۰۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۱ جمعه

صبح قزوین سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در آبیک آغاز شد
کد خبر: ۱۱۴۵۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

همزمان با سراسر کشور

سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در آبیک آغاز شد

همزمان با سراسر کشور طرح سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در شهرستان آبیک آغاز شد.

سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در آبیک آغاز شد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، صبح امروز طرح آزمایشی سرشماری نفوس و مسکن با حضور ۲۶ مأمور در شهرستان آبیک آغاز شد

منوچهر حیاتی معاون مدیر کل آمار و اطلاعات استان قزوین با اشاره به اینکه سرشماری، کامل‌ترین و موثرترین شیوه برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کشور محسوب می شود، گفت: سرشماری یک طرح آمارگیری است که در این طرح به همه واحدها یا افراد مورد نظر جامعه آماری مراجعه و اطلاعات تک تک افراد جمع آوری می شود.

وی خاطر نشان کرد: سابقه اجرای سرشماری جمعیت در جهان به ۶۰۰سال قبل بر می گردد و در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۵توسط اداره آمار عمومی وابسته به وزارت کشور اجرا شد.

حیاتی با اشاره به اینکه سرشمار نفوس مسکن فقط شمارش جمعیت نیست بلکه از سرشماری عمومی نفوس و مسکن اطلاعات مهمی درباره ساختار جمعیت مهاجرت، ویژگی های اجتماعی، باروری، آموزش و ویژگی های مسکن تا سطح پایین ترین سطوح جغرافیایی به دست می آید، تصریح کرد: نتایج حاصل از سرشماری مورد استفاده برنامه ریزان، تصمیم گیران، پژوهشگران و سایر کاربران قرار می گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین، برنامه ریزی برای توزیع عادلانه منابع،خدمات و امکانات در مناطق مختلف کشور را از کاربردهای سرشماری دانست و گفت: شناسایی اوضاع اجتماعی، اقتصادی مانند وضع سواد و تحصیلات و ارائه خدمات آموزشی برنامه ریزی های مربوط به سیاست های آموزشی از دیگر کاربردهای سرشماری است.

وی در ادامه به برگزاری آزمایشی سرشماری نفوس و مسکن از فردا در استان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه اجرای سرشماری یک کار پرهزینه است، لازم است برای برگزاری درست و دقیق آن همه تمهیدات لازم اندیشیده شود تا بیشترین بهره را برای کشور به دنبال داشته باشد.

این مسئول افزود: در آزمایش سرشماری معمولا مناطق محدودی در کشور انتخاب می شود تا با اجرای سرشماری در فضای کاملا واقعی و عینی بتوان به مشکلات اجرایی و فنی پی‌ برد، اضافه کرد: یک حوزه آماری از سایر استان‌ ها برای انجام سرشماری آزمایشی انتخاب شده است تا فرایند سرشماری در همه نقاط کشور بررسی شود.

حیاتی اضافه کرد: به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین بار سرشماری آزمایشی عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه مدرن و الکترونیکی (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌ شود.

وی افزود: به منظور ثبت دقیق اطلاعات هویتی اعضای خانوار لازم است هنگامی که مأمور آمارگیر به خانوار مراجعه می‌ کند کدپستی، کارت ملی یا مدارکی که نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمامی اعضای خانوار در آن درج شده است در دسترس باشد.

این مسئول با اشاره به روش سرشماری اینترنتی، ادامه داد: روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه سرشماری اینترنتی به نشانی الکترونیکی www.sarshomari94.ir (از تاریخ ۲۱ مهرماه لغایت ۴ آذر ماه ۱۳۹۴) 

حیاتی با اشاره به این که خانوار با استفاده از اینترنت وارد سامانه ویژه سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن ۱۳۹۴ شده و اطلاعات مربوط به خانوار خود را تکمیل می‌ کند، عنوان کرد: در این روش لازم است خانوار کدپستی محل سکونت و شماره ملی تمام اعضای خانوار خود را در دسترس داشته باشد و پس از تکمیل اطلاعات، کد آماری که سیستم در اختیار او خواهد گذاشت را بر روی برگه‌ای نوشته و در زمان مراجعه مأمور سرشماری این کد را به وی ارایه دهد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین، در پایان گفت: در ضمن مأمور سرشماری فردی است قابل اعتماد و آموزش دیده با جلیقه‌ای به رنگ طوسی با آرم سرشماری در پشت آن که کارت شناسایی در سمت چپ آن نصب شده است و با استفاده از تبلت به جمع‌آوری اطلاعات می‌ پردازد.

انتهای پیام/

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان