۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین اهدای سالانه ۱۰۸ میلیون واحد خون در سطح جهان/ماه رمضان فرصتی ناب برای یک انفاق خونین
کد خبر: ۱۹۸۲۶۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اهدای سالانه ۱۰۸ میلیون واحد خون در سطح جهان/ماه رمضان فرصتی ناب برای یک انفاق خونین

سالانه حدود ۱۰۸ میلیون مورد اهدای خون در سطح جهان صورت می‌گیرد که ۲ میلیون و یکصد هزار واحد آن را هموطنان ایرانی اهدا کردند.

اهدای سالانه ۱۰۸ میلیون واحد خون در سطح جهان/ماه رمضان فرصتی ناب برای یک انفاق خونین
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ روز جهانی اهدای خون از سال 2004  همه ساله در روز 14 ژوئن یا 25 خرداد با هدف بهبود ایمنی و کیفیت خون و با ترویج افزایش اهدای داوطلبانه جشن گرفته می شود. 
 
شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی اهدای خون "خون ما را به هم متصل می‌کند" و "با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم" است. 
 
سازمان بهداشت جهانی در این روز افزایش داوطلبانه اهدای خون را تا سال 2020 هدف قرار داد. 
 
این رویداد جهانی در سال 2016، به میزبانی کشور هلند در آمستردام و با حضور پادشاه این کشور برگزار می شود. 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: اهدای خون داوطلبانه باید به سرعت در بیش از نیمی از کشورهای جهان به منظور حصول اطمینان از خون سالم برای بیماران که زندگی آنها در گرو خون و فراورده های آن است، افزایش پیدا کند.  
 
شعار"با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم" به منظور تشویق مردم برای اهدای خون داوطلبانه و درک مشترک از حس نوع دوستی در سرتاسر جهان اعلام شده است. 

دکتر مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: بزرگترین هدیه ای که هر فرد می تواند آن را به دیگران تقدیم کند اهدای خون داوطلبانه است زیرا اهدای خون، اهدای زندگی است. 
 
سالانه حدود 108 میلیون مورد اهدای خون در سطح جهان صورت می گیرد و نزدیک به 50 درصد از این میزان در کشورهای با درآمد بالا است، نرخ متوسط اهدای خون در کشورهای با درآمد بالا 9 برابر بیشتر از کشورهای کم درآمد است. 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) همه کشورهای دنیا را به اهدای خون داوطلبانه تشویق می کند اکنون تنها 62 کشور در جهان نزدیک به 100 درصد از خون مورد نیاز خود را از راه اهدای خون داوطلبانه تامین می کنند و هنوز در 34  کشور خانواده  فرد بیمار بیش از 75 درصد هزینه اهدای خون را پرداخت می کنند. 
 
با این حال، در بسیاری از کشورها تقاضا بیش از عرضه است و تولید فرآورده های خونی با چالش کیفیت و ایمنی روبرو است که با اهدای خون داوطلبانه این مشکلات مالی کمی بهبود می یابند. 
 
در سراسر جهان 25 کشور به دلیل کمبود کیت تست، کمبود تعداد کارکنان، کیفیت پایین کیت های تست یا کیفیت پایین آزمایشگاه قادر نیستند که همه عفونت‌های خونی را تشخیص دهند. 

به طور کلی همه اجزای خون مانند سلول های قرمز خون، پلاکت، پلاسما و غیره برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری سرطان، هموفیلی، تالاسمی، بسیاری از جراحی ها به خصوص در مواقع درگیری ها و هنگام زایمان مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر یک واحد خون جان چندین بیمار را نجات می دهد. 
 
دکتر ادکلی، مدیر گروه خدمات تحویل و ایمنی در سازمان بهداشت جهانی گفت: یک نکته مشترک در میان همه اهداکنندگان خون این است که این افراد قبل از آنکه به خود فکر کنند به دیگران می اندیشند و یک فرد با هر بار اهدای خون یک عمل قهرمانانه انجام داده است. 

گفتنی است؛ ایران نیز در زمره کشورهایی با شاخص اهدای خون داوطلبانه است، متوسط شاخص اهدای خون در کشورهای پیشرفته 36 واحد و در کشورهای با رشد متوسط 11 واحد به ازای هر هزار نفر است با وجود اینکه ایران در رده کشورهای با رشد متوسط است اما این شاخص در ایران 27 و 2.5 برابر کشورهای با درآمد متوسط است.

منبع: WHO 

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان