۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین استفاده از هورمون را در پرورش مرغ گوشتی رد می‌کنم
کد خبر: ۱۱۴۰۰۱ نویسنده: سید بهمن نقیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:

استفاده از هورمون را در پرورش مرغ گوشتی رد می‌کنم

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین: استفاده هورمون در مراحل پرورش گوشت مرغ، تحت هیچ شرایطی نه توجیه علمی و نه توجیه اقتصادی دارد.

استفاده از هورمون را در پرورش مرغ گوشتی رد می‌کنم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، ظهر روز گذشته نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان قزوین به مناسبت هفته دامپزشکی با اصحاب رسانه در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.
در این نشست سید بهمن نقیبی پس از ارائه عملکرد اداره کل دامپزشکی به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ داد.
بهبهانی از روزنامه سایه: در خصوص بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توضیح بیشتری بدهید.
نقیبی: کلمه طاعون از نظر تخصصی با مفهومی که در ذهن مردم وجود دارد، متفاوت است، طی سالیان گذشته مبحثی به نام طاعون گاوی مورد توجه قرار گرفته بود و گاوها برعلیه این بیماری واکسینه می‌شدند اما در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که سیستم مراقبت ارتقا پیدا کرده و ایمنی لازم در این رابطه نیز وجود دارد.
در حال حاضر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با قدرت شیوع گسترده و تلفات زیاد حیات وحش کشور را تهدید می‌کند؛ خوشبختانه واکسن این بیماری وجود دارد و دام‌های اهلی بر علیه این بیماری واکسینه می‌شوند اما امکان واکسیناسیون دام‌های حیات وحش با پراکندگی بالا وجود ندارد.
نحوه بروز، ماهیت و عملکرد بیماری طاعون در حیوانات گوناگون، متفاوت است و این نام به دلیل به‌جا گذاشتن تلفات بالا برای اینگونه بیماری‌ها درنظر گرفته می‌شود.
رکسانا رضایی از نگاه قزوین: با توجه به اینکه شعار اداره دامپزشکی "سلامت غذا از مزرعه تا سفره است"، شما این شعار را برای مردم چگونه معنی می‌کنید؟
نقیبی: قطعا بازتاب خارجی شعار "سلامت غذا از مزرعه تا سفره" برای مصرف‌کنندگان محصول نهایی قرار گرفتن غذای سالم و بهداشتی بر روی سفره خواهد بود.
حفظ سرمایه‌های دامی با نگاه اقتصادی و تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی در صدر وظایف اداره کل دامپزشکی قرار دارد.
به عنوان مثال تمام مراحل پرورش و توزیع مرغ، اعم از تخم ‌گذاری، انتقال تخم‌مرغ‌ها به سالن جوجه‌کشی، حمل جوجه‌ها به سالن‌های پرورش، گذراندن دوره رشد حداقل 30 و حداکثر 58 روزه، کشتار مرغ‌ها و عرضه به بازار، تحت نظارت بازرسان و کارشناسان بهداشتی اداره دامپزشکی قرار دارد و این نظارت‌ها مصداق واقعی تحقق شعار " سلامت غذا از مزرعه تا سفره" خواهد بود.
رضایی: آیا مصرف گوشت مرغی که به آن آنتی بیوتیک‌ تزریق شده، برای انسان خطرناک است؟
نقیبی: طی دوره پرورش به دلیل برخی بیماری‌های خاص آنتی بیوتیک‌های مجازی به طیور تزریق می‌شود؛ آنتی بیوتیک به خودی خود ممنوعیت مصرف ندارد اما همه آن‌ها یک زمان مثلا 15 الی 21 روزه منع مصرف دارند، یعنی در طی این روزها نمی توان از گوشت یا هر فرآورده دیگر این دام و طیور استفاده کرد.
رضایی: در حال حاضر واحدهای پرورش مرغ سبز در استان قزوین فعالیت دارند؟
نقیبی: طی سال‌های اخیر طرح پرورش مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک به نام مرغ سبز که برند اولین شرکت پرورش دهنده این محصول است، مورد توجه قرار گرفته است.
پرورش مرغ با افزایش رعایت ایمنی زیستی و امکانات قرنطینه‌‌ای و بدون مصرف هیچگونه آنتی بیوتیک را اصطلاحا مرغ سبز می ‌گویند که در حال حاضر هیچ واحد پرورش طیور در استان قزوین به طور رسمی پروانه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را از اداره کل دامپزشکی دریافت نکرده است.
دستوالعمل‌های این موضوع در جهت پیشگیری از تقلب‌های احتمالی در پرورش این نوع از مرغ در حال بازنگری است.
رضایی: با توجه به زمزمه‌های برخی ارگان‌ها مبنی بر استفاده هورمون در گوشت مرغ و عدم سلامت این ماده غذایی، آیا شما سلامت مرغ مصرفی ارائه شده در فروشگاه‌ها را تایید می‌کنید؟
نقیبی: بنده به عنوان مدیرکل دامپزشکی استان قزوین، استفاده از هورمون را در پرورش مرغ گوشتی رد می‌کنم.
استفاده هورمون در مراحل پرورش گوشت مرغ تحت هیچ شرایطی نه توجیه علمی و نه توجیه اقتصادی دارد.
به دلایلی اعم از عدم قابلیت حرکت طیور در واحدهای پرورش‌دهنده، از دست ندادن انرژی دریافتی به واسطه حرکت، اصلاح نژاد، استفاده از جیره‌های غذایی با دستورالعمل‌های تحقیقاتی و تبدیل بیشترغذای مصرفی به گوشت سبب شده تا مرغ طی بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به پرورش بومی رشد کند و همین مساله باعث شده شکل‌گیری این تصور اشتباه در جامعه شده است.
شهسواری از روزنامه ولایت: طرح کشتار مرغ در وزن استاندارد به چه مرحله‌ای رسیده است؟
نقیبی: از نظر اداره دامپزشکی وزن مناسب مرغ برای کشتار هزار و 200 الی هزار و 800 گرم است؛ به همین دلیل جلسات بسیار متعددی با اتحادیه‌های پرورشی و معاونت بهبود تولیدات دامی برگزار کردیم تا دوره پرورش مرغ کاهش یابد.
با توجه به اینکه عمدتا بیماری‌های طیور در سنین بالا رخ می‌دهد هرچه مرغ سریعتر وارد بازار شود عملا استفاده از آنتی بیوتیک و داروها در طیور برای کنترل بیماری‌ها کاهش می‌یابد.
در جدیت اجرای تصمیمات غذایی اقبال عمومی و تقاضای مردم بسیار مهم است اما متاسفانه در فرهنگ عمومی جامعه ما به اشتباه مرغ بزرگتر از سلامت بالاتری نیز برخوردار است که امیدواریم با اجرای اقدامات ترویجی این تصور نادرست تصحیح شده و شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشیم.
فرامرزی از حدیث قزوین: با توجه به اهمیت سلامت مواد غذایی، آماری از نظارت‌های بهداشتی و کنترلی اداره کل دامپزشکی طی سال گذشته اعلام کنید.
نقیبی: علی‌رغم دشواری کار، نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی یکی از رسالت‌های عمده اداره دامپزشکی است .
از مهرماه سال گذشته تاکنون طی مراحل تولید، فرآوری، بسته‌بندی، عرضه از کشتارگاه تا مغازه‌های سطح شهر 84 هزار و 567 مورد بازرسی انجام شده است که از این تعداد 783 مورد تخلف غیر بهداشتی بر مبنای الگوهای اداره دامپزشکی صورت گرفته است.
20 هزارو 152 کیلوگرم مواد مختلف توسط بازرسان بهداشتی ضبط شده که از این تعداد 18 هزار و 121 کیلو معدوم شده است.
406 مورد نمونه‌برداری از محصولات صورت گرفته است و 223 مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
اخیرا 21 تن سنگدان مرغ تاریخ گذشته و فاسد در یکی از کشتارگاه‌های شهرستان تاکستان ضبط شده که طی آخرین اخبار، دستگاه قضایی دستور به تبدیل این محموله به پودر ضایعات را داده است.
با تلاش و فعالیت شبانه‌روزی نیروهای دامپزشکی در همان کشتارگاه مقدار 50 تن تخم مرغ پاستوریزه کپک زده نیز کشف و ضبط شد.
حجم وسیعی از کله پاچه فاسد نیز اخیرا توسط بازرسان این اداره جمع‌آوری شده است.
طی پایش سلامت تخم مرغ‌های مصرفی در شیرینی پزی‌ها در ماه رمضان سال گذشته نتایج به دست آمده رضایت بخش بود؛ چراکه عمده تخم‌مرغی‌های مصرفی در این واحدها به جز یک واحد در تاکستان از وضعیت خوبی برخوردار بودند.
چگینی از صدای اقتصاد: آیا سم مالاشیت گرین در پرورش احشام نیز استفاده می‌شود؟
نقیبی: سم "مالاشیت گرین" رنگی شیمیایی است که اثرات قارچ‌کشی و مبارزه با برخی عفونت‌ها را در ماهی‌ها دارد و در مورد استفاده‌ای در احشام ندارد؛ البته استفاده از این ماده خطرناک به هر شیوه‌ای ممنون می‌باشد.
چگینی: نحوه استفاده از کد رهگیری محصولات خارج شده از کشتارگاه‌ها به چه شکلی است؟
نقیبی: بر روی اکثر محصولات ما که به صورت بسته‌بندی از کشتارگاه خارج می‌شوند کدی درج شده که در صورت ارسال این کد به شماره 80008903 اطلاعاتی از مکان و تاریخ کشتار، محل پرورش و ماشین حمل در اختیار همشهریان قرار می‌گیرد.
کشاورز از همشهری: با توجه به اهمیت حفظ سلامت جامعه و امکان انتشار بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، وضعیت طیور زنده‌ای که در بازار به فروش می‌رسند چگونه خواهد بود؟
نقیبی: یکی از معضلات عمده ما در استان قزوین زنده فروشی طیور است که به دفعات مکرر از مسئولین تقاضا کردیم اقدامات جدی را در این خصوص اتخاذ کنند.
بیش از 90 درصد از پرنده فروشی‌هایی که در بازار مشغول زنده فروشی هستند هیچگونه مجوزی ازهیچ ارگانی ندارند.
با توجه به شروع فصل سرما و حساسیت بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این فصل ما همه تلاش خود را برای انجام هماهنگی و انتقال این فروشندگان به مکانی که تحت نظارت اداره دامپزشکی باشد انجام می‌دهیم.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان