۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین چشمه نور ایران طرحی پژوهشی و اقتصادی برای کشور است
کد خبر: ۱۷۳۹۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۹ ساعت: ۱۱:۱۱ ↗ لینک کوتاه

معاون پژوهشی وزارت علوم:

چشمه نور ایران طرحی پژوهشی و اقتصادی برای کشور است

معاون پژوهشی وزارت علوم در هشتمین همایش کاربران چشمه نور، ابراز کرد: چشمه نور ایران طرحی پژوهشی و اقتصادی برای کشور است.

چشمه نور ایران طرحی پژوهشی و اقتصادی برای کشور است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، هشتمین همایش کاربران چشمه نور ایران_پروژه شتابگر ملی_که طی دو روز در قزوین برگزار شد، عصر دیروز(چهارشنبه) به کار خود پایان داد.
شتابگر ملی یا سنکروترون به فرانسوی synchrotron که اولین بار توسط لوییس آلوارز ابداع شد، نوعی از شتاب دهنده ذرات به شکل یک حلقه دایره‌ای است که با کمک میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند، ذراتی که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در یک محیط الکترومغناطیسی حرکت می‌کنند، در جهت حرکتشان، نوری منتشر می‌کنند که تابش سینکروترون یا نور سنکروترون نامیده می‌شود.
تابش سنکروترن یک امکان توانمند برای مطالعه ساختمان مولکولی و تغییرات شکل و ترکیبات سلولی در هنگام واکنش‌های شیمیایی است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و کاربردی در فیزیک، پزشکی، صنعت، زیست‌شناسی، باستان شناسی و غیره کاربرد دارد.
استفاده از تابش سینکروترون برای علوم بنیادی و فناوری‌های کاربردی، رشد فزاینده‌ای را در چند دهه اخیر تجربه کرده است.
مزیت این نوع از شتاب‌دهنده‌ها نداشتن محدودیت در انرژی است که باعث می‌شود ذرات بنیادی را بتوان به انرژی‌های چندین گیگا الکترون ولت و بیشتر رساند.
سینکروترون‌ها از جمله شتاب‌دهنده‌های دایره‌ای هستند که از سه دهه پیش تا کنون کاربرد صنعتی داشته‌اند.
کاربرد نور سینکروترون در نانوتکنولوژی، زیست‌فناوری، بیوفیزیک، محیط زیست، صنایع پتروشیمی و مواد، پزشکی و عکسبرداری، ژنتیک و شناخت و تولید داروهای جدید و نیز در علوم باستان‌شناسی و در مواردی در صنایع نظامی و صنایع فضایی کاربرد دارد.
نور سینکروترون هنگام حرکت دایره‌ای ذرات باردار تولید می‌شود و از طریق خروجی‌هایی به نام خط باریکه نور به اتاق‌های آزمایش و تجهیزات آزمایشگاهی هدایت می‌شود.
دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، در این همایش ابراز کرد: برگزاری 8 دوره از این همایش نشان دهنده سابقه این پژوهش در ایران است.
وی افزود: تحقیقات جمعی ملی و بین المللی در این حوزه، بسیار اثرگذار است که با تداوم چنین برنامه‌هایی می‌توان به آینده پروژه چشمه نور امیدوار بود.
احمدی عنوان کرد: نخبگان ایرانی دستگاه‌هایی ابداع کرده و ساخته‌اند که مایه مباهات جامعه علمی کشور است و می‌تواند زمینه پیشرفت علمی در کشور را بالا ببرد.
وی خاطر نشان کرد: از نظر علمی در دنیا رتبه خوبی داریم و در تولید مقالات ISI رتبه دوم را کسب کرده‌ایم.
معاون علمی و فناوری وزارت علوم یادآور شد: در مباحث علمی تنها به تولید مقالات علمی توجه نداریم بلکه می‌خواهیم با همکاری متخصصان اقدامات عملی مناسبی برای پیاده سازی طرح‌های علمی انجام دهیم.
وی تاکید کرد: پروژه هایی مانند چشمه نور ایران، اهمیت فراوانی در عرصه‌های پژوهشی و اقتصادی دارد.
در بخش های دیگری از این همایش علمی و پژوهشی، محققانی از کشورهای مختلف به ارائه مطالب و تجربیات خود در طرح‌های مشابه پرداختند.
لازم به ذکر است؛ علاوه بر محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، مهندس همتی استاندار قزوین و برخی دیگر از مسئولان در این همایش حضور داشتند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان