیر روابط عمومی انتقال خون دولت تهران گفت: اشخاصی مانند عباس جدیدی، شجاعیان، دکتر عارف نماینده مجلس ، دکتر علوی وزیر اطلاعات و معاون رئیس جمهور دکتر شریعتمداری با حضور خود در پایگاه های انتقال خون و اهدا خون خود می توانند مردم را به این امر خدا پسندانه تشویق و ترغیب کنند. 

وی بیان کرد: هنرمندان ، بازیگران و خبرنگاران کمپینی تشکیل داده اند که با حضور گسترده خود در امر انتقال خون می توانند درترغیب مردم موثر باشند. 

صد در صد داوطلبانه اقدام کنید 
محمد مهدی صیف کارشناس دفتر جذب واهدای خون استان تهران به خبرنگار صبح قزوین در خصوص کسانی که داوطلبانه اقدام به اهدای خون می کنند، گفت: در گذشته افراد با مراجعه به بیمارستان و برای بیماری خود اهدا خون انجام می دادند و برای ادامه این امر از اقوام و دوستان یاری می گرفتند اما در حال حاضر اهدای خون در کشور ما صد در صد داوطلبانه انجام می گیرد . 

وی با اشاره به اینکه میزان اهدای خون بین آقایان و بانوان یکسان است، اظهار داشت: قبل از اهدای خون با اهدا کننده مصاحبه ای توسط پزشک متخصص صورت می گیرد. همچنین سن اهدا از 18 تا 60 سال است که در رابطه با سابقه انتقال خون در افراد 65 ساله نیز اهدا انجام می شود. 

یک نیش کوچک تضمین خونتان 
این پزشک عمومی تاکید کرد: قبل از اهدای خون پزشکان با یک نیدل یا سوزن کوچک سطح هموگلوبین خون را اندازه گرفته اگر این سطح از 12 کمتر باشد فرد معاف از اهدا می گردد. 

وی افزود: اهدا خون در آقایان 4 بار در سال و در بانوان 3 بار و فاصله اهدا کمتر از 56 روز نباشد. که هر 3 ماه یک بار برای آقایان و 4 ماه یکبار برای بانوان بهتر است. 

گروه های خونی خاص بشتابند! 
صیف با اشاره به اینکه اهدای خون برای اهدا کننده مزایایی ندارد، گفت: خون شما بیماری نیازمند را به زندگی امیدوار می کند و همین امر رضایت روحی و شادابی را برای شما به ارمغان می آورد. 

وی با اشاره به اینکه گروه های خونی پراکنده ای در کشور موجود است، گفت: بانک خون به تمامی گروه های خونی نیازمند بوده اما در برخی موارد استثنائی، به گروه های خونی O- و AB- نیاز بیشتری داریم . بنابراین نیاز به گروه خونی O- به دلیل کمیابی و قابلیت استفاده برای تمامی گروه های خونی در کشور بیشتر است.

قبل از خونگیری تست می شوید
صیف درباره پارامترهای قابل توجه در انتقال خون گفت: تست  هپاتیت B و C ، HIV و HDLV به هنگام خونگیری از فرد صورت گرفته و با توجه به زمان جواب دهی و ویروسی که داخل خون مخفی است افراد برای دریافت نتیجه عجله نکنند، این تست ها در مدت یا "دوره پنجره"  وجود ویروس را نشان می دهد . 

وی در پایان گفت: همه افراد در ایام ماه مبارک رمضان برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند و این فرصت را به شبهای قدر موکول نکنند. 

مدیر روابط عمومی انتقال خون استان تهران اظهار کرد: دکتر ایازی قائم مقام وزیر بهداشت یکی از اشخاصی است که در امر اهدای خون پیش قدم بوده و از مردم درخواست کرد تا در این امر مهم سازمان انتقال خون را یاری رسانند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزیر بهداشت، قائم مقام وزیر بهداشت دکتر حریرچی، دکتر ایازی و دکتردیناروند جز اهدا کنندگان مستمر خون هستند که حداقل سالی 4 بار به مراکز اهدا خون مراجعه و اقدام به خون دهی می کنند. 

گزارش از آذر رجبی

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان