۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حرکت سریع ترکیه در مسیر انزوا در سایه سیاستهای کوته بینانه اردوغان
کد خبر: ۹۴۸۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حرکت سریع ترکیه در مسیر انزوا در سایه سیاستهای کوته بینانه اردوغان

یک روزنامه آلمانی در تحلیلی تصریح کرد ترکیه در سایه سیاستهای خارجی تهاجمی و محاسبات نادرست و کوته بینانه اردوغان، به سرعت در مسیر انزوا قرار دارد.

حرکت سریع ترکیه در مسیر انزوا در سایه سیاستهای کوته بینانه اردوغان
به گزارش صبح قزوين ، روزنامه "هامبورگر ابند بلات"، در تحلیلی با عنوان اردوغان با شتاب فراوان و جسورانه کشورش را به سمت انزوا پیش می برد، نوشت: زمانی بود که این طور به نظر می رسید که ترکیه می خواهد و می تواند اروپایی شود.
برخی اصلاحات داخلی این کشور تا سال 2005 مسیر آنکارا برای نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را هموار کرد.
زمانی هم بود که این طور به نظر می رسید ترکیه می خواهد و می تواند نفوذ بازارها در شرق و به ویژه جهان اسلام را به دست گرفته و به نفع خود تغییر جهت دهد، اما امروز این گونه به نظر می رسد که هیچ اثری از آن همه پیشرفتهای درست ترکیه باقی نمانده است.
سیاست خارجی جدید و تهاجمی آنکارا هم در غرب و هم در شرق با سرعت فراوانی ترکیه را وارد چالشهایی می کند که خروج از آنها به سختی امکانپذیر است.
در این مطلب آمده است چنین وضعیتی، ناشی از فاکتورهای خارجی مانند بهار عربی و تجزیه و تحلیلها و استراتژِیهای کوته فکرانه دولت ترکیه است.
وقایع اخیر منطقه، کاهش شدید نفوذ و میدان عمل آنکارا در خاورمیانه را نشان می دهد.
سخت ترین ضربه برای ترکیه طبیعتا کودتای نظامی در مصر بود.
ترکیه تنها کشوری در دنیا بود که برکناری محمد مرسی در مصر توسط ارتش را کودتای نظامی نامیده و خود را در جبهه رئیس جمهوری برکنار شده این کشور قرار داد.
نویسنده در ادامه به تیرگی روابط آنکارا- قاهره در سایه این واکنش اردوغان به تحولات اخیر مصر اشاره کرد و نوشت: بازار مصر حالا دیگر مکان مناسبی برای شرکت های ترکی نیست.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در درگیریهای سوریه نیز شورشیان سوری که ترکیه از آنها حمایت می کرد، اوضاع وخیمی دارند و این برای آینده مناسبات سوریه- ترکیه خبر خوبی نیست.
نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه حالا در آنکارا این نگرانی وجود دارد که تونس نیز به عنوان یکی دیگر از شرکای آنکارا از دست برود، می نویسد: وزارت امور خارجه ترکیه از خطر یک دومینوی ضد اسلامی در منطقه سخن می گوید.
چنین شرایطی می تواند به اهداف سیاسی و اقتصادی ترکیه بیش از این آسیب وارد کند.
این روزنامه آلمانی در ادامه از ایجاد شکاف در مناسبات بین ترکیه با دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز سخن گفته و نوشت: اینها همه، شکستهای آشکار و استراتژیک ترکیه در منطقه است، که بسیار به محاسبات نادرست آنکارا مربوط می شود.
در مورد سوریه، دولت ترکیه ابتدا فکر می کرد که می تواند بر بشار اسد تاثیر بگذارد و بعد از آن هم بر این باور بود که می تواند سریعا نظام سوریه را ساقط کند.
اردوغان همچنین فکر می کرد، می تواند شورشیان سوری را علیه اسد متحد کرده و بر ارتش سوریه مسلط کند؛ اما هیج یک از این اهداف خود را به دست نیاورد.
نویسنده در ادامه به اشتباهات محاسباتی اردوغان درباره مصر و تحولات آن اشاره کرد و در بخش دیگری از این مطلب به اعتراضات اخیر در ترکیه و واکنش سرکوبگرانه اردوغان به این اعتراضات پرداخته و نوشت: به این ترتیب در عرض چند هفته، ترکیه همه اعتبار خود که در جریان در پیش گرفتن روند اصلاحات در نظر اتحادیه اروپا پیدا کرده بود، از دست داد.
نویسنده در ادامه به تیرگی مناسبات آنکارا- اروپا در سایه اعتراضات و خشونت ها در ترکیه اشاره کرد و نوشت: ترکیه از کمیسیون اتحادیه اروپا درخواست کرد که پارلمان اروپایی را به سکوت فراخواند، چرا که نمایندگان این پارلمان انتقاد شدیدی را به رفتارهای اردوغان علیه معترضان ترک وارد کرده بودند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان