۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین لزوم وجود سیستم قوی مراقبت در حوزه اهدای عضو
کد خبر: ۱۶۷۲۸۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

لزوم وجود سیستم قوی مراقبت در حوزه اهدای عضو

رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت از وجود ۵ تا ۸ هزار بیمار مرگ مغزی در کشور خبر داد و گفت: تنها از یک‎سوم این تعداد بیمار، اهدای عضو انجام می‌شود.

لزوم وجود سیستم قوی مراقبت در حوزه اهدای عضو

رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت از وجود 5 تا 8 هزار بیمار مرگ مغزی در کشور خبر داد و گفت: تنها از یک‎سوم این تعداد بیمار، اهدای عضو انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) - منطقه همدان، کتایون نجفی‎زاده در نشست با استاندار همدان، اظهار کرد: فعالیت همدان به عنوان قطب اهدای عضو غرب کشور برای رفع مشکلات مراجعه بیماران به تهران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه وجود یک سیستم قوی مراقبت در خصوص اهدای عضو لازم است، تصریح کرد: رضایت‌گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز دارد تا جراح بتواند عمل پیوند را انجام دهد و ارگان‌های سالم افراد مرگ مغزی زیر خاک نرود.

نجفی‌زاده عنوان کرد: اهدای عضو تنها یک مقوله پزشکی است که ابعاد مختلفی دارد؛ به طوریکه حضور جراح توانمند با بهترین امکانات به تنهایی برای بهبود شاخص‎های اهدای عضو در کشور کافی نیست و تا زمانی‌ که خانواده‌ها برای اهدای عضو فرزندان‌شان رضایت ندهند، اقدام علمی در این زمینه انجام نمی‌شود.

وی برگزاری این جلسه را به منظور بهره‌گیری از ایده‌ها و توانایی مسئولان ارشد استان عنوان کرد و گفت: سه برابر شدن آمار اهدای عضو در استان همدان بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد اگر با مردم در این زمینه صحبت شود، آمار رضایت‌گیری‌ افزایش می‌یابد.

در ادامه امید قبادی، قائم‌مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان پرافتخارترین استان ایران در اهدای عضو را کهگیلویه و بویراحمد دانست که اقدامات خوبی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو انجام داده است.

وی افزود: آمار رضایت‎گیری در ایران به 70 درصد رسیده که با توجه به ویژگی برجسته فرهنگی مردم ایران، این آمار قابلیت افزایش را دارد.

وی تصریح کرد: 20 درصد اهدای عضو به نظام سلامت بازمی‌گردد؛ اما با وجود اینکه فرهنگ ایثار در مردم ایران بالاست، اما براساس تجربه کسب شده در زمینه تدریس روش رضایت‌گیری از خانواده بیماران دچار مرگ مغزی دلایل و مشکلات این امر در کشورهای مختلف، متفاوت است. بنابراین تکنیک‌هایی برای رویارویی با خانواده در موارد عدم رضایت‎دهی به اهدای عضو وجود دارد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: باور نکردن مرگ مغزی بیمار از سوی بستگان، نبود اطمینان به سیستم و تصور غلط از تکه تکه شدن فرزندان در اهدای عضو و ... از دلایلی است که مانع رضایت والدین و خانواده‌های بیماران به اهدای عضو می‌شود.

قبادی تصریح کرد: ایجاد و پرورش پزشکان متخصص ریه، قلب، کبد، تهیه و فراهم‌آوری ارگان‎های فرد مرگ مغزی و فرهنگ‌سازی اهدای عضو در قالب برنامه سه ساله از وظایف دانشگاه علوم پزشکی همدان است. بنابراین باید شورای سیاستگذاری پیوند در همدان تشکیل و برنامه‌های آن به عنوان قطب پیوند غرب کشور بررسی شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان