۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین افراد تحصیلکرده بدون مهارت وارد بازار کار نشوند
کد خبر: ۱۲۱۸۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون اشتغال و سرمایه گذاری استان قزوین:

افراد تحصیلکرده بدون مهارت وارد بازار کار نشوند

ناصر شفیع آبادی: دانشگاه ها باید دوره کارورزی و کار آموزی را به صورت اجباری برای تمامی دانشجویان فراهم کنند تا زمینه مهارت آموزی در اختیار فارغ التحصیلان قرار گيرد.

افراد تحصیلکرده بدون مهارت وارد بازار کار نشوند
به گزارش صبح قزوین، از آنجایی که زندگی هر فرد به اقتصاد وابسته است و قطع در آمد می تواند زندگی فرد را با مخاطره جدی مواجه کند، بايد به دنبال دلايل بيكاري در جامعه بود تا عوارض منفی آن زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار ندهد.
بنابراین موضوع بیکاری بهانه ای شد تا با ناصر شفیع آبادی، معاونت اشتغال و سرمایه گذاری استان گفت وگویی داشته باشیم.
ناصر شفیع آبادی، معاون اشتغال و سرمایه گذاری استان در گفت و گو با  خبرنگار صبح قزوین، در پاسخ به اینکه چرا با وجود افراد تحصیلکرده در جامعه، بیکاری زیاد است، اظهار کرد: بیکاری پدیده ای فرا اجتماعی و اقتصادی است که یک دفعه به وجود نمی آید و در یک پروسه زمانی به دلیل ساختارهای اقتصادی با آن مواجه می شویم، در جامعه اقتصادی، علاوه بر جمعیت فعال، نیروی  بیکار هم داریم.
وی ادامه داد: افراد  بین 10 تا 65 سال که قادر به کار می باشند جمعیت فعال محسوب می شوند، بنابراین تعداد افراد آماده به کار زیاد است و کار با ظرفیت آنان وجود ندارد.
زمانی که بین عرضه و تقاضا فاصله زیاد باشد، بيكاري به وجود مي آيد.
این مسئول اضافه کرد: بیش از 4 میلیون فارغ التحصیل، جویای کار هستند که مطابق با میل خود کار نمی کنند و در رشته ای تحصیل می کنند که برای آن ها بازار کار وجود ندارد، به عنوان نمونه جامعه به 500 پزشک احتیاج دارد ولی ما 700 دانشجوی فارغ التحصیل را تربیت کرده ایم؛ این عوامل، از دلایل قشر تحصیلکرده بیکار است که دانشگاه ها باید به آن دقت کنند.
شفیع آبادی در خصوص دلایل بیکاری، ابراز کرد: یکی از این دلایل ساختار جمعیتی است.
افراد دهه 60 اکنون که وارد بازار کار می شوند امکانات لازم را ندارند و جامعه، سرمایه گذاری را به صورت کامل و بهینه انجام نداده است به طوری که مزیت نسبی هر منطقه را با توجه به استعداد و توانایی اش رعایت نکرده ایم.
  32507_704   وی تصریح کرد: همیشه به متخصصانی در زمینه خدمات نیازمندیم و این بخش محدودیت ندارد؛ ولی در بخش کشاورزی محدود هستیم ودلیل  دیگر قاچاق کالا است که ضربه های محکمی به اقتصاد داخلی کشور وارد می کند.
معاون اشتغال و سرمایه گذاری استان قزوین در خصوص نسبت افزایش بیکاری زنان به مردان، عنوان کرد: زنان تا دهه 60 حق کار نداشتند و با ادامه تحصیل تمایل خود را به کار کردن نشان دادند.
بیش از 50 % افرادی که در کنکور شرکت می کنند، زنان هستند و ما مشاغل مرتبط با زنان را هنوز به طور کامل به وجود نیاورده ایم؛ به طوری که تفکر جامعه در گذشته های دور، بسیار سنتی بوده و همین تفکر سبب شده اکنون در مشاغل زنان ضعیف عمل کنیم.
شفیع آبادی با اشاره به کارگران ساختمانی که جزء افراد بیکار ان فصلی محسوب می شوند، استدلال کرد: کارگران ساختمانی و کشاورزان جز بیکاران فصلی محسوب می شوند؛ ولی الویت با بیکاران آشکار است، تا زمانی که ظرفیت اشتغال زایی را ایجاد نکرده ایم نمی توانیم شفاف سازی کنیم و برای بیکاران فصلی و پنهان تصمیمی بگیریم.
وی ادامه داد: در اين راستا سازمان اداره کار با همکاری متقابلی بین شهرستان های استان و ستاد های کاریابی ایجاد کرده و بر آن ها نظارت دارد.
رابطه درهیچ سازمانی جای ضابطه را نمی گیرد این مسئول در خصوص اینکه رابطه جای ضابطه را گرفته است، تصریح کرد: جذب شدن در دستگاه های دولتی با مصوبات قانونی انجام می شود؛ آن هم از طریق آزمون و مصاحبه های علمی و تخصصی و اعمال نفوذ به ندرت در شرکت های خصوصی به وجود می آید.
شفیع آبادی ادامه داد: زمانی رانت خواری به وجود می آید که تعادل بین عرضه و تقاضا وجودنداشته باشد و همین نوعی فساد مالی است که سبب بیماری اقتصادی در جامعه می شود.
وی در خصوص فردی که تازه فارغ التحصیل شده و نمی تواند سابقه کاری داشته باشد، ابراز کرد: دانشگاه ها باید دوره کارورزی و کار آموزی را به صورت اجباری برای تمامی دانشجویان فراهم كنند تا زمینه مهارت آموزی در اختیار فارغ التحصیلان قرار گيرد به عنوان نمونه دانشجویان حسابداری در حین تحصیل باید بتواند تراز مالی را حساب کنند.
معاونت اشتغال و سرمایه گذاری استان قزوين در خصوص اینکه بعضی مراکز کاریابی در زمینه جذب نیرو، چک و سفته قبول می کنند، هشدار داد: هیچ کدام از مراکز کاریابی حق دریافت چک را ندارد، اما می تواند وجهی را به عنوان ضمانت به مرکز ارائه کند که همان سفته است.
شفيع آبادي افزود: نحوه دریافت حق الضمه کاریابی غیر دولتی از کارجویان به این شکل است که بابت ثبت نام و مشاوره کاریابی شغلی 30 هزار ریال دریافت می کند و بابت کارگماری اخذ تضمین در قالب سفته بیش از یک میلیون ریال نباشد.
وي در انتها با اشاره به نرخ بیکاری، اذعان کرد: باید میزان نرخ بیکاری را در استان و جامعه نظر سنجی کنیم، در حال حاضر نرخ بیکاری در استان 1/12 است که با توجه به موقیعت جغرافیایی و ویژگی هایی که دارد، آمار مطلوبی نیست.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان